Catch & Release net
Allan Wermuth

Odense
Besked: #1
Catch & Release net
Jeg mistede mit net under en tur til Rind Å og Fjederholt Å , denne hersens smarte magnetnetholder var ikke kraftig nok Angry

Jeg har set på et nyt fra Brodin, og umiddelbart står valget mellem modellerne Gallatin og Tailwater. De fås begge med traditionelt knudeløst catch & release net, samt i en Ghost-udgave hvor netposen er i en hvid/gennemsigtig thermoplastic.

http://www.brodin.com/index.html

Er der nogen, som erfaring med de 2 typer netposer, hvad bruger i af net i strømvand?

Jeg skal også have det hængt bag på min fluevest, på en måde så jeg ikke mister det igen ......., nogen som har gode erfaringer med den ene eller anden form for magneter, stropper eller klipse?

mvh
Allan Wermuth
24-08-2010 08:47
Adversering
LCB

Besked: #2
RE: Catch & Release net
Jeg har ingen erfaringer ud over mine egne net, som er den "traditionelle" knudeløse type, men Ghost-nettet fra Brodin ser meget interessant ud. Dels ser det meget skånsomt ud, og dels tror jeg der er mindre tendens til at krogen fanger og sætter sig fast i nettet. Men det er f.... grimt :-)

Med hensyn til opbevaring, så har jeg en dims, der kombinerer en magnet med veldro, og det holder fint - jeg har i hvert fald ikke mistet et net endnu (jo, jeg mistede en gang et Bridgeport net ved Gels Å, men det var fordi jeg havde lagt det på taget af bilen og glemt det der :-).

Lars
(Denne besked var sidst ændret: 24-08-2010 af 09:52 LCB.)
24-08-2010 09:51
Allan Wermuth

Odense
Besked: #3
Hej Lars

Ja, der er jo selvfølgelig det æstetiske omkring den der plasticnetpose ....., jeg tænker også på om ikke fiskens brystfinne har nemmere ved og "komme i klemme" eller blive fanget i de lidt større netmasker, som der jo er i Ghost nettet ....

mvh
Allan
24-08-2010 09:57
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #4
Hej Allan,

Jeg er begyndt at bruge en magnetløsning fra Vision, fordi min Simms G3 jakke har en ret tyk D-ring der passer dårligt til bøjlen på mit fangsnet.. Det er simpelthen det bedste jeg endnu har set. Den holder bare nettet på plads, selv under fald osv. Man kan ikke tabe/miste nettet fordi der sidder en elastiksnor i en passende længde der tillader problemløs landing af fisk, og samtidig vil nettet slæbe bagefter dig, hvis magneten skulle løsne sit greb. Snoren er dimmensioneret perfekt, og sidder aldrig i vejen under en dramatisk landing.

Magneten er så kraftig og med så god guide af netmagneten, at man bare skal holde nettet op i nærheden, så fanger den. Alt sammen noget der foregår omme bag ryggen, hvor man ikke skal stå og fifle med det. Det siger bare klap og så sidder den rigtigt.

Mit landingsnet til åen, som jeg har brugt i mindst 15 år, er et Leeda med knudeløs pose, og en større dråbeformet ramme i aluminium. Det virker utroligt godt for mig. Bare et lille vip med håndleddet, når det er taget fra ryggen, og det er klar til brug. Posen og rammen 'hænger' aldrig. Jeg landede for ikke længe siden en bækørred på 4,0 Kg under halvdramatiske forhold. Hverken Vision magnetsystemet eller Leeda nettet ville jeg undvære.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
24-08-2010 10:22
123

Besked: #5
(24-08-2010 08:47)wermuth Skrev:  Jeg skal også have det hængt bag på min fluevest, på en måde så jeg ikke mister det igen ......., nogen som har gode erfaringer med den ene eller anden form for magneter, stropper eller klipse?

Dette system holder 400%: http://www.c-and-f.co.jp/c_and_f_e/acces...es/nr.html

Jeg har to af slagsen, én på vesten og én på mit vadebælte til om sommeren. Det virker bare, og som alt andet CF er finish helt i top. Magneten er MEGET stærk. Snoren har reddet mit net en del gange i Slovenien, hvor jeg havde hænderne fulde med fisk og andet og nettet var på ved ud på en sejltur Smile Prisen er lidt crazy, men det er en af de få ting som klart opvejer sin pris i funktionalitet. Alle de andre (Orvis m.fl.) jeg har set som skal kunne det samme virker ikke så godt som den fra CF.

Ift. net bruger selv et af disse med knudeløst net: http://www.wachternets.com/
Sjvh. kan man få sit navn indgraveret hvis du køber det direkte hos dem. Nettet er i super kvalitet - eneste ulempe er at putfiskene i Slovenien er for store til nettet Tongue
24-08-2010 15:20
Allan Wermuth

Odense
Besked: #6
Hej

Tak for jeres kommentarer, jeg har bestilt et Brodin Pro Gallatin , samt CF-release-clips .

Jeg fravalgte det hvide plasticnet ......., det var sgu grimt Wink

mvh
Allan
24-08-2010 16:05
Thorsen

Århus C
Besked: #7
Hej Thomas

Har du nogen erfaring med hvordan C&F systemet er til brug i saltvand. Her tænker jeg på rust og andet slid som saltet forsager? Overvejer at købe løsningen til brug ved kysten, men det skal kunne holde til brug i saltvand.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
24-08-2010 16:34
Adversering
123

Besked: #8
(24-08-2010 16:34)Thorsen Skrev:  Hej Thomas

Har du nogen erfaring med hvordan C&F systemet er til brug i saltvand. Her tænker jeg på rust og andet slid som saltet forsager? Overvejer at købe løsningen til brug ved kysten, men det skal kunne holde til brug i saltvand.

Venligst
Lars

Net i saltvand? Er det ikke kun garnfiskere der bruger net i saltvand? Wink Spøg til side. Jeg bruger aldrig net på kysten, så jeg ved det ikke. Der er nogle af delene som er lavet af metal på den CF dims, så det ruster sandsynligvis ret hurtigt.
24-08-2010 16:45
Frederik

København N
Besked: #9
Hej Thorsen
Jeg ved ikke hvad det koster for det der c&f system, men det er meget simpelt at lave sit eget. Jeg har monteret en del af min magnet på toppen af kejsen med en stor springring så magneten sidder løst (prøvede først at have den fikseret men det fik nettet til at vikle sig ind i det og nettet blev nemmere slået af når bølger o.lign ramte). Og så i d-ringen i nakken af min jakke sidder den anden del, en elastik fra håndtaget af kejsen der går til vadebæltet, er også meget enkelt at finde en god løsning på. Det eneste der er vigtigt er at få fat i den rigtige magnet, jeg kan ikke lige finde den på den webshop jeg fik min fra, men jeg kan tage et billede af min senere hvis det er? første system jeg lavede var med en for svag magnet som ikke kunne holde kejsen når der var bølgegang, den nye holder til det hele.

Her et billede med 2 mænd med dinglende kejs fra ryggenCool
[Billede: DSC_6301.jpg]

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
25-08-2010 12:03
Thorsen

Århus C
Besked: #10
(25-08-2010 12:03)Frederik Skrev:  Hej Thorsen
Jeg ved ikke hvad det koster for det der c&f system, men det er meget simpelt at lave sit eget. Jeg har monteret en del af min magnet på toppen af kejsen med en stor springring så magneten sidder løst (prøvede først at have den fikseret men det fik nettet til at vikle sig ind i det og nettet blev nemmere slået af når bølger o.lign ramte). Og så i d-ringen i nakken af min jakke sidder den anden del, en elastik fra håndtaget af kejsen der går til vadebæltet, er også meget enkelt at finde en god løsning på. Det eneste der er vigtigt er at få fat i den rigtige magnet, jeg kan ikke lige finde den på den webshop jeg fik min fra, men jeg kan tage et billede af min senere hvis det er? første system jeg lavede var med en for svag magnet som ikke kunne holde kejsen når der var bølgegang, den nye holder til det hele.

Her et billede med 2 mænd med dinglende kejs fra ryggenCool
[Billede: DSC_6301.jpg]

Hej Frederik
Har selv tænkt tanken om ikke det var billigere og bedre at lave et system der passer efter eget hoved. Jeg er meget interesseret i at se et billede af din montering af magneten på kejsen. Til vinter regner jeg med at bygge et net udfra Niels Vestergaards gør-det-selv-grejs bog, så det kunne jo være at jeg kan integrere magneten i processen.

Tak for hjælpen!!!

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
30-08-2010 16:59
Frederik

København N
Besked: #11
Lars
billederne kommer, skal bare lige have kejsen fra bilen og op på 4. sal, men det er ikke glemt!

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
07-09-2010 21:34
JTHL

Aalborg
Besked: #12
Jeg har CF magnet systemmet. Ruster ikke rigtig, hvis man husker at skylle det. Men magnetterne har det med at falde af. De bliver heldigvis siddende på den modsatte magnet. Har en billig noname, syntes faktisk de er mere holdbare...

Med venlig hilsen
Jan
08-09-2010 00:33