twin-power hjul defekt
henrik

Besked: #1
twin-power hjul defekt
hej
det er en katastrofe mit 2 år gamle twin-pover 3ooo hjul med bagbremse er ved at stå af max 25 ture på kysten er altid blevet skyllet efter brug der efter lagt i et skab hvor varmvandsbeholder sidder ( ca 30 grader) i et døgn der efter smurt
det kører ok uden belastning men når det er belastet med 20g bombada plus flue kører det noget stramt og der kommer lyde ud af det.
jeg har tængt om det er en dårlig ide med bagbremse på et kyst hjul ved store bølger kommer der måske saltvand ind i gennem bremsen øv bøv.
jeg overvejer at købe et nyt hjul med front bremse jeg kikker lidt på shimano rarenium c14 eller et dam qvick er der nogen der har erfaring med disse to hjul er der andre i pris klassen omkring 1500 kr der er intresante
på forhånd tak
mvh
henrik
26-08-2010 21:03
Adversering
Fiskefidusen

Besked: #2
RE: twin-power hjul defekt
Hej Henrik.

Dette er bare min personlige mening.

Skyld aldrig hjulet under vandhanen da et hjul aldrig er 100% vandtæt, brug her istedet din bruser, lad hjulet side på stangen og skyld hjulet på afstand som var det regndråber der rammer hjulet.

Læg ikke dit hjul i varmeskabet, da varmen kan indtøre forskellige fildt puder i bræmsesystemet.

Skild aldrig dit hjul ad for og smørre det, da der er en hår fin balance for hvordan skruerne bliver strammet på igen uden og vride hjulet.

Vrider du hjulet bare det mindste, vil dine tandhjul og midter akslen slide meget hårdere på alting inden i hjulet.

Er du gode venner med din grejforhandler, så be ham om og smøre dit hjul personligt, de har som reglen forstanden på det og gøre det rigtigt.

Jeg giver personligt 125 Kr for og få smurgt mit hjul og det gør jeg to gange om året og det er penge givet godt ud.Wink

Har aldrig haft det så godt med mine hjul som da jeg holdt op med og skille dem ad selv. Cool

Mvh Michael
(Denne besked var sidst ændret: 27-08-2010 af 14:08 Fiskefidusen.)
27-08-2010 14:01
henrik

Besked: #3
hej Michael'
vedr skyld af hjul.
vi har en udendørs bruser hvor jeg skyller alt grejet
hjulet holder jeg 1 meter fra bruserhovedet med minimal vandtryk og meget kort tid derefter afmontere jeg spolen og skyller den mere grundigt.
du har ret i det med at selv skille og stille det lader jeg fagfolk om trods jeg selv er mekaniker i en lidt tungere vægt klasse (bæltemaskiner) .det må blive mit bach up hjul jeg køber et nyt men hvilket!!!! knæk og bræk
27-08-2010 16:25
Thorsen

Århus C
Besked: #4
Har du smurt lejet omkring håndtaget med hjulolie og lukket det af efterfølgende med fedt?

Jeg havde præcis samme problem, men da jeg gjorde ovenstående, havde jeg et fuldt funktionelt hjul igen.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
27-08-2010 18:01
henrik

Besked: #5
hej lars
ja!!! det har jeg men jeg har ikke forsejlet det med fedt.
det er når håndtaget er i pos. frem eller bagud at det kører trægt og det knorre.
feks efter spin stop hvis håndtaget er i en af de to omtalte positioner at det er lidt tungt at få igang igen.
jeg har enkle gange haft et 22 g blink på det er vel ikke for meget
mvh
henrik
27-08-2010 20:15
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #6
Jeg har lige de samme oplevelser med mit shimano 3000 super GT-RC. Jeg har købt et shimano technium-FB4000 med bremse foran. Det er jeg blevet anbefalet hvis at jeg er ligeglad med bremse foran

MVH Niels
27-08-2010 21:50
lars løve lund

Besked: #7
hej

jeg har også shimano hjul, men de bliver aldrig skyllet. kun tørret af med en våd klud en gang i mellem. jeg kender også godt det med at hjulet kan være lidt svært at få i gang efter et spinstop. men så får hjulet et par dråber af det smøremiddel der følger med hjulet, og så hjælper det. jeg tror ikke man skal skylle hjulet med mindre det har været i vandet. eller bølgerne har sprøjtet op på hjulet....... det er min mening.
28-08-2010 10:31
Adversering
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #8
Jeg har også et Technium, dog den ældre FA-model, som har kørt glimrende i adskillige år nu. Dog skal man sørge for at smøre lineførerrullen grundigt, da den ellers kan gå lidt trægt. Alle andre dele har bare fået et pift SuperLube når de begyndte at gå lidt trægt og vupti har det hgele snurret igen. Til prisen (700-800 på tilbud) er Technium fortræffeligt.
28-08-2010 18:02
lars løve lund

Besked: #9
har ellers lige købt det nye twin-power ci4 hjul med front bremse. hold kæft det kører godt...... Wink
29-08-2010 12:19
Peter H

Agersted
Besked: #10
Jeg fisker selv med shimano. Bruger Super GT fra 2005 og den ny model fra 2010! Det ældste har nok 200 ture på kysten bag sig og en del fights, men kører upåklageligt, men ikke som nyt ( det er lidt som gamle biler- de får lidt personlige lyde Smile!

Har altid skyllet hjulene under bruseren, mens de sad på stangen, hvorefter jeg har været lidt grundigere efterfølgende med at skylle dem ved lineføren og bøjlen under vandhanen. Jeg har altid beholdt spolen på, da der ikke så let kommer vand ind i hjulhuset, som hvis spolen afmonteres. Derefter giver jeg dem to dråber olie ved "stangen som spolen sidder på" og lægger dem i et skab indendørs!

Jeg har ofte tænkt på, om jeg burde fiske med større hjul eksempelvis i størrelse 4000, da de måske ikke slides så let, men efter havørred fisker jeg mest med blink i størrelsen 12- 18 gram, så jeg mener størrelse 2500 er fin nok!

Har dog lige købt et billigt Shimano Alivio til molen- ikke så mange kugle- og rullelejer- med det kører helt fint!

Venligst Peter
29-08-2010 20:34
henrik

Besked: #11
hej
jeg har også været i tvilv om hvor hårdt det må belastet jeg fisker selv en del med bombada det vejer måske 20 til 25g
i oprørt vande kommer der nemt en smule åle græs eller ligende på flådet det kan mærkes på indspinningen
mvh
henrik
30-08-2010 07:22
Thorsen

Århus C
Besked: #12
(30-08-2010 07:22)henrik Skrev:  hej
jeg har også været i tvilv om hvor hårdt det må belastet jeg fisker selv en del med bombada det vejer måske 20 til 25g
i oprørt vande kommer der nemt en smule åle græs eller ligende på flådet det kan mærkes på indspinningen
mvh
henrik

Det skal sådan et hjul kunne holde til. Bombardaen laver ikke meget modstand i linen i forhold til et livligt blink og selv med en klat "græs" bør du uden problem kunne returnere linen forholdsvis let og uden hjulslør. Det lyder til at du har prøvet næsten alt hvad der er i din magt for at få hjulet i god stand igen. En sidste mulighed kunne dog være at sende det til reparation/grundig gennemgang hos din grej butik. Nogle butikker har selv et værksted hvor de kan ordne hjul uden at det kommer til at koste dig en svimlende sum. Andre sender dem videre og her kan prisen godt blive latterlig høj og alt for bekostelig.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
30-08-2010 16:44