bjerkreimselven
Henrik Thomsen

Møldrup Jylland
Besked: #1
bjerkreimselven
Hejsa...

Min bror og jeg skal et smut til bjerkreimselven først i august og vil høre om der er nogle med lidt erffering??

lidt fif til flue størrelse, mønster kunne være et kæmpe hit..

Venligst Henrik

Venligst Henrik Thomsen
------------------------------------------------------------------------------
Som modvægt mod livets mange sørger har himlen skænket mennesket 3 gaver: Håbet, søvnen og SAGE!
13-07-2010 16:59
Adversering
mads århus

Århus
Besked: #2
RE: bjerkreimselven
Hej Henrik

Hvilken zone skal i fisk i ?
31-07-2010 14:44
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
(13-07-2010 16:59)Henrik Thomsen Skrev:  Hejsa...

Min bror og jeg skal et smut til bjerkreimselven først i august og vil høre om der er nogle med lidt erffering??

lidt fif til flue størrelse, mønster kunne være et kæmpe hit..

Venligst Henrik

Vandet er som regel meget klart, og små fluer er normalt det, der skal til. F.eks. de sædvanlige sorte med kulørt butt - eller: Sølvkrop, blåt hackle, vinge gul nederst og sort ovenover. Prestegårdsfluen er også fin - selvom den er skabt til Mandal. Lægger billede og beskrivelse ind om lidt.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
31-07-2010 21:55
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
[Billede: IMG_4055.jpg]

(Følgende er fra NL-Fiskeren, hvor jeg står for lidt fluestof)

Sommerfluen

Mange nordjyder drager med vekslende held (nok om dét!) til et sydlige Norge efter laks. Elvene Otra og Mandal er i den forbindelse velbesøgte, og de fleste af elvenes danske gæster er uden tvivl blevet bekendte med den lokale ”Prestegaards-flua”, der går sin sejrsgang deroppe. Peter Emil Wikøren hedder ophavsmanden – en slipseklædt passioneret splitcane-entusiast, der efter sigende valgte skolelærergerningen, da skole-sommerferien og laksesæsonen stort set er sammenfaldende! (Den idé er Peter Emil dog ikke ophavsmand til – han er yngre end undertegnede! – Til gengæld har han fanget langt flere laks end jeg!).

Præstegårds-fluen:
1. Krog: Sølv Salar fra Partridge. Enkelt eller dobbelt, str. 12 - 8. (Evt. kroge i sort). Rør: FITS x-small + medium (1 – 2cm), 3-krog og cone-head i sølv eller sort.
2. Bindetråd: Benecchi 12/0, sort.
3. Tag: Small oval sølv.
4. Hale: Lime-grøn SLF-hank eller antron.
5. Krop: Angel hair i sølv klippet i stykker og dubbet på bindetråden.
6. Vinge: Bløde sorte hår (tempelhund, tanuki, polarræv). Nederst korte hår, i midten lidt længere hår og øverst endnu længere hår. Angel hair i sølv fordeles mellem hårbundterne. Øverst kan afsluttes med ”topping” af gul Angel hair. De enkelte hårbundter bindes ”bredt” ind, således at der ikke kun er hår oven på krogen/røret, men også på siderne. Hårbundterne taperes inden indbinding ved at trække lidt i hårene midt i bundtet. Hårlængden øges for hvert bundt, der indbindes. Det giver den udprægede dråbeformede vinge, der er så levende i vandet.
7. Fronthackle: Sort. Indbindes lige før det øverste hårbundt i vingen. Fluen kan også bindes med hackle af natur perlehøne.
8. Sider: Junglecock. (Kan suppleres med fjer fra isfugl yderst).

Fluen er tænkt som en sommerflue til lavt og klart vand. Under tilsvarende forhold kan fluen med fordel anvendes i vores egen Lindenborg Å.

Knæk og bræk
Brandt

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 31-07-2010 af 23:06 Brandt.)
31-07-2010 22:09
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #5
(31-07-2010 22:09)Brandt Skrev:  [Billede: IMG_4055.jpg]

(Følgende er fra NL-Fiskeren, hvor jeg står for lidt fluestof)

Sommerfluen

Mange nordjyder drager med vekslende held (nok om dét!) til et sydlige Norge efter laks. Elvene Otra og Mandal er i den forbindelse velbesøgte, og de fleste af elvenes danske gæster er uden tvivl blevet bekendte med den lokale ”Prestegaards-flua”, der går sin sejrsgang deroppe. Peter Emil Wikøren hedder ophavsmanden – en slipseklædt passioneret splitcane-entusiast, der efter sigende valgte skolelærergerningen, da skole-sommerferien og laksesæsonen stort set er sammenfaldende! (Den idé er Peter Emil dog ikke ophavsmand til – han er yngre end undertegnede! – Til gengæld har han fanget langt flere laks end jeg!).

Præstegårds-fluen:
1. Krog: Sølv Salar fra Partridge. Enkelt eller dobbelt, str. 12 - 8. (Evt. kroge i sort). Rør: FITS x-small + medium (1 – 2cm), 3-krog og cone-head i sølv eller sort.
2. Bindetråd: Benecchi 12/0, sort.
3. Tag: Small oval sølv.
4. Hale: Lime-grøn SLF-hank eller antron.
5. Krop: Angel hair i sølv klippet i stykker og dubbet på bindetråden.
6. Vinge: Bløde sorte hår (tempelhund, tanuki, polarræv). Nederst korte hår, i midten lidt længere hår og øverst endnu længere hår. Angel hair i sølv fordeles mellem hårbundterne. Øverst kan afsluttes med ”topping” af gul Angel hair. De enkelte hårbundter bindes ”bredt” ind, således at der ikke kun er hår oven på krogen/røret, men også på siderne. Hårbundterne taperes inden indbinding ved at trække lidt i hårene midt i bundtet. Hårlængden øges for hvert bundt, der indbindes. Det giver den udprægede dråbeformede vinge, der er så levende i vandet.
7. Fronthackle: Sort. Indbindes lige før det øverste hårbundt i vingen. Fluen kan også bindes med hackle af natur perlehøne.
8. Sider: Junglecock. (Kan suppleres med fjer fra isfugl yderst).

Fluen er tænkt som en sommerflue til lavt og klart vand. Under tilsvarende forhold kan fluen med fordel anvendes i vores egen Lindenborg Å.

Knæk og bræk
Brandt

Der gemmer sig flueguldkorn rundt i allemulige tråde. Dem må vi altså ha smidt i basen!

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
02-03-2011 22:20
noereng

Kibæk/ midtjylland
Besked: #6

hej Henrik

jeg har været i Bjerkreim de sidste 3 år og jeg syntes det er en total dejlig smålakse elv
h ar fået 5 laks + 10 laks + 7 laks på de 3 ture
simple fluer.....
red francis treble + sort blå rør er klart mine favoritter.... er ingen Frødin men det betyder ingenting da fluerne skal fiskes i høj fart

håber det kan bruges

mvh. Kristian
02-03-2011 22:59
Frank

Odder
Besked: #7
De nævnte fluer Noereng nævner de virker.Han udfisker os andre hvert år.
Måske er det str på hans kroge eller som nogen vil kalde dem ankerBig Grin
Francis og den sorte som Noereng viser er super
Frank
02-03-2011 23:32
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #8
Hej Henrik

Kunne være megen interresant med hvilken zone i skal fiske i ? Smile

Jeg har fået at vide det er godt med helt små fluer, noget som den greenbutt der er tidligere i tråden. Synke spids liner så du kan komme ned i hullerne

Men er ellers nogen rigtig fine bud der er nævnt, skal nok lige finde dem jeg ville anvende og smide billede op senere Wink

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
03-03-2011 10:30
René Thomsen

Viborg
Besked: #9
(02-03-2011 22:59)noereng Skrev:  hej Henrik

jeg har været i Bjerkreim de sidste 3 år og jeg syntes det er en total dejlig smålakse elv
h ar fået 5 laks + 10 laks + 7 laks på de 3 ture
simple fluer.....
red francis treble + sort blå rør er klart mine favoritter.... er ingen Frødin men det betyder ingenting da fluerne skal fiskes i høj fart

håber det kan bruges

mvh. Kristian

Hej Kristian

Broderen her Smile er der belastning på dine fluer, eller fisker du med synkeliner i Bjerkreim?
Det var nemlig det der gav udslaget for os sidste år, med lidt vægt på fluen og et hurtig synkende synketip.

Mvh René Thomsen.
(Denne besked var sidst ændret: 06-03-2011 af 10:16 René Thomsen.)
06-03-2011 10:14
noereng

Kibæk/ midtjylland
Besked: #10
Hej Rene

der er ikke yderlig belastning på fluerne udover coneheads.... jeg fisker rent flydende med et slow eller fastsink poly-forfang...... har et trick som jeg bruger meget i bjerkreim... når fluen har afsluttet sit drev i det hurtige vand og nået ind i det mere rolige så lader jeg den hænge længere end normalt i det stille vand...dog med nogle kraftige ryk frem og tilbage... det har tricket mange fisk deroppe.... 2010 var dog det år hvor jeg havde flest kontakter uden de blev hængende....mon ikke det skyldtes det extremt lave vand.... så fik jeg til gengæld prøvet enhånds fiskeriet (med held) så det glæder jeg mig til at prøve igen da det giver en lidt mere livlig præsentation af fluen
til alle jer ikke "frødiner"........ fisk fluen hurtigt så opdager laksen ikke det manglende talent........

Mvh. Kristian
06-03-2011 12:09
René Thomsen

Viborg
Besked: #11
(06-03-2011 12:09)noereng Skrev:  Hej Rene

der er ikke yderlig belastning på fluerne udover coneheads.... jeg fisker rent flydende med et slow eller fastsink poly-forfang...... har et trick som jeg bruger meget i bjerkreim... når fluen har afsluttet sit drev i det hurtige vand og nået ind i det mere rolige så lader jeg den hænge længere end normalt i det stille vand...dog med nogle kraftige ryk frem og tilbage... det har tricket mange fisk deroppe.... 2010 var dog det år hvor jeg havde flest kontakter uden de blev hængende....mon ikke det skyldtes det extremt lave vand.... så fik jeg til gengæld prøvet enhånds fiskeriet (med held) så det glæder jeg mig til at prøve igen da det giver en lidt mere livlig præsentation af fluen
til alle jer ikke "frødiner"........ fisk fluen hurtigt så opdager laksen ikke det manglende talent........

Mvh. Kristian

OKi, det må afprøvs det du fortæller, det lyder jo meget rigtigt Smile Men kan ikke forstå du har haft held med "red francis treble" fluen, da vi kun havde respons på blå og sort og mindre fluer! hvor stor laver du "red francis treble" og den er vel til hurting vand?

René
06-03-2011 15:43
noereng

Kibæk/ midtjylland
Besked: #12
hej René

det med den francis flue er en ret god historie.... min gode kammerat Richard sad det første år vi var ved bjerkreim og bandt nogle red francis... jeg fortalte ham ret tydeligt at hvis han bandt den rædsel på så ville venskabet ret hurtigt ryge sig en tur........ skæbnen ville så at jeg fandt en i str.8 gold treble oppe i jøran svinget som jeg reparerede med et nyt hackle.... hvilket i sig selv har forårsaget en del hån fra gutterne....man reparere simpelthen ikke en flue...man binder en ny... den flue jeg fixede har stået for 5 eller 6 laks ud af de 2 sidste års 17 fisk og rigtig mange tabte.... og jeg bruger den rigtig nok på de hurtige stykker og altid når jeg går stykket anden gang

mvh. Kristian
06-03-2011 16:24