Nybegynder - Hvad skal jeg fiske efter?
Enghausen

Besked: #1
Nybegynder - Hvad skal jeg fiske efter?
Halløj.

Så fandt jeg et fora hvor det var muligt at spørge de lidt mere prof fiskere.

Jeg har lige fået foræret en fiskestang (spinnestang) og er blevet utroligt frisk på at komme ud og nyde noget fiskeri. Skal sige det er mange år siden jeg sidst har været afsted, og min viden om dette er meget lille.

Dog er jeg kommet så langt jeg har fået line på hjulet. Og fået købt en lille kasse med lidt blandet grej.

Jeg bor i Århus N, Og har 5 min ned til havnen samt den permanente (strand). og der er nu kommet et par spørgsmål op.

1) Jeg har skaffet mig et fiskertegn. Men er i tvivl om jeg overhovedet må fiske på Århus havn? Hvis ja. Hvor kan i så anbefale?

2) Kender i gode spots her i området?

3) Hvad kan jeg fiske efter fra stranden/havnen. Og hvad er standart at bruge til de forskellige typer fisk.

Det var helt begynder spørgsmål som jeg har gået og tænkt over. En fiskerbog er bestilt på biblioteket. Men kunne være sjovt at få noget viden igennem jer. Smile

Med Venlig Hilsen.
03-08-2010 18:15
Adversering
Fiskefidusen

Besked: #2
RE: Nybegynder - Hvad skal jeg fiske efter?
Hejsa.

Her er bare et hurtigt svar.

Kør langs med havnen så tidt du har mulighed for det og snak med dem der fisker der.

Snak med dem alle og du får hurtigt en melding om hvor du må fiske hvad de fisker med og hvor fiskene er og om det er i havnen eller kysten rundtomkring. Wink

Mvh Michael
03-08-2010 18:30
Enghausen

Besked: #3
Super idé! Havde jeg ikke tænkt på! Vil jeg prøve i morgen efter arbejde! Wink
03-08-2010 21:00
Thorsen

Århus C
Besked: #4
Hej Enghausen

Her kan du se hvor du må fiske på havnen i Århus.

http://www.aarhushavn.dk/dk/regulativer_...rhus_havn/

Fiskeriet efter havørreder ved den permanente forgår ca 75m til venstre for den, når du kigger ud mod bugten og hen til det første hus. Der finder du også en p-plads og en sikker overgang over jernbanen. Du behøver slet ikke waders for at fiske der, da der bliver hurtigt dybt. Et par sko med lidt mønster kan dog være en god ide når du går rundt på stenene.

Hvis ikke du kan finde folk på havnen, så prøv at snakke med Claus hos "Steffs fluebinding" i Fredensgade 29. Han ved tit hvad der foregår og hvor der er fisk i Århus området.

http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/forside.htm

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
03-08-2010 23:23
Enghausen

Besked: #5
Hej Thorsen

Mange tak for det gode svar. Det kunne man helt sikkert bruge til noget. Tager ned på havnen i morgen efter arbejde. Og ser hvad der sker der nede! Wink Så kan jeg også få fisket hele aftenen! Lørdag prøver jeg nede ved den Permanente og ser om jeg kan finde et par gode spots.

Ellers er det jo bare ud og få lidt erfaring. Og blive lidt klogere på det hele!
04-08-2010 11:33
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
Hvis du nu postede et foto af din fiskekasse og/eller dine agn, kunne du få noget respons på hva du kan bruge hvor Smile
04-08-2010 13:42
Enghausen

Besked: #7
Gør jeg så snart jeg kommer hjem fra arbejde! Wink Er et par ting jeg ikke aner hvad man skal bruge til! Tongue
04-08-2010 14:03
Adversering
Kim A.

fjenneslev
Besked: #8
hej enghausen jeg har hørt at der skulle være en del gode p&t'er i århus området dog er jeg ikke selv så kendt der... men ihvertfald i p&t'er er regnbue ørreder "nemme" at fange... du tager ud til den lokale fiskegrejs forhandler og køber en bøtte gul/grøn powerbait og nogle størrelse 12 trekroge og lidt flod hvis ikke du har dem og lidt split hagl og så gør du ellers det at du putter flåder på linen så det kan køre op og ned så montere du krogen med en "clinch knot" kan ikke huske det danske ord for den knude men mener det hedder en blind knude og så montere du dine splithagl ca ½-1,5m over krogen og tryk dem hårdt for de skal kunne holde til at dit flod presser på i kastet flodet er kun med til at øge din kaste vægt uden at gøre det der er nede i vandet stort og kluntet og så sætter du powerbaiten på så det ligner en pære og der må ikke være noget af krogen synligtBig Grin det denne rig gør er at dit splithagl ligger sig på bunden af søen og powerbaiten er flydende så den står ca ½-1,5m over bunden det burde udløse et par hug anpå hvor dyb søen er... jeg bruger denne rig i søer hvor der er 5-20m dybtBig Grin plus at denne rig har den fordel at ørrederne ÆDER powerbaiten... krogen sætter sig nede i svælget på ørreden så selv en nybegynder ikke kan miste den medmindre at linen knækker
håber at dette var brugbar information... Big Grin mvh Kim A.

Mvh
Kim a.
04-08-2010 18:04
Enghausen

Besked: #9
Hej Kim.

Det vil jeg helt sikkert prøve. Og har også fundet et par gode p&t til weekenden jeg vil ud og besøge. Problemet er at jeg kun har bil i weekenden. Og derfor bliver nød til at fiske ved strand/havn i hverdagen. plus det heller ikke koster noget hvis man lige har lyst til at tage et par timer ved havnen. (Ud over fisketegn)
Denne teknik har jeg aldrig hørt om før! Men skal da helt sikkert testes! Kan være derfor jeg ikke har fanget så meget i sin tid! Tongue

Vedr. billeder så skal jeg nok lige få taget et par stykker af mit grej. Er ting jeg ikke aner hvad man skal bruge til! Tongue Men glemte selvfølgelig mit kamera på arbejdet. Men skulle gerne lykkes fredag! Wink
05-08-2010 08:24
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #10
Hej Enghausen

Jeg bliver lige nødt til at kommentere på en enkelt ting i forbindelse med flådene.

I denne forbindelse kan man tale om to hovedtyper: lette slanke medeflåd samt kraftigere kasteflåd. Førstnævnte har udelukkende til formål at indikere et hug så følsomt som muligt, men vil i sagens natur give vindmodstand, så de forkorter kastelængden. Den anden type har indbygget kastevægt og findes i størrelser fra små delikate typer, til store bøjer der må være beregnet til hajer og andet storvildt. Alle typer (også bøjerne) kan til tider ses i P&T-vande.

Min pointe med indlægget er, at jeg vil gerne fraråde brugen af splithagl, til at fixere kasteflåd på linen med. Som det nævnes skal de klemmes meget hårdt for at holde flåddet i kastet, og dette svækker linen i meget høj grad og øger sandsynligheden for linebrud. Splithagl bør altid klemmes sammen med fingrene og glem alt om tænder og værktøj. I stedet vil jeg anbefale brugen af svirvler og/eller stopknuder bundet af nylon.

Tjek evt her for inspiration - afsnittet om P&T selvfølgelig, men også det om medefiskeri samt medefiskeri efter makrel burde give inspiration til P&T-søen - bare husk at dimensionere grejet (krog, liner osv) til de fisk du vil fange, men selve sammensætningen af tackler er den samme.
http://www.wideopen.dk/info/Fisketips_85l1.aspx
05-08-2010 09:07
Kim A.

fjenneslev
Besked: #11
jeg har kun hørt om de flåd du omtaler... aldrig set demBig Grin men ja en svirvel imellem og så et af de "belastede flåd" det burde være til fordel... Big Grin

Mvh
Kim a.
05-08-2010 16:42
Kim A.

fjenneslev
Besked: #12
men Big Grin nu var det også kun "grundprincippet" i den teknik Big Grin alle har deres "små" tricks mht p&t fiskeriet... apropo... laver lige en note mht fluer til p&t

Mvh
Kim a.
05-08-2010 16:45