Rensning af hjulholder
123

Besked: #1
Rensning af hjulholder
Jeg har erhvervet mig en chilipind med tallene 590 på. Hjulholderen har øjensynligt været med på kysten, og det har givet lidt patina. Den er helt funktionsdygtig, men køn er den ikke. Er der nogen kan anbefale en fremgangsmåde som kunne fjerne rust/ir på sådan en gang finmekanik og genoplive hjulholderen uden at ødelægge træet?
30-08-2010 08:00
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #2
RE: Rensning af hjulholder
Hej Thomas

Jeg har selv netop købt en chilipind magen til og den havde også en masse ir/rust på hjulholderen samt et godt brugt håndtag.

Stangen står nu i næsten mint-condition som følge af en lettere rengøring/renovering.

Hjulholderen blev pudset/renset med noget som hedder "Autosol metalpolish". Det er super til crom på biler og barnevogne - og nu også på chilipinde i #5. Det er lidt noget pillearbejde, men med lidt tålmodighed og et par vatpinde lykkedes det at få selv den lille ring ovenfor korken blank igen. Autosol har jeg købt hos T.Hansen. mener tuben kostede 29,95,-

Håndtaget blev slebet let med sandpapir. Først 120 og sidst med 240. Det er som nyt. Men vær varsom, hvis du ikke vil ændre på formen. Puds meget let indtil korken begynder at lysne. Resten tager du med det fine sandpapir.

Klingen er vasket i let sæbevand med en blød klud og bagefter pudset med S.A. linedressing. Det giver en blank og glat overflade, som heller ikke skader kastelængden Smile

God fornøjelse med stangen

Nikolai

P.S. Jeg har bestilt en RIO Outbound line WF5F, som forhåbentlig ankommer tidag - det tror jeg kommer til at spille maks!!

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 30-08-2010 af 10:20 Nikolai Kaad.)
30-08-2010 08:48
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Velkommen i klubben, drenge - fed stang!!

Mht renovation ville jeg nu starte med korn 240 og afslutte med 400! Det tager længere tid, men fornemmelsen af en jomfrue's inderlår ... Rolleyes Efter slibning gives så bivoks, der arbejdes godt ind i korken. Det giver jeg også nye stænger, da korken bliver flot gylden, er lettere at holde ren, desuden mener jeg, at udspartlinger holder meget bedre ved denne voksbehandling.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
30-08-2010 11:01
123

Besked: #4
Inden der går alt for meget selvsving i den, vil jeg lige pointere at håndtaget er meget velholdt og intet fejler. Det skal i hvert fald ikke slibes. Det jeg plejer at gøre er, at behandle et nyt håndtag med cork sealant. Det er et produkt der er lavet til det, og det virker 200%. Men tak for inputs Wink

Ift. hjulholder vil jeg prøve med noget autosol. Det er sådan set bare pasta med bitte små korn i. Jeg er lidt betænkelig ved om det kunne ridse hjulholderens træindlæg? Tænkte mere på om man kunne opløse rusten fremfor at "ridse"/slibe det væk, hvilket jo er det autosol gør i praksis. Er alle miraklers mirakelmiddel WD40 bandlyst eller hvordan?
30-08-2010 11:14
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(30-08-2010 11:14)schreiber Skrev:  Inden der går alt for meget selvsving i den, vil jeg lige pointere at håndtaget er meget velholdt og intet fejler. Det skal i hvert fald ikke slibes. Det jeg plejer at gøre er, at behandle et nyt håndtag med cork sealant. Det er et produkt der er lavet til det, og det virker 200%. Men tak for inputs Wink

Ift. hjulholder vil jeg prøve med noget autosol. Det er sådan set bare pasta med bitte små korn i. Jeg er lidt betænkelig ved om det kunne ridse hjulholderens træindlæg? Tænkte mere på om man kunne opløse rusten fremfor at "ridse"/slibe det væk, hvilket jo er det autosol gør i praksis. Er alle miraklers mirakelmiddel WD40 bandlyst eller hvordan?

Jeg giver faktiskt mine hjulholdere en smule af nævnte produkt - forebyggende, så de ikke korrodérer. Har ikke observeret noget negativt i den forbindelse.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 30-08-2010 af 11:58 Brandt.)
30-08-2010 11:56
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #6
Jeg har ikke kunnet se nogle ridser efter behandling

Måske skulle jeg lige finde noget 400 til en ekstra efterbehandling? Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
30-08-2010 12:47
123

Besked: #7
Igen igen blev WD40 vinderen. Træet ser ud som nyt og nu kører gevindet som Hans i Grethe. Er der noget det ikke kan? Big Grin
31-08-2010 19:52
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
Hej Thomas

Metallet i de lette ferskvandshjulholdere er ofte nysølv. Hvis det skal blive blankere end nyt - så er lidt af det sølvpudsemiddel man køber i supermarkederne (Silvo) uforligneligtSmile
Jeg bygger knive og laver i den forbindelse ofte indlæg af sølv eller nysølv. Når skæftet er færdigt får det en gang Silvo selv om det ser nyt ud - og så skinner detSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
31-08-2010 20:13
123

Besked: #9
Martin,

Tak for dit input. Lige nu er hjulholderen mat med lidt "misfarving", men faktisk er jeg ikke til ting der skinner, så det er helt perfekt som det ser ud lige nu. Og med lidt WD40 så kører gevindet som det aldrig har gjort tidligere. Nu skal jeg bare have lavet mig et skydehoved til den stage. Ole Bjørn (ham der skal CCS stangen for mig) er desværre syg for tiden, men jeg håber at få den CCS'et snart. Jeg vil dog prøve et skydehoved på ca. 14gr/10-10,5meter på den. Sammen med et LS2 er det dejlig let kombo til fjorden og måske endda til yderkysten. Jeg er vant til at gå med en 6'er, og hvis denne stang kan klare noget omkring 14-15gr, så er der sku fest Smile
31-08-2010 22:58
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
Hej Thomas

Jeg bruger selv 15g/10m på min 691 - som heller ikke er ret meget stivere end flere 590'ere - så jeg er sikker på, at den vil køre fint med 14g ved godt 10 meter!
Hvis du virkelig vil mærke hvad sådan en pind magter .. så har jeg et skydehoved på ca. 15 meter / 18g, som du kan prøve, hvis vi skulle rende på hinanden på en forumturSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
31-08-2010 23:14
123

Besked: #11
Hehe 18 gram... det tangerer vist til dyreplageri. Men igen. Jeg prøvede en TCX 490, og den kunne - ikke nemt, men ok - bære et 10.6meter 16gr skydehoved. En 4'er kæp! De TCR/TCX kæppe er simpelthen så versatile. Ikke underligt at Karlsson har et hav af dem Smile
31-08-2010 23:33
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #12
Hav og hav... Har da kun et par stykker Blush

Og 15 meter og 18 gram, det er jo bare en 6'er line Cool Selvfølgelig kan sådan en gang plastik med 5 skrevet over håndtaget klare det!

WinkWinkWink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
31-08-2010 23:41