Ny wf line til kysten (loop AEG 590)
Janus H.

Djursland
Besked: #1
Ny wf line til kysten (loop AEG 590)
Er der nogen af jer der har et godt bud på en langtkastende wf line til en loop aeg 590?

Jeg har brugt en loop opti stream wf 5 i put & take, det er en dejlig line men dens korte klump kan jeg ikke rigtig kaste så langt med (15-18m vil jeg tro). Nu vil jeg til at have stangen med på kysten af og til, og så må fluen gerne komme bare et par meter længere ud Rolleyes

Jeg har kigget på loops opti stillwater og guidelines 4-cast, de er begge et par meter længere i klumpen.

En outbound short kunne måske også være en mulighed? men den minder vidst meget om opti stream bortset fra at være tungere.

Nogen forslag? Smile
25-08-2010 22:54
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #2
RE: Ny wf line til kysten (loop AEG 590)
Mit forslag er en Outbound. Altså ikke short modellen! Eller en Guideline Coastal.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
25-08-2010 23:06
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #3
Hej Janus

Prøv at bruge en helt standard WF 5 som S.A. Supra 4. Jeg mener også at Orvis laver en ganske glimrende standard WF som ligger indefor AFTTA.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 25-08-2010 af 23:16 Jan Fensten.)
25-08-2010 23:15
123

Besked: #4
(25-08-2010 22:54)Janus H. Skrev:  Er der nogen af jer der har et godt bud på en langtkastende wf line til en loop aeg 590?

Jeg har brugt en loop opti stream wf 5 i put & take, det er en dejlig line men dens korte klump kan jeg ikke rigtig kaste så langt med (15-18m vil jeg tro). Nu vil jeg til at have stangen med på kysten af og til, og så må fluen gerne komme bare et par meter længere ud Rolleyes

Rio Gold (14 meter klump) kunne være en mulighed. Ellers har Korsholm Rio Selective Trout II på bud til 299 som også er en mega fed line hvis du ikke skal tyre linen mod horisonten.

Omvendt vil jeg anbefale, at hvis du "kun" kan kaste 15 meter med en Optiline (som er en suveræn line), er det måske mere dit kast du skal fokusere på end en ny line Huh
26-08-2010 07:33
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #5
Hej Janus

Jeg er selv ude efter en WF 5 line til min nye TCR Smile

Jeg har kigget lidt på Loops Multi Longdistance, som har en klump på 11 meter - det kunne måske være ret fedt til kysten med en AEG? Da jeg selv havde en AEG 590 brugte jeg en Guide Line TriCast WF 5 - det fungerede ganske udemærket, så en Guideline med klump på omkring. 10 meter (Coastal eller 4Cast) kunne helt sikkert også være en mulighed.

Men det kommer jo også an på hvilken kyst du primært fisker på og hvor meget plads der er - jeg er selv for nyligt blevet gjort opmærksom på, hvor irriterende det kan være med en for lang klump, hvis der er klinter, buske eller andet tæt på kysten, hvor man fisker Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
26-08-2010 08:05
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #6
Citér:Jeg er selv ude efter en WF 5 line til min nye TCR Smile

Jamen så er der jo ikke nogen vej udenom. Du må ud og have fat i en EP til græs og måske en til GPX ell. Rio Gold til alm. kystfiskeri. Jeg vil holde mig langt væk fra kortklumpede specialliner. Min erfaring er at stive stænger som TCR/TCX og korte klumper er en ubehagelig cocktail.

Venligst

Jan

26-08-2010 09:19
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #7
Er der nogen som har prøvet RIO Outbound?

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
26-08-2010 17:10
Adversering
Janus H.

Djursland
Besked: #8
Hej Jan Smile

Har du et link til de liner? Jeg synes ikke at kunne finde dem.

Hvad med en rio mainstream? er der nogen der har prøvet den?

http://salmonfly.dk/catalog/product_info...cts_id/306

Jeg kaster helt klart længere med en standard langklumpet line, end jeg gør med opti stream linen som ikke har en klump på meget over 8 meter. Men den line virker faktisk næsten for let til Aeg´en Undecided

--> Schreiber: Jeg er helt sikert ikke verdensmester med fluestangen endnu, det er ingen hemmelighed. Det kan også godt være det er mere end 15 meter, det er bare et ca øjemål Smile Men når jeg går med skydehoved og monofil skydeline på min klasse 7 stang kan jeg sagtens sende det 30 meter(ca Big Grin) ud i god stil. Det er ikke det jeg er ude efter med min Aeg, det skal være let og pænt så at sige.

Jeg tror dog at en klump på 14 meter er for meget(Rio gold og selective trout). Jeg tror 10-12 meter er mere passende til mig ligenu.

Guideline coastal kan man vidst ikke få i en wf5... Sad Rio outbound short wf5 er vidst 2,5gr tungere, og en meter længere i klumpen end loop opti stream, vil det gøre en mærkbar forskel?

Og nikolaj, ja der er skrænter de fleste steder jeg fisker. Men det plejer at gå næsten alle steder Smile

Udover de liner Jan anbefaler kigger jeg så på:

Guideline 4cast
Loop multi distance
Loop opti stillwater
Rio outbound short
Rio mainstream?
(Denne besked var sidst ændret: 28-08-2010 af 18:01 Janus H..)
26-08-2010 18:35
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #9

26-08-2010 19:15
JTHL

Aalborg
Besked: #10
Jeg havde faktisk samme problem med min Opti stream, kunne bare ikke få det til at fungere ved fjorden, når der skulle kastes langt. Brandt fik mig til at prøve en Coastal og den er jeg godt nok blevet dus med. Så jeg kiggede efter en flydende line, som matchede Coastal linen. Har fornylig fået købt en 4cast og den må jeg sige jeg er pænt overasket over til prisen, i forhold til Loops priser. Så 4cast kan godt anbefales ellers er der også Loop Multi, som jeg har haft gode erfaringer med.

Med venlig hilsen
Jan
26-08-2010 19:38
Swebbe

Besked: #11
Bare lige et andet indspark vedr. linerne der er nævnt her, så skal man måske også overveje holdbarheden af dem.

Mine/vores erfaringer er, at OptiStream har en af de absolut ringeste på markedet, selvom den kaster rigtigt nemt pga. opbygningen. Den har bare en tendens til at blive slemt slidt på "kastestykket", der altid slides det samme sted. Så den skal helst smøres og renses ofte, for at holde over tid. Har bedre erfaringer med Guidelines liner og har hørt fra flere at Rio også skulle være gode slidere Smile

For resten er en OptiStream nok heller ikke ligefrem designet til smukke kast og delikate overslag og præsentationer. Her ville jeg vælge en længere og mindre kompakt klumpet line/skydehoved. Til gengæld kaster den suverænt let indenfor de første 20-25 meter imo.

- Jeppe Lyngsø
(Denne besked var sidst ændret: 26-08-2010 af 23:19 Swebbe.)
26-08-2010 23:19
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
Coastal fås i #5 fra og med i år Smile - har selv én Big Grin

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
27-08-2010 02:48