Hvilket kast forstyrrer mindst
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #1
Hvilket kast forstyrrer mindst
Nu skal jeg lige prøve om jeg kan forklare hvad jeg er i tvivl om Huh

Hvilket af kastene uden decideret bagkast laver mindst uro på vandet - altså forstyrrer fiskene mindst ?

Og hvilket kast har mindst line bag kasteren ?

Fisker på steder med høje skrænter uden plads til bagkast så jeg skal bruge et kast uden bagkast som samtidig forstyrrer fiskene mindst. Stangen er en 10,5 fods switch stang.

Som det måske fremgår ved jeg ikke så meget om det her med 1½ og 2 hånds Confused

Har forresten heller ikke plads til lange forfang - har det nogen indflydelse ?

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

(Denne besked var sidst ændret: 31-08-2010 af 14:48 PeterMulbjerg.)
31-08-2010 14:44
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #2
RE: Hvilket kast forstyrrer mindst
Tak for hurtig bedsked Ole - hvis nu vi ser bort fra mit tillæg om forfang - hvilket kast ville du så anbefale ?

Peter

31-08-2010 15:07
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
Hej Peter

Udover minimal plads til bagkast og mindst mulig forstyrrelse af vandet, hvad har du så mere brug for? Og er bagkastet begrænset både i dybde og højde?

Umiddelbart lyder det som et single spey du skal have fat i, og sikkert også med et kort skydehoved og så bruge lidt tid på at indøve at løfte linen af vandet med mindst mulig forstyrrelse. At du skal beherske en fnuglet præsentation er vel overflødigt at påpege Blush

Hvis du ikke har brug for de lange præsentationer er der et lidt finurligt luftkast, som nok helst skal opleves, men det går basalt set ud på at blindkaste på tværs af kroppen, og i det afleverende kast, lave et luftbårent spey/rullekast. Det går ikke langt, men har minimal vandforstyrrelse, og kan laves med ryggen stort set mod muren.

Alternativt et bow and arrow rullekast Cool

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
31-08-2010 15:24
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #4
Tak for jeres svar....det bærer vist mest præg af at jeg ikke kender alle de kast I nævner. Rullekastet kender jeg da men ellers.....

Situationen er såmænd helt simpel og sikkert hverdag for mange å fiskere - jeg går langs åen - med skrænter bag mig og siv omkring mig og efter kastet er udfisket skal det sendes retur skråt nedstrøms eller tværs over. Åen er 10-15 meter bred og bruger jeg et normalt overhåndskast fanger jeg konstant noget i bagkastet. Det må ikke larme for meget i overfladen hverken ved løft eller aflevering.
Da kastene ikke bliver lange ser jeg et langt forfang som en ulempe ??

Hvad er løsningen så ?

vh
Peter

Peter

31-08-2010 19:23
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Peter

Larmen i løftet er du selv herre over Blush Dernæst hvor meget ønsker du at vinkle? Skal der ikke vinkles meget, så kan du sagtens klare en 45 grader i et ganske almindeligt overhåndskast. Løft elegant på langs af åen, og aflever dit fremkast i den retning du ønsker, jo mere du går over den lige linje, jo mere hastighed må du smide i linen. Dybest set er det jo en tracking fejl med vilje Big Grin Selv et rullekast kan også vinkles, hvis du har plads for sivene til det.

Single spey er det der med et mere moderne ord bliver kaldt underhåndskast, bow and arrow er et flitsbuekast, altså du holder i linen og spænder stangen op imellem dine hænder, det fungere ok som et rullekast.

Længden af forfanget afhænger af taperingen og dine evner, samt hvordan du ønsker fluen skal fiske Blush

Mvh
Lasse

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
31-08-2010 19:42
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
Tak igen for jeres svar. Grunden til det med larmen er at jeg har set nogle videoer af speykast og underhåndskast og jeg syntes det ser ud til at de plasker en del i overfladen.
Mht. forfangslængden så havde jeg bare fået den opfattelse at underhåndkastet krævede forholdsvis lange forfang fordi det var forfanget der var "ankeret" i vandet. Men det er vist bare at gå i gang med at se video og øve og så kan man vel lave et tillempet slags kast som fungerer med kort forfang også. Nu ved jeg i hvert fald i hvad retning jeg skal bevæge mig :-)

vh
Peter

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 01-09-2010 af 06:33 PeterMulbjerg.)
01-09-2010 06:32
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #7
(01-09-2010 06:32)PeterMulbjerg Skrev:  Tak igen for jeres svar. Grunden til det med larmen er at jeg har set nogle videoer af speykast og underhåndskast og jeg syntes det ser ud til at de plasker en del i overfladen.
Mht. forfangslængden så havde jeg bare fået den opfattelse at underhåndkastet krævede forholdsvis lange forfang fordi det var forfanget der var "ankeret" i vandet. Men det er vist bare at gå i gang med at se video og øve og så kan man vel lave et tillempet slags kast som fungerer med kort forfang også. Nu ved jeg i hvert fald i hvad retning jeg skal bevæge mig :-)

vh
Peter

Hej Peter,

Jeg kan godt forstå du er lidt forvirret. Jeg har heller aldrig set, eller selv udført, et rullekast der ikke forstyrrede vandet mere end et overhåndskast.

Men det er jo tydeligt at du ingen alternativer har på den plads du vil affiske. Jeg har også flere gange selv haft held med at affiske svære pladser, som næsten alle andre bare går forbi fordi det er for svært at affiske.

Held og lykke med det.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
01-09-2010 07:59
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #8
Tak Ole - det havde jeg godt nok luret på, men kunne ikke finde nogen steder hvor det var beskrevet :-S

Peter

01-09-2010 19:45