Død fisk og hva så?
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #1
Død fisk og hva så?
Jeg har hørt at man med fordel kan lade fiske dræne for blod når man har gokket den. Det skulle give en bedre smagende spisefisk.

Er der en der vil beskrive hvor og hvordan fisken skæres bedst muligt i forhold til at lade den bløde sig tør?
23-07-2010 12:10
Adversering
Sølvræven
Gæst

Besked: #2
RE: Død fisk og hva så?
(23-07-2010 12:10)Jakob Hansen Skrev:  Jeg har hørt at man med fordel kan lade fiske dræne for blod når man har gokket den. Det skulle give en bedre smagende spisefisk.

Er der en der vil beskrive hvor og hvordan fisken skæres bedst muligt i forhold til at lade den bløde sig tør?

Hej Jakob,

De eneste fisk jeg afbløder er fisk der skal til røg altså fisk af en vis størrelse.

Men ellers skære du ind i bløddelen bag den bageste gælle i begge sider af fisken, hvis du skære rigtig kommer blodet øjeblikkeligt -

Venligst

Claus,
23-07-2010 12:16
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #3
Tak for tippetSmile Det er jeg vist helt med på.

Hvordan mener du at det forholder sig med smagen på en afblødt fisk kontra en ikke-afblødt?
23-07-2010 13:12
Sølvræven
Gæst

Besked: #4
(23-07-2010 13:12)Jakob Hansen Skrev:  Tak for tippetSmile Det er jeg vist helt med på.

Hvordan mener du at det forholder sig med smagen på en afblødt fisk kontra en ikke-afblødt?

Hej Jakob,

Har spist begge dele - jeg kan ikke smage forskelSmile

Grunden til jeg afbløder store laks og ørrede til røg er fordi køddet bliver visuelt flottere da det meste af blodet er løbet fra åerene og du så ikke får "røde striber" - der er da også den forklaring jeg oftes har hørt fra kendere!

Venligst

Claus,
23-07-2010 13:59
Lars Thomsen

Besked: #5
Du skærer bare gællerne over, så afbløder de. Det kan godt være nogle mener de ikke kan smage forskel, men det er nu mere appettitteligt at spise en afblødt fisk. Men det er selvfølgelig min mening.
Mvh Thomsen
24-07-2010 09:53