En festdag for laksen
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #1
En festdag for laksen
Hvis det skulle være forbigået nogens opmærksomhed, så var tirsdag altså den helt store festdag for laksens fremtid i Danmark.

For første gang i umindelige tider har laksene nu fri passage, så langt op i Varde Å-systemet, at fiskene næsten kan krydse Jylland ... Det åbner et mylder af nye gydebanker, der hidtil har været lukket vand, og lover rigtigt godt for fremtiden. Lars Østergaard har lavet en fin reportage fra indvielsen af den nydesignede Varde Å på http://sportsfiskeren.dk/store-festdag-d...i-varde-aa

Og jeg kan så tilføje, efter at have sejlet de mange nye kilometer å i kano, at det er et super imponerende vandløb, der er kommet til Vestjylland. Strygene er store som fodboldbaner (næsten) og ligger som perler på en snor ned over hele strækket. Og nok så lovende: Det ser ud til at foreningerne i Varde og Grindsted får fiskeret på en rigtig stor del af det nye vand.

Tillykke til os alle sammen!

Claus

http://www.ussingbech.dk
01-07-2010 00:06
Adversering
123

Besked: #2
RE: En festdag for laksen
Det er alt sammen godt og flot hvis man er til laksefiskeri, men for mit fiskeri i f.eks. Grindsted efter stalling og bækørred ville jeg ærlig talt helllere være foruden laks. Jeg tvivler på at åen forbliver den samme og at fiskeriet til stadighed kan dyrkes som nu hvis åens huller og høl bliver invaderet af meter lange laks. Det er klart der er flere penge i laks end stallinger i DK, men jeg beder til at laksene holder sig langt væk fra de vande jeg fisker Wink
01-07-2010 07:51
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
(01-07-2010 00:06)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hvis det skulle være forbigået nogens opmærksomhed, så var tirsdag altså den helt store festdag for laksens fremtid i Danmark.

For første gang i umindelige tider har laksene nu fri passage, så langt op i Varde Å-systemet, at fiskene næsten kan krydse Jylland ... Det åbner et mylder af nye gydebanker, der hidtil har været lukket vand, og lover rigtigt godt for fremtiden. Lars Østergaard har lavet en fin reportage fra indvielsen af den nydesignede Varde Å på http://sportsfiskeren.dk/store-festdag-d...i-varde-aa

Og jeg kan så tilføje, efter at have sejlet de mange nye kilometer å i kano, at det er et super imponerende vandløb, der er kommet til Vestjylland. Strygene er store som fodboldbaner (næsten) og ligger som perler på en snor ned over hele strækket. Og nok så lovende: Det ser ud til at foreningerne i Varde og Grindsted får fiskeret på en rigtig stor del af det nye vand.

Tillykke til os alle sammen!

Claus

Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Det må jeg snarest ned og se nærmere på!!! Mht. Schreibers bange anelser, så bliver det interessant at følge udviklingen - han kunne godt gå hen og få ret Sad. Det ændrer dog ikke på, at naturen bør være så naturlig som muligt - det gamle "system Varde Å" var alt andet end naturligt. Bliver dette en lakse-succés, så åbner det op for andre tiltrængte storstilede projekter - evt. i Gudenåen Big Grin

Så derfor - tillykke!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
01-07-2010 09:18
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
Endelig en positiv nyhed om lystfiskeri efter laks i DK. Det glæder mig og jeg håber virkelig, at det kan bane vejen for Gudenåens (forhåbentlig) snarlige frie passage Smile

God sommer og masser af laks til jer alle Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 01-07-2010 af 09:23 Nikolai Kaad.)
01-07-2010 09:23
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
01-07-2010 09:42
LCB

Besked: #6
Ja, det var en fed oplevelse at se den mægtige å blive sluppet fri igen.

Der var ikke ret mange af de tilstedeværende, der kunne være i tvivl om præcist *hvor* fed en oplevelse Claus Bech syntes det var Big Grin
01-07-2010 17:07
Sølvræven
Gæst

Besked: #7
Hov hov,

I glemmer da vist den lille snæbelRolleyes det er vel ikke for laksen skyld at åen er re-etableretAngel

Eiiiiiii super flot der er et kæmpe skridt i den rigtige retning, skulle fandem sætte snæbel ud i gudenå og se hvad det kunne føre tilIdea

Venligst

Claus,
01-07-2010 17:36
Adversering
Jan P

Harlev J.
Besked: #8
Mht Gudenåen så var det da ualmindelig belastende at se TV2 Østjylland i går, hvor man brokkede sig over at man kun måtte skære grøde en gang om året af hensyn til dyreliv og miljø. Selv den hellige udvalgsformand fra SF stod for åben skærm og beklagede sig over at EU ikke tillod at al grøde blev skåret til bunden Angel

Kunne ikke lade være med at tænke hvor ingen af hverken de spurgte eller TV2 nævnte at hvis man fjernede proppen ved Tang og lod strømmen flyde frit, så var der nok ikke de store problemer med oversvømmelser oven for Tange sø Dodgy

Fjolser Exclamation

Do you want to be happy ?

- for a day ?
- get drunk..

- for a week ?
- get married..

- for life ?
- go fishing..
02-07-2010 09:11
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #9
(02-07-2010 09:11)Jan P Skrev:  Mht Gudenåen så var det da ualmindelig belastende at se TV2 Østjylland i går, hvor man brokkede sig over at man kun måtte skære grøde en gang om året af hensyn til dyreliv og miljø. Selv den hellige udvalgsformand fra SF stod for åben skærm og beklagede sig over at EU ikke tillod at al grøde blev skåret til bunden Angel

Kunne ikke lade være med at tænke hvor ingen af hverken de spurgte eller TV2 nævnte at hvis man fjernede proppen ved Tang og lod strømmen flyde frit, så var der nok ikke de store problemer med oversvømmelser oven for Tange sø Dodgy

Fjolser Exclamation

Helt enig!Dodgy

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
02-07-2010 12:36