"nybegynder" tip/tricks modtages gerne ;)
Holmeren

Besked: #1
"nybegynder" tip/tricks modtages gerne ;)
Hejsa alle fiskere!

Jeg er helt ny på forumet, og fandt det efter og ha søgt længe efter et sted med mere professionelle fiskere jeg måske kunne lære lidt af Big Grin

Jeg bor på Stevns, i Lund, og har 200m ned til havnen, og om ikke andet så er der jo ikke langt til Holtug kridtbrud, eller Højerup Kirke hvis det skulle være, så kom gerne med lidt spots også Big Grin

Jeg søger tips og tricks til at fange diverse fisk :

Havørred
Fladfisk
Makrel
Sild

Jeg er nogenlunde med på ørred, men så alligevel ikke.. her er lidt billeder af udstyret :

1 : ABU Toby 20g med trekrog
2 : Flipper 22 med silketråd
3 : Flipper 22 med trekrog
4 : ABU Toby 28g med trekrog
5 : Flipper 15 med trekrog
6 : (??) Gedde-krog vil jeg tro, 5.5g med 2x trekroge og den rasler
7 : Ukendt 20g blink med trekrog
8 : Hansen Flash 16g malet metallicblå på bagsiden med trekrog
9 : Imitator 20g med trekrog
10 : ABU Koster 12g med trekrog
11 : Ukendt 32g med trekrog
12 : Ukendt 5g med trekrog

Og til sidst et forfang, som gerne skulle være til makrel

Håber i kan gi mig lidt råd og vejledning ang det og fange de forskellige ting med, og gerne fortælle hvilke blink jeg skal bruge til de forskellige Big Grin

Håber meget i kan/vil hjælpe!!

Med venlig hilsen
Christian

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

23-08-2010 15:00
Adversering
Stevnsfisker

Besked: #2
RE: "nybegynder" tip/tricks modtages gerne ;)
Hej Christian

Alle de blink du remser op kan fange fisk - kort og godt.

Du er så priviligeret, at du bor lige midt i smørhullet, som har et kæmpe potentiale både hvad angår natur, men sandelig også fisk - især havørred - med den højeste gennemsnitsvægt i landet på 2 kilo.

Hele Stevns, fra Strøby Egede i nord til Lund i syd er én stor fiskeplads, så det er bare at gå i gang. Den eneste måde du lærer de forskellige pladser at kende på er, at fiske på højest 2 udvalgte pladser i, og så lære dem at kende under alle forhold. Dernæst kan du udvide repertoiret til nogle flere pladser.

Holtug er en god plads året rundt, og det er ofte her folk starter deres "karriere" på Stevns. Lund, hvor du jo bor, er en udpræget vinter/forårsplads, hvor det lave vand hurtigt opvarmes af solens stråler.

Jeg kunne skrive en hel bog om Stevns, men jeg synes du skal prøve dig frem og gøre dig dine erfaringer, og da du jo bor i området vil det falde dig noget lettere end for en som kommer fra København.

Med hensyn til valget af endegrej vil jeg i al beskedenhed henvise dig til at kigge lidt på min hjemmeside for inspiration - du finder linket herunder.
23-08-2010 18:29
Holmeren

Besked: #3
Hejsa Stevnsfisker

For det ikke skal være løgn var det faktisk din side der fik mig til at oprette tråden her Wink mest for at komme i snak med "en som dig" (intet negativt Big Grin ) som kendte lidt til egnen.. stevns er et VIDUNDERLIGT sted, er født og opvokset her, og har så de sidste 7½år boet på bornholm, men er nu tilbage på Stevns.. Så ville jeg igang med at fiske lidt, og tænkte jeg ville fange lidt havørred da jeg aldrig har trukket en i land, og faktisk er det en lille personlig ting mellem mig og en kammerats far som har prøvet stort set alt i den her Verden, bare ikke trække en ørred op.. så der ville jeg gerne opleve det før ham, bare for at kunne prale lidt Wink hehe

Idag blæser det jo en smule og det regner lidt, men hvis jeg nu trækker i gummitøjet, og render ud til hoftedybde, vil jeg så kunne fange noget idag ?
Hvad tid skal det fiskes ?
evt hvilket blink, og så om det skal være spin eller spin/stop metode ?

Håber meget du kan hjælpe en uerfaren fisker på rette spor til at opnå sit mål Big Grin
23-08-2010 19:19
Stevnsfisker

Besked: #4
Jamen det er da rart at kunne inspire andreSmile

Der kan jo fanges fisk hele året rundt, men der er naturligvis tider der er bedre end andre. I denne måned vil jeg helt sikkert lægge mine ture meget tidligt om morgenen, eller sent om aftenen. Fiskene begynder så småt at trække i "festtøjet" til den forestående gydeperiode, men det betyder ikke, at de ikke er til at få i tale.

Jeg kan ikke foreslå dig et bestemt blink du skal fiske med, for det ene kan være lige så godt som det andet. Når du er ny i faget gælder det om at prøve sig frem, og til sidst finde den håndfuld blink, som du i sidste ende altid fisker med - det kommer helt af sig selv, man får sine favoritter. Hvis fisken er i hugget, så hugger den. Det svære er at finde fisken.
I denne tid, hvor vandtemperaturen stadig er forholdsvis høj, skal du koncentrere dig om pladser med dybt og strømrigt vand tæt på land - Holtug er et godt bud på sådan en plads.
Når vi kommer et stykke ind i september kan du med fordel koncentrere dit fiskeri om pynterne langs kysten, idet fiskene trækker tæt forbi på disse pladser på vej mod gydepladserne.
Røde farver på blink eller woblere kan være udslagsgivende, da der er en overvægt af territoriehævdende fisk langs kysterne.

Ellers vil jeg varmt anbefale dig at anskaffe dig bogen "På kystfiskeri" af Niels Vestergaard, i den vil du helt sikkert finde svar på de fleste af de mest almindelige spørgsmål, som en nybegynder som regel vil stille.

Husk blot, at der er intet i denne verden der kan erstatte det at være derude på pladserne, lære dem at kende, lære at læse vandet og fiske på de rigtige tidspunkter. Stevns er ikke noget let område, men det er en kæmpe fordel at du bor der, for der skal investeres noget tid i projektet.
23-08-2010 19:42
Holmeren

Besked: #5
Stevnsfiskeren :

Lækkert jeg må bare i krig og håbe på det bedste.. dog stormer det 3 pelikaner nu, så dropper turen idag, da der er jævnt store bølger og pålandsvind Wink

Iøvrigt har jeg både en Shimano Alivio AX270 9fods stang med Shimano Alivio 2500RA hjul og en Power Flex Composit 10fods med et PENN Sargus 5000 hjul.. hvad ville du/i vælge der til kyst fiskeri som jeg har i tankerne ?
23-08-2010 21:06
Stevnsfisker

Besked: #6
Jeg ville helt klart gå efter Shimano-sættet, det andet kan være en anelse for voldsomt. Du har bedre føling med grej i den lettere ende, og så er det sjovere at fange fisk på let grej.
24-08-2010 07:10
Holmeren

Besked: #7
Det har du ret i.. der sidder en 0.20 fletline på PENN hjulet, og det er ca samme størrelse, så kunne det være en ide og sætte det hjul over på Shimano stangen ? syntes det er lettere og mærke eventuelle hug på en flet line, plus den er lettere og trække fri ved bundbid da den er noget "stærkere".. eller er jeg helt galt på den ? Big Grin
24-08-2010 13:08
Adversering
ronni-jensen

Horsens
Besked: #8
Hejsa..

Ikke for at sige noget nigativt om dine blink, men skift lige alle krogene som er rusten, det gider fiskene ikke Big Grin
Lidt bølger på vandet og lidt fralandsvind er en rigtig godt kompination og så lidt blandet skyet og sol.
Tidevandet hvor det skifter fra lav til højt eller det modsatte.. så skulle du have en kampe chance for at fange en fisk..
Hvis du nu tager ud og fiske på det tidspunkt som nu, der er vandet jo ret koldt og fiskene vil gå i stimer, ja altså så det bare og fiske en masse vand af og finde dem.
Finder du dem så så tager de også dit blink.
Kast derud igen hurtigt efter du har fået din fisk på land, så er der står mulighed for nr. 2 fisk.
Så det handler bare om man stoler på det man laver.. så fanger man hvertigfald flest fisk..
Men kan anbefale dig og købe HØ hemmeligheder 1,2,3,4 og se dem.. så er du langt henne af vejen.

Men venlig hilsen lystfiskeren

Hvis snøren er i vandet, er der stadig chancer ;)
07-01-2011 09:46