Orvis vs Sage
Zaka

Odense
Fraværende
Besked: #1
Orvis vs Sage
Hej folk.

Først, hvilken en fantastisk hjemside.
Jeg står, og skal købe en ny fluestang.
Mit spørgsmål lyder sådan, skal det være
en Orvis Hydros eller Sage TCX.
Nogen der går med de stænger, og fortæl gerne om dem?

Jeg har kastet med begge stænger, mener med
Hydros er der meget mere feeling i end TCX.
Ved TCX mener jeg den måske kastede længer,
men mangler meget feeling. Vi taler om en kyststang i #7.

Mvh Zaka.

Tolerere ikke garn/net i fjorden
11-08-2010 11:13
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Orvis vs Sage
Jeg har et par tcx'ere så jeg vil da lige give mit besyv på den.

Det er en farlig stang! ... når først du har lært den at kende, bliver den din bedste ven og du får en grim trang til at købe en lille, eller storebror til den...

Jeg kom selv fra blødere stænger og skulle vænne mig til den superhurtige klinge, men når først det er sket så er det en fantastisk stang. Den mangler på ingen måde 'feeling' men det er IMO igen noget der langsomt kommer til dig efterhånden som du bruger den.

Orvis .. ? .. hvad fanden er det ? ...
11-08-2010 11:24
Zaka

Odense
Fraværende
Besked: #3
Hej Jakob.

Det var et bud. Hvor længe har du fisket med den,
og hvilken udstyre er der lagt på den, mht liner osv?
Orvis, er også et godt mærke...

(Denne besked var sidst ændret: 16-12-2010 af 23:45 Zaka.)
11-08-2010 12:47
Rasmus Bech

Randers
Besked: #4
(11-08-2010 11:24)Jakob Hansen Skrev:  Orvis .. ? .. hvad fanden er det ? ...

Big Grin

Jeg har kastet lidt med Martin Brøndums Hydros #8, og syntes at det virker som en rigtig fin stang, vejer ingenting what so ever, og en rigtig dejlig aktion.. Men stod kun med den i hænderne i et par minutter, og det var ikke på vand.. Men Martin har garanteret en masse at sige om denne...

TCX... Hvad er der at sige, andet end det er en klasse stang! Har kastet med #5 og #6, og det går bare lige i dilleren.... Big GrinAngel Bliver nød til at eje sådan et par stykker når pengene er til det !

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
11-08-2010 13:04
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
(11-08-2010 12:47)Zaka Skrev:  Hej Jakob.

Det var et båd. Hvor længe har du fisket med den,
og hvilken udstyre er der lagt på den, mht liner osv?
Orvis, er også et godt mærke...

Jeg har vist haft den ældste halvandet år nu. De kaster alle slags wf liner samt skydehoveder og coatede og monofile skydeliner ... Ik så meget pis der Smile
11-08-2010 13:54
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #6
Jeg har TCX i klasse 8 og Orvis Hydros i klasse 6.

Jeg er sådan set enig i din analyse. Med Hydros har man fantastisk god 'feeling' med linen. Det er en dejlig stang at kaste med time efter time. Den skal ha den rigtige linevægt, som for min #6'er er 14 - max. 15 gram, ellers visner den.

Jeg synes bestemt også man har god følelse med TCX, men selvom de ikke er så voldsomt forskellige i deres opførsel og hurtighed, så er det som om man bare kan blive ved med at hente kraft ud af bunden på TCX, uanset hvor hårdt man går til den i dobbelttrækket.

Jeg har ikke lyst til at bytte nogen af dem. TCX er en hel del dyrere end Hydros. Så betyder økonomi noget, så vinder Hydros helt sikkert.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 11-08-2010 af 16:33 Lars Troels.)
11-08-2010 16:31
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
Har haft Helios i #6 (skulle være nogenlunde identisk med Hydros rent kastemæssigt(?)) jeg byttede den med TCX i #7. Orvissen er en en fortrinlig stang, der gør alt det rigtige, men TCX'en har altså mere sjæl og personlighed. Den gør kastet til en fed oplevelse - man får smæk for skillingerne på en feeed måde. Jeg har siden supleret den med en brugt TCR i #5. Den har det samme - forskellen er ikke stor.

TCX mangler absolut ikke feeling efter min mening - derimod kan Orvissen i sammenligning mangle en smule appel i kastet - den er næsten for "velopdraget". Wink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
11-08-2010 17:42
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #8
(11-08-2010 17:42)Brandt Skrev:  derimod kan Orvissen i sammenligning mangle en smule appel i kastet - den er næsten for "velopdraget". Wink

Er Orvis ikke også noget man laver til ældre mænd? Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
11-08-2010 21:46
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(11-08-2010 21:46)Nikolai Kaad Skrev:  
(11-08-2010 17:42)Brandt Skrev:  derimod kan Orvissen i sammenligning mangle en smule appel i kastet - den er næsten for "velopdraget". Wink

Mvh

Nikolai

Så, så knajt!! - og her sad jeg for en stund siden ved fluestikket og overvejede at binde et par grissebasser til dig så'n bare for hyggens skyldCool But anyway - hva' ved jeg om Orvis/voksne mænd - jeg ejer ingen Orvisser pt. Wink - og jeg var jo stadigvæk hurtig nok til at nuppe en TCR for næsen af dig for nylig Tongue

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
11-08-2010 22:24
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #10
(11-08-2010 22:24)Brandt Skrev:  

Mvh

Nikolai

Så, så knajt!! - og her sad jeg for en stund siden ved fluestikket og overvejede at binde et par grissebasser til dig så'n bare for hyggens skyldCool But anyway - hva' ved jeg om Orvis/voksne mænd - jeg ejer ingen Orvisser pt. Wink - og jeg var jo stadigvæk hurtig nok til at nuppe en TCR for næsen af dig for nylig Tongue

Hej Brandt

Vel brølt Smile

...og nu skal du ikke lægge de grissebasser for langt væk Smile Smile

Jeg ved godt at Orvis - især med Hydros og Helios har bevæget sig væk fra en stil, som efter min mening lignede en amerikansk Hardy-clon hvad angår design, udtryk og deraf målgruppe.

Sage har derimod et noget andet brand, som den innovative dreng i klassen, som gerne vil være først med det bedste Smile Uden at de af den grund har sat troværdigheden og kvalitet over styr.

...og ja den der TCR spøger sgu stadigvæk. Men som tiden går ender det jo nok med at jeg ryger med på TCX-bølgen - der er vel snart ikke flere TCR tilbage på brugtmarkederne??

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 11-08-2010 af 22:50 Nikolai Kaad.)
11-08-2010 22:35
Sølvræven
Gæst

Besked: #11
(11-08-2010 22:24)Brandt Skrev:  

Mvh

Nikolai

Haha Nikolai

OwnedBig GrinTongueRolleyes

Venligt

Ræven som fik et godt grinCool
11-08-2010 22:48
Zaka

Odense
Fraværende
Besked: #12
Tusind tak for jeres svar alle.
Sætter pris på man også taler om det negative i begge stænger.
At det også giver mening er rigtig godt.
Som jeg ser det, så er folk nok mere glad for Sage end Orvis, underligt!!!
Ja der er penge at spar, hvis man valgte Hydros, for de 2 tus kunne man investere i liner mm.
Vi allesammen har forskellige kaste stil, nogen falder for den ene stang andre for for den anden.
Jeg havde det sådan, jeg kunne holde linen i luften længer med Hydros, end TCX. Det med dobbeltræk
ved TCX er også sandt nok, men behøver jeg den, når Hydros kan klar arbejdet alene, og samme kaste længde?
Man står i dilemma, som at vælge en Lambo bil eller Ferrari.

12-08-2010 00:15