Tilpasning af skydehoveder (Karlsson)
123

Besked: #1
Tilpasning af skydehoveder (Karlsson)
Denne tråd er ikke kun til Mr DM i fluesvirp, men han kunne være et interessant udgangspunkt. Anyway.
På Lasses youtube side er der en video hvor han kaster 27meter relativ ubesværet med en 590 XP. Han skriver at han bruger et optimalt tilpasset skydehoved. Hvordan ved man hvornår det er optimalt tilpasset? Snakker vi ren og sker CCS eller snakker vi trial and error? Hvad gør I og hvad gør du Lasse? Altså, hvad er Jeres fremgangsmåde ved tilpasning af Jeres skydehoveder fra i åbner æsken med linen til i laver den sidste løkker på skyehovedet?

[youtube]8ueYJinSrKM[/youtube]
24-08-2010 22:25
Adversering
Frederik

København N
Besked: #2
RE: Tilpasning af skydehoveder (Karlsson)
Her kommer mit nybegynder indspark som nok vil ses som ren blasfemi i jer nørders øjneTongue Jeg var ude med mit nye skydehovede fandt det for langt og estimerede at der skulle lidt mere end 1 meter af og nu virker det for mig...badabing badaboomBig Grin

Men ja, hvordan skulle jeg have grebet det an for at være sikker inden man fik foretaget et klip for meget?

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
24-08-2010 23:54
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
"Optimalt tilpasset skydehoved" er en ret personlig sag. Tror ikke, at Lasses hoved - (altså det for enden af skydelinen!!) - ville have været særlig optimalt, om jeg skulle have ført XP'en! Det ville sikkert have været adskillige meter for langt!(?)

Det kræver erfaring og dealere, der kan veje linerne præcist som også Ole skriver. Jeg har ikke voldsom stor erfaring på området - og sidst jeg prøvede at lave et kort skydehoved til min gamle Helios (6) blev det for tungt - udgangsmaterialet var for kraftigt). I stedet passer det flot til min TCX (7), som jeg senere byttede mig til. Smile

Starter med et for langt og tungt hoved og klipper lidt ad gangen. stikker hovedets bagende gennem skydelinens løkke og taper den sammen under afprøvning (kaster altså med hele hovedet + nødvendigt overhang udenfor topøjet). Når et hoved passer til en stang på græsplænen, så har jeg erfaret, at der bør klippes 20 - 25 cm mere af - så er den lige i øjet ved vandet.

Jeg bruger dog sjældent skydehovederne til enhånds.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 25-08-2010 af 00:21 Brandt.)
25-08-2010 00:17
Frederik

København N
Besked: #4
Nej, egentlig ikke, det var rimelig meget et løst gæt, men med den ene ledetråd at jeg gerne ville have hovedet til at veje omkring 15 gram da det er hvad jeg tidligere har kunne kaste ordentligt med på stangen. Jeg overvejede det med at have den rette mængde line udenfor topøjet, men så blev jeg enig med mig selv om at vægten fra resten af hovedet siddende indenfor topøjet måtte påvirke stangen i kastet og derfor vildlede mig, så når jeg troede det var perfekt så ville det faktisk være anderledes når det blev klippet tilUndecided Og jeg ville ud at fiske i en fartBig Grin

Jeg er iøvrigt helt sikker på at Lasses optimalt tilpassede hovede ikke ville være mig meget bevendtSad

Mvh Frederik

25-08-2010 10:05
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Thomas oa.

Der er nu ikke meget hokus pokus over min tilgang til at lave skydehoveder, hverken CCS målinger eller milligram afvejning.
Jeg kigger bare på hvad skydehovedet skal bruges til, og hvor langt det kan være, og går så efter det. Den gamle tommelfinger regel om et par klasser over hvad der står på stangen når skydehovedet skal være en 10-11 meter, en klasse mere jo kortere, og en klasse mindre jo længere, fungere fint. Det er jo den samme der bliver forsøgt solgt under nye forklædninger Wink

Jeg er ret sikker på at både Jørgen og Frederik vil finde det "optimale" (findes ikke) skydehoved jeg bruger på klippet ganske behageligt at fiske med. Det er knap 10 meter af en Cortland Lazerline klasse 7, klippet langt fra civilisationen i Laplands ødemark. Passer fint på en 5'er pind, og som nævnt i en anden tråd, så er det optimale ved det at det lå øverst i bunken da jeg skulle ud af døren og optage klippet Blush

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
25-08-2010 23:08
123

Besked: #6
(25-08-2010 23:08)karlsson Skrev:  Hej Thomas oa.

Der er nu ikke meget hokus pokus over min tilgang til at lave skydehoveder, hverken CCS målinger eller milligram afvejning.
Jeg kigger bare på hvad skydehovedet skal bruges til, og hvor langt det kan være, og går så efter det. Den gamle tommelfinger regel om et par klasser over hvad der står på stangen når skydehovedet skal være en 10-11 meter, en klasse mere jo kortere, og en klasse mindre jo længere, fungere fint. Det er jo den samme der bliver forsøgt solgt under nye forklædninger Wink

Jeg er ret sikker på at både Jørgen og Frederik vil finde det "optimale" (findes ikke) skydehoved jeg bruger på klippet ganske behageligt at fiske med. Det er knap 10 meter af en Cortland Lazerline klasse 7, klippet langt fra civilisationen i Laplands ødemark. Passer fint på en 5'er pind, og som nævnt i en anden tråd, så er det optimale ved det at det lå øverst i bunken da jeg skulle ud af døren og optage klippet Blush

Mvh
Lasse

God morgen Lasse,

Din tilgang til kasteriet er så forfriskende synes jeg! Ikke noget med lange teoretiske forklaringer baseret på to-decimal CCS udregninger. Lige min stil - ikke noget pis, bare fiske og kaste og så snakke en anden dag. Brug det der duer Smile

Dumt spml måske, men bruger du altid DT liner eller også WF liner til at klippe hoveder af?
26-08-2010 07:49
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(25-08-2010 23:08)karlsson Skrev:  Jeg er ret sikker på at både Jørgen og Frederik vil finde det "optimale" (findes ikke) skydehoved jeg bruger på klippet ganske behageligt at fiske med. Det er knap 10 meter af en Cortland Lazerline klasse 7, klippet langt fra civilisationen i Laplands ødemark. Passer fint på en 5'er pind, og som nævnt i en anden tråd, så er det optimale ved det at det lå øverst i bunken da jeg skulle ud af døren og optage klippet Blush

Mvh
Lasse

Jeg var ret sikker på, at det var betydeligt længere, men det lyder jo ret humant dimentioneret. Iøvrigt er jeg mindst lige så imponeret af kastere, der kaster moderate længder, (i mine øjne ret langt), men i totalt afslappet stil fremfor kastere, der i bedste sprællemandsstil kaster et par meter længere. Dog lidt frustrerende, at det ser let ud!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
26-08-2010 13:53
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Thomas

Jeg klipper gladeligt i en hvilken som helst form for line Cool

Jørgen-> Jeg er imponeret over alle der gør noget ud af at blive bedre. De fleste "sprællemænds" kastere har ingen problemer med at kaste et par meter kortere komplet afslappet, der er den der forskel imellem komfort og ultimativ Wink Er ret sikker på at Usain Bolt kan jogge i et totalt afslappet tempo der stadigvæk for de fleste vil være sprint Angel
Hvad jeg ikke er imponeret over, er selvudnævnte kastekonger og den slags der absolut skal nedgøre hvad de ikke selv kan/magter/forstår, udelukkende for at fremhæve dem selv Dodgy Livet er sq for kort til den slags Cool

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
26-08-2010 16:02
123

Besked: #9
(26-08-2010 13:53)Brandt Skrev:  ... Iøvrigt er jeg mindst lige så imponeret af kastere, der kaster moderate længder, (i mine øjne ret langt), men i totalt afslappet stil fremfor kastere, der i bedste sprællemandsstil kaster et par meter længere. Dog lidt frustrerende, at det ser let ud!

Hvor er jeg enig! Hellere 23 meter i hvert kast med udstrakt forfang i roligt tempo på kysten, end vilde kast hvor hvert andet kast alligevel skal hives ind og vikles ud fordi man liiige skal udover de 27 meter Tongue
26-08-2010 16:03
Frederik

København N
Besked: #10
Ja, 10 meters penge lyder faktisk også perfekt for mig, troede måske også at du havde lidt mere hoved end detTongue

Brandt hvad så med kastere som mig der kaster moderate længder i sprællemandsstilBig Grin

Mvh Frederik

26-08-2010 16:04
Saltflyfish

Besked: #11
Benytter DT-line i samme klasse som stangen eller én klasse lettere end stangen. Om linen er samme klasse som stangen eller lettere afhænger af stangens aktion - benytter altså identisk line til såvel lange som korte skydehoveder. Eksempelvis benytter jeg DT-liner #7 til en af mine #8 stænger, mens jeg på en anden #8 stang benytter DT-liner i #8.

Att. Lasse
Kan vi ikke blive enige om, at misforståelser omkring fluekast og grej ikke er forbehold de uautoriserede kastekonger? Det er - som du sikkert også selv ved - vist set før, at autoriserede kastekonger har misforstået selv banale elementer omkring kast og grej.

Mvh
Christian
26-08-2010 17:35
123

Besked: #12
(26-08-2010 17:35)Saltflyfish Skrev:  Benytter DT-line i samme klasse som stangen eller én klasse lettere end stangen. Om linen er samme klasse som stangen eller lettere afhænger af stangens aktion - benytter altså identisk line til såvel lange som korte skydehoveder. Eksempelvis benytter jeg DT-liner #7 til en af mine #8 stænger, mens jeg på en anden #8 stang benytter DT-liner i #8.

Jeg har aldrig hørt om at man vælger en lettere klasse til et skydehoved?!?! Bruger du hoveder på 20 meter eller hvordan?
26-08-2010 18:02