Anmeldelse
Nikolajc

Hjørring
Besked: #1
Anmeldelse
Hejsa
Har netop været på plænen og teste mit nyt udstyr, en TFO TicrX 9´#6, Lamson Litespeed 2.0 med en RIO Outbound 6#.
Havde bestilt en Orvis Helios i samme mål, men skulle vente 7 uger så den blev afbestilt og valgte så at kaste mig over en TFO stang i stedet.
Stangen blev testet sidste uge med en SA GPX #7 og jeg havde klart fornemmelsen af at den manglede lidt "rygrad" når den blev presset, så det var med bange anelser at jeg monteret mit nyeligt hjemkommende hjul og line, og gik på græs for at teste.
Men hvilken overraskelse, stangen preformer fantastisk med en Rio Outbound line, 2 blindkast og så lå der 25 meter line perfekt lagt ud på plænen. Ville lige presse stangen så jeg flåede hele linen af hjulet og gik igang.Stangen kunne uden problemer holde 2-4 meter af skydelinen uden for toppen og med lidt hjælp fra lidt medvind lagde jeg 32-33 m line ud uden de store problemer, hvilket er noget længere end jeg plejer med min Fenwick Teckna AV og et Vision ACE skydehoved.
Har Sage og Vision hjul som jeg er rigtig glad for, men mit nye Lamson Litespeed er bare lige en klasse bedre.
Har altid fisket med Cortland eller SA liner, men det kan da nok være at jeg skal prøve lidt af Rio's sortiment, deres Outbound kaste super godt, og som bonus slipper man for de ireterende overgange imellem skydehoved og skydeline.
Nu mangler jeg bare en HØ på en 3-5 kg til at teste stangen "live" Rolleyes
mvh
Nikolaj
17-06-2010 17:49
Adversering
Ulrich

Hobro
Besked: #2
RE: Anmeldelse
Det er et fint lille indlæg!
Men, hvad anmelder du? Angel

Mvh. Ulrich

"Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after."
(Denne besked var sidst ændret: 18-06-2010 af 05:55 Ulrich.)
17-06-2010 23:11
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
Meget fin anmeldelse, men hvordan oplever du ryggrad, vægt osv af stangen også ? Smile

For som jeg læser det, er det vel stangen du anmelder ?

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
18-06-2010 07:01
Nikolajc

Hjørring
Besked: #4
Vægten på stangen er 136 gram, hvilket vel er ok.
Med hjul(lamson Litespeed) og line når den samlede vægt op på 286 gram, for et #6 setup.
2 x fjæsing og en hornfisk er vel for spinkelt et grundlag at udtale sig om hvorvidt stangen har rygrad til at figthe de store fisk, men en SA wf7 line var det lige som om at den havde svært ved at bære. Har lige været over at teste på græs med 7'er linen, for at se om det nu kunne passe at stangen ikke kunne matche linen, og det føles ikke rigtigt, det skal dog nævnes at linen sider på et andet hjul et Sage 2080 som er noget tungere. Samlet vægt 372 gram for sage hjul og stang. Om det har en så stor betydning for kasteegenskaberne, eller det er mine evner der ikke rækker ved jeg ikke.
Sammenlignet med Orvis Helios som vel er den "fineste" stang jeg har prøvefisket kommer TicrX et pænt stykke over sokkeholderne, det eneste sted set med mine øjne hvor den kommer virkelig til kort er på vægten.
Til gengæld hænger pris og kvalitet rigtig godt sammen.
18-06-2010 14:09
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
(18-06-2010 14:09)Nikolajc Skrev:  Vægten på stangen er 136 gram, hvilket vel er ok.
Med hjul(lamson Litespeed) og line når den samlede vægt op på 286 gram, for et #6 setup.
2 x fjæsing og en hornfisk er vel for spinkelt et grundlag at udtale sig om hvorvidt stangen har rygrad til at figthe de store fisk, men en SA wf7 line var det lige som om at den havde svært ved at bære. Har lige været over at teste på græs med 7'er linen, for at se om det nu kunne passe at stangen ikke kunne matche linen, og det føles ikke rigtigt, det skal dog nævnes at linen sider på et andet hjul et Sage 2080 som er noget tungere. Samlet vægt 372 gram for sage hjul og stang. Om det har en så stor betydning for kasteegenskaberne, eller det er mine evner der ikke rækker ved jeg ikke.
Sammenlignet med Orvis Helios som vel er den "fineste" stang jeg har prøvefisket kommer TicrX et pænt stykke over sokkeholderne, det eneste sted set med mine øjne hvor den kommer virkelig til kort er på vægten.
Til gengæld hænger pris og kvalitet rigtig godt sammen.

Jeg syntes du skal prøve stangen med en GPX #6 ell. Rio Gold i ditto #6. Så vil du opleve stangen helt anderledes.
Vil du anvende et skydehoved på stangen så passer et standard hoved på 11 m. og ca. 14 gr. fint til stangen. Ønsker du en større udfordring kan du montere et længere skydehoved. Det skal veje ca. 1,15 gr prl løbende meter. Dvs. at 14 m skydehoved ender på ca. 16 gr., og et 18 m. skydehoved skal ligger i omegnen af 21 gr.

Tillykke med din nye stang.

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 18-06-2010 af 15:48 Jan Fensten.)
18-06-2010 15:47