Skydehoveder og vægt.
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #1
Skydehoveder og vægt.
Jeg ved godt at dette har været diskuteret ofte men jeg har en tendens til at tabe interessen for trådene når de bliver for akademiske. Nu er jeg så i en situation hvor jeg har behov for at vide noget. Jeg skal i næste uge ud og kigge på korte zpey hoveder til tohåndsstænger. Med blødende hjerte og tegnebog iøvrigt Dodgy

Jeg har to stænger og mit udgangspunkt er at jeg har et 20 grams hoved på 9,5m som jeg synes kaster godt på begge. Nu ville jeg jo så umiddelbart kigge efter et hoved med en lignende vægt, omend zpey hovederne er ca. 7 meter, alt afhængig af densitet.

Så er spørgsmålet så; går jeg helt galt i byen her med et kort hoved på samme vægt? Skal jeg istedet koncentrere mig om vægten pr. meter? På mit "referencehoved" vejer hver meter ca. 2,1g uden at tage højde for tapering ..

Skal jeg så gange de 2,1 op med længden for at finde et passende hoved? Dvs. Et hoved på 7 meter ska veje lige i underkanten af 15g?
03-09-2010 19:11
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Skydehoveder og vægt.
Hej Jakob

Jeg antager, at dine 9,5 meter hoveder kaster godt overhånds .. og at du vil kaste underhånds med de nye Z-spey hoveder (hvis 9,5 meter hovederne kører underhånds - så er der jo ingen grund til at bløde Z-speys horrible priserCool ). Så tror jeg, at samme vægt er et godt udgangspunkt, da du lettere spænder stangen med de relativt tungere (kortere) hoveder.

Hvorfor h...... har du to 2-hånds stænger der kaster med samme vægt - hvis det er fordi du kan spey kaste dem samtidig .. så vil jeg fandme se det ved LaganTongue

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
03-09-2010 19:29
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #3
Hej Martin.

Nej det er faktisk underhåndskast vi snakker om. Jeg finder bare at de 9,5 meter er en kende til den lange side i en lille å.

Og hvorfor har jeg så to stænger der smider ca. det samme? Jeg syntes en dag at min 11 fods var kort nok når jeg stod i meterhøje siv helt ned til åen. Jeg savnede noget rækkevide og købte en 12,6 fods z-akse Smile
03-09-2010 19:38
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
11 fods #7 og 12,6 #6 henholdsvis .. Smile
03-09-2010 19:39
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(03-09-2010 19:29)Martin Brøndum Skrev:  Hvorfor h...... har du to 2-hånds stænger der kaster med samme vægt - hvis det er fordi du kan spey kaste dem samtidig .. så vil jeg fandme se det ved LaganTongue

venligst
Martin

Se -se dét var en sand minimalistudtalelseBig Grin Og det lyder jo som om du mener det - sådan helt for alvor Huh! Hvis vi snakker enhånds - så har jeg da f. eks. stor fornøjelse af en chillirød femmer til kysten supleret af en mat olivengrøn streamdanse-femmer til f.eks. en Ammarnäs-stalling - begge i 9 fod (og de 9 fod refererede ikke til stallingerne, men til stængerne:coolSmile). Kan være en smule bekymret - du kunne ende men en enkelt bambus (naturel), 3m murersnor , møtrik og en ormekrog!!Tongue

Mht Jakobs korte skydehoved, tror jeg ikke, at det skal meget under de 20 gr. men det er ikke lige min spidskompetence.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 03-09-2010 af 22:59 Brandt.)
03-09-2010 22:56
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
Er jeg den eneste der køber stænger således at jeg først forelsker mig i stangen og så derefter opfinder et behov og dermed en retfærdiggørelse af at købe den ?
03-09-2010 23:11
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
(03-09-2010 22:56)Brandt Skrev:  
(03-09-2010 19:29)Martin Brøndum Skrev:  Hvorfor h...... har du to 2-hånds stænger der kaster med samme vægt - hvis det er fordi du kan spey kaste dem samtidig .. så vil jeg fandme se det ved LaganTongue

venligst
Martin

Se -se dét var en sand minimalistudtalelseBig Grin Og det lyder jo som om du mener det - sådan helt for alvor Huh!

hmmm .. ka' være min FTAS er gået i dvaleBlush - har faktisk lige skilt mig af med de stænger der mere doublerede end supplerede hinandenAngel
Prøver for tiden at klare mig med tre (nå ja så - plus et par andre og en 2-håndsAngel) - med Ole har allerede nævnt et par stykker jeg ikke kan undvære til fremtidige syslerDodgy

Citér:Hvis vi snakker enhånds - så har jeg da f. eks. stor fornøjelse af en chillirød femmer til kysten supleret af en mat olivengrøn streamdanse-femmer til f.eks. en Ammarnäs-stalling - begge i 9 fod (og de 9 fod refererede ikke til stallingerne, men til stængerne:coolSmile).

Sådan har jeg også set det .. men i Norge, hvor jeg virkelig havde tid og lejlighed til at fiske igennem, var det alligevel de hurtige "kyststænger" som hjulet sad på når dagen var gået!
Målet var ørreder på 1-3 kg - og våbnene var Loomis GLX max #4 til tørflue og chilien i #6 til undersøisk .. og jo, de bøjede skam med fisk påCool

Jeg kan sagtens følge argumentet for flere stanglængder til 2-hånds .. men jeg har nok mere set det sådan, at en længere stang er til et større vand - og derfor har det for mig været naturligt også at gå op i linevægtHuh

Citér:Kan være en smule bekymret - du kunne ende men en enkelt bambus (naturel), 3m murersnor , møtrik og en ormekrog!!Tongue

hmmm .. måske ikke så galt endda - hvis bambusstangen må være sekskantet og bygget af flis og jeg stadig må bruge en flueline og en flue .. så kan det være det betyder, at jeg ender som en meget gammel og klog mandTongue

Citér:Mht Jakobs korte skydehoved, tror jeg ikke, at det skal meget under de 20 gr. men det er ikke lige min spidskompetence.

Jeps .. deri er jeg ganske enig, dog ville jeg principielt vælge et hoved på f.eks. 18 gram hvis det er et par meter kortere end et passende på 20g - men jeg tror ikke det betyder det store!
(undskyld afsporingen af tråden JakobBlush )

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
03-09-2010 23:23
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(03-09-2010 23:11)Jakob Hansen Skrev:  Er jeg den eneste der køber stænger således at jeg først forelsker mig i stangen og så derefter opfinder et behov og dermed en retfærdiggørelse af at købe den ?

NEJ

03-09-2010 23:34
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(03-09-2010 23:11)Jakob Hansen Skrev:  Er jeg den eneste der køber stænger således at jeg først forelsker mig i stangen og så derefter opfinder et behov og dermed en retfærdiggørelse af at købe den ?

Hej Jakob

Hvis der er nogen af bokstaverne i FTAS du ikke lige fanger .. så skal jeg gerne uddybeTongue

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
03-09-2010 23:44
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #10
(03-09-2010 23:23)Martin Brøndum Skrev:  .. men i Norge, hvor jeg virkelig havde tid og lejlighed til at fiske igennem, var det alligevel de hurtige "kyststænger" som hjulet sad på når dagen var gået!
Målet var ørreder på 1-3 kg - og våbnene var Loomis GLX max #4 til tørflue og chilien i #6 til undersøisk .. og jo, de bøjede skam med fisk påCool

hmmm .. måske ikke så galt endda - hvis bambusstangen må være sekskantet og bygget af flis og jeg stadig må bruge en flueline og en flue .. så kan det være det betyder, at jeg ender som en meget gammel og klog mandTongue

venligst
Martin

Martin - hvis du er til Chilli, så bliver det noget af en omvæltning at skifte til bambussen. Min første fluestang var en fornem engelsmand, der bar navnet Ocktopussy (Måske stavet lidt forkert?). Den var tung, og mine (måske lidt misundelige) venner mobbede mig med, at det var stangens aktion, der havde givet den sit navn! - ikke just chilli-agtigtCool

- kunne dog godt tænke mig at prøve en moderne (hurtig) splitcaneSmile

03-09-2010 23:48
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(03-09-2010 23:48)Brandt Skrev:  - kunne dog godt tænke mig at prøve en moderne (hurtig) splitcaneSmile

Min hedeste grejdrøm er vist nok denne her:

http://www.daniaflyrods.com/traveller.php

.. har tit været ved at købe den - men synes ligesom at det kræver en anden begrundelse end FTAS i udbrudBlush

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
03-09-2010 23:57
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(03-09-2010 23:57)Martin Brøndum Skrev:  
(03-09-2010 23:48)Brandt Skrev:  - kunne dog godt tænke mig at prøve en moderne (hurtig) splitcaneSmile

Min hedeste grejdrøm er vist nok denne her:

http://www.daniaflyrods.com/traveller.php

.. har tit været ved at købe den - men synes ligesom at det kræver en anden begrundelse end FTAS i udbrudBlush

venligst
Martin

Ja, den er sød. Herligt, at der stadigvæk findes mennesker, der så tilpas nørdede, at de gider lave sådanne kunstværker Smile

Hvilket skydehoved skulle den ha'?

(Denne besked var sidst ændret: 04-09-2010 af 00:06 Brandt.)
04-09-2010 00:05