En lille stille ønske
John Ø

Besked: #1
En lille stille ønske
I går var jeg på en ny fiskeplads der passede til mit fiskeri.
Vandstanden var ca. 60-80cm. over nulpunktet ifølge fv. prognose.
Lidt grumset vand sine steder og lidt flydende ålegræs.
Altså perfekte forhold til at fiske i badekarrene som den plads indeholder i så rigelige mængder.
Kom ned på stranden og så flere lystfiskere stå til højre så jeg valgte den at gå anden vej.
Jeg fiskede mig derudaf, men blev oppe på stranden og kastede derfra. På et tidspunkt blev jeg overhalet af en anden lystfisker der ca. 300m. længere begyndte sit fiskeri og fiskede den modsatte vej. Så langt så godt.

Problemet var at han vadede godt ud i badekarrene.
Noget længere nede kunne mine nerver ikke klare det længere, så jeg gik hen til ham for at komme forbi. I det samme står først en pæn fisk ud af vandet og dernæst en mindre ud af vandet maks 20- 30m længere nede af stranden hvor han endnu ikke er nået til. Dette dog uden at han ser det. Jeg gør ham opmærksom på det og skynder mig at gå derned, så jeg kan fiske til dem inden han kommer vadende igennem badekarret.
På vej derned ser jeg flere fisk ude af vandet, så der er mange fisk inde fordelt på et stort område.
Jeg får et forsigtigt hug på fluen og et stød til blinket. ok. så må jeg skifte.
Mens jeg skifter kommer han vadende igennem badekarret, hilser pænt og tordner deruaf.Sad
Øv! Jeg sætter mig ned og venter 30. min. og nu er fiskene kommet tilbage. Skifter flue, og denne gang er der flere reelle hug uden jeg dog får kroget fisken. Ups Confused
Lystfiskeren er nu nået ned til der hvor han vil fiske til og trasker nu glad og fro tilbage mod mig, stadig midt i badekarret. Jeg sidder og tuder og forstår ingentingHuh
Jeg gik da ned forbi hvor han sluttede og fiskede vidre i et badekar der nu var blevet ca. 10-15m. bredt. Det gav en blinker på 43cm. og en set fisk ud af vandet. Altså mindre end 10 meter fra land. Godt han havede stoppet sit fiskeri før han nåede dertil.Big Grin
På vej tilbage mødte jeg ham igen og han havde nu fået følgeskab af 2
fiskevenner og gæt hvor de alle stod?Cool

Vi kunne begge have fået en kanon dag. men det sørgede han for med sit uhæmmede vaderi at få spoleret.
Han kunne godt fiske, han havde styr på sit grej og han var venlig, men han havde en ubændig trang til at få badet løgeneTongue

Pu ha den blev lang.

Så jeg har et lille stille ønske.

Jer der godt kan lide at stå i vand til halsudskæringen.

Vil I ikke nok fiske i lavvande? Heart

For fiskene kommer altså meget tæt på under de rigtige forhold.

Venlig hilsen

John Ø.
07-10-2009 11:45
Adversering
Morten H

Besked: #2
RE: En lille stille ønske
Hej John
Det er ganske almindelig respekt, at man går udenom og ikke igennem der hvor andre fisker.
Jeg havde med garanti vist min frustration over for ham, ved at bede ham om at gå på stranden, mens han passere mig.Huh

Det er det samme med folk, der passere en ved åen og så tramper afsted, så vibrationerne fra deres voldsomme skridt, kan ses i vandet.Angry

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
(Denne besked var sidst ændret: 07-10-2009 af 17:45 Morten H.)
07-10-2009 15:39
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej John

Du har min fulde sympati!
Det med at andre forstyrrer vandet mens jeg fisker - det kan virkelig tænde mig af ..Angry
.. om det så er vadende fiskere, fiskere der fisker for tæt på, nysgerrige der kommer gungrende hen ad en brink for at høre om man har fanget noget (.. imens man selv prøver at knæle i skjul for en ringende fisk!) eller unger der smider sten i vandet bag mig .. det er bare p.... irrierende!!

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
07-10-2009 17:10
John Ø

Besked: #4
Hej Hede og Martin

Nu var det egentligt ikke så meget fordi han brød de uskrevne regler.
Han måtte hjertens gerne dele det gode fiskeri med mig. Der var rigeligt med fisk til os begge.
Jeg har desuden fået værdifulde tips og fundet gode fiskevenner ved at fiske med "fremmede" på kysten.

Min pointe var at han nægtede at læse vandet, og samtidig. ødelagde/hæmmede han fiskeriet for sig selv ved sit vaderi oven i fiskene.

Første gang det gik op for mig at succesfyldt kystfiskeri ikke nødvendigvis havde noget som helst med lange kast at gøre var en nattur til 7 tangvej (nordkysten af Sjælland) i 1987. Jeg travede glad igennem badekarret ud for at stå på revlen, så jeg kunne nå ud til fiskene. Da jeg om morgen gik på land igen uden fangst, støtte jeg ind i 2 pæne havørred der svømmede den modsatte vej. De havde hygget sig inde i badekarret mens klaphatten havde stået og kastet lange kast den anden vej.Confused

Jeg har et andet eksempel fra for nyeligt. Jeg kom med en ven til en kendt plads. Der stod 2 fyre og fiskede 2-3 stenrev af. I mens gik vi inde på land og fiskede til sete fisk mindre end 10m. fra land.
Da en af fyrene gik på land fortalte vi ham at vi havde fisket til nogle pæne fisk inde ved land, men ikke kunne fange dem, så måske han ville. Ja, ja sagde han og gik ud på sit stenrev. STØN!

Venlig hilsen

John Ø.
07-10-2009 23:25
Peder Lisberg

Besked: #5
Hej,

Det lyder mere som uvidenhed end ondskab. Men jeg kan da forstå frusterationerne. Jeg selv har også svært ved at fiske på lavt vand nok det er noget mentalt og så er jeg ikke god nok til at læse "vand". (Fisker for lidt)

Smok me a kibber, i'll be back for breakfast
08-10-2009 10:01
Morten H

Besked: #6
Hej John.
Jeg kan sagtens følge dig. Har dog aldrig selv været, så meget for at stå på stranden, men jeg vil give det et forsøg.
Der er bare noget ved wadefiskeri der tiltaler mig. Ved ikke hvad det er.
Jeg bed bare lige mærke i det med at spolere andres fiskeplads hehe.

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
08-10-2009 13:10
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
Det kunne godt lyde lidt som mig!
- Ikke at forstyrre andre! Jeg sørger altid for at holde mig i god afstand.

Men dét at bare vandre ud i vandet. Jeg har en svaghed for at have vand rundt om benene når jeg fisker. Tongue
Jeg prøver ofte lige at fiske det inderste vand af inden jeg skal ud, men det bliver aldrig til mere end 2-3 kast, og så skal jeg ellers så langt ud som muligt Big Grin

Jeg er vant til ved den lokale fiskeplads at der skal vades lidt for at kunne nå fiskene, måske dét sætter sig lidt i baghovedet, eller måske jeg bare er lidt en vandhund Tongue
08-10-2009 17:35
Adversering
John Ø

Besked: #8
Ondskab var det ikke. Manden var såmænd fin nok.

Efter min erfaring, med rigtig mange nulture, kommer havørrederne tæt på land ihvertfald fra september og til juli. Dvs. at badekarrene fisker godt stort set året rundt, på nær lige i den varmeste tid. Havørred kan jage i vand op til 18,6 grader.

Godt fiskeri i badekarrene fordre ofte forhøjet vandstand, Den rigtige vindretning, strømretning. Sigtbarheden har efter min erfaring en mindre rolle at spille. Det giver desværre tit meget grøde i vandet, der umuliggør fiskeriet. Dette gør at jeg ofte skal besøge en plads mange gange og der kan komme mange nulture før jeg har luret en given plads. MEN, når det er sket kan jeg lægge mine fisketure derefter og jeg får derfor et mere effektivt fiskeri med mange flere chancer. Desværre ikke altid med mange fisk, men det må tilskrives mine evner.Confused
Erfaringer kan dog tit overføres fra den ene plads til den anden.

Ydermere kræver mit fiskeri at jeg kaster præcist og ikke altid langt, kigger meget efter fisk, er tålmoddig, og bevæger mig meget.

Deler gerne ud af erfaringerne, så hvis der er nogen der fisker, Øst/syd Sjælland, Møn og Falster, så giv et vink og vi napper en tur.
Ellers så lad os dele erfaringerne her. Glæder mig meget til at høre hvad andre mener, så jeg kan få flere vinkler på fiskeriet.

Venlig hilsen

John Ø.
11-10-2009 10:21