Skydehoveder og vægt.
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #13
RE: Skydehoveder og vægt.
(03-09-2010 23:05)Brandt Skrev:  Ja, den er sød. Herligt, at der stadigvæk findes mennesker, der så tilpas nørdede, at de gider lave sådanne kunstværker Smile

Det er nemlig fascinerende, og jeg er misundeligBlush

Citér:Hvilket skydehoved skulle den ha'?

Nej sådan et skal den slet ikke have .. den skal have et DT4 på et Hardy Lightweight hjul ska' denSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
03-09-2010 23:23
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #14
Undslyld jeg lige afbryder jeres færd udi botanikken ...

Martin, du skriver at du ville gå ned i vægt når hovedet bliver kortere .. Er det ikke præcis det jeg selv fremlægger som den ene side af spørgsmålet og som Ole dernæst modsiger?
03-09-2010 23:23
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #15
(03-09-2010 23:23)Jakob Hansen Skrev:  Undslyld jeg lige afbryder jeres færd udi botanikken ...

Martin, du skriver at du ville gå ned i vægt når hovedet bliver kortere .. Er det ikke præcis det jeg selv fremlægger som den ene side af spørgsmålet og som Ole dernæst modsiger?

Hej Jakob - undskyld for botanikfærden - og for at jeg svarer for Martin (uden at have den store indsígt i emnet):

Du skal bestemt ikke ned på 15gr. - men måske 18 - 19gr. I givet fald har begge gæve herrer jo ret. Den eneste måde at finde svaret på er jo at prøve, men det kan jo blive bekosteligt, når det er Zpey-hoveder der klippes i!

Skarp saks

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
03-09-2010 23:37
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #16
(03-09-2010 23:23)Jakob Hansen Skrev:  Undslyld jeg lige afbryder jeres færd udi botanikken ...

.. det er vist os der afbryderBlush

Citér:Martin, du skriver at du ville gå ned i vægt når hovedet bliver kortere .. Er det ikke præcis det jeg selv fremlægger som den ene side af spørgsmålet og som Ole dernæst modsiger?

Det er sgu svært - for både 18 og 20 gram ligger med bred margin inden for stængernes tollerance område .. det ender med at være et spørgsmål om smag og behag!
Når nogen af os normalt påstår, at længde/vægt på skydehoveder hænger nøje sammen - så er det i forbindelse med overhåndskast, hvor vi altid har en varierende linelængde i luften - afhængigt af vind, vejr, grej, temperament og evner!
I forbindelse med underhåndskast - hvor vi ideelt set bruger hele klumpens længde/vægt til at spænde stangen med, hverken mere eller mindre - der tror jeg sgu, at det er mere hip som hap!
Når jeg alligevel personligt ville vælge f.eks. 18g ved 7 meter hvis jeg godt kunne lide 20g ved 9 - så er det fordi jeg antager, at jeg har brug for mindre bevægelser og kortere kast når jeg af fiskemæssige grunde vælger at gå ned i linelængde!
Jeg antager også, at jeg gerne vil støje så lidt som muligt, når jeg fisker i et vand, hvor et SH på 9 meter er for langt Smile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
03-09-2010 23:51
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #17
Hej Brandt.

Hvorfor gå et par gram ned? Det har jo nærved ingen betydning.

Der skal ikke klippes. Zpey hovederne kommer færdige i de korte længder. Det var primært derfor de appelerede til mig Smile jeg købte et versitip system i en vis klasse i samråd med forhandleren for at kunne klippe det ned omkring de syv meter og 20 gram. Det endte med 9,5 meter på de 20g Sad
03-09-2010 23:59
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #18
(03-09-2010 23:59)Jakob Hansen Skrev:  Hej Brandt.

Hvorfor gå et par gram ned? Det har jo nærved ingen betydning.

Der skal ikke klippes. Zpey hovederne kommer færdige i de korte længder. Det var primært derfor de appelerede til mig Smile jeg købte et versitip system i en vis klasse i samråd med forhandleren for at kunne klippe det ned omkring de syv meter og 20 gram. Det endte med 9,5 meter på de 20g Sad

Når jeg en sjælden gang fisker med skydehoved, så er det mest overhåndskast og med hele hovedet + en god meter uden for topøjet. Jeg synes faktiskt at et par gram betyder ret meget for hvordan kastet fungerer. Hvorfor det føles mest harmonisk med lidt lavere vægt til et kort hoved ved jeg ikke - jeg kan faktiskt ikke se nogen logik i det. Mange andre mener det samme. De lange hoveder magter jeg ikke, og sammenføjningen irriterer mig, også selvom de er lavet med største omhu.

Zpey-hovederne kender jeg ikke, men de har vistnok bagtapering - og skal nok helst ikke klippes i. Hvor store er vægtspringene for f.eks. hoveder på 7,5 m.? - og hvilke længder fås de i?

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
04-09-2010 00:13
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #19
(03-09-2010 23:55)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Desuden skal du huske, at du med et kort skydehoved får en kort stangvægelse ved underhåndskast, hvorfor det kan være svært at spænde stangen "rigtig", hvis hovedet er for let.... Cool

Venligst,

Ole

Hej Ole

Ja - man kunne godt argumentere for, at man faktisk skulle gå op i vægt ved kortere længde for at spænde stangen med en kortere bevægelse - men på den anden side så er målet jo også aktuelt kortere kast i mindre vand .. og så er der igen brug for mindre spænding i stangenHuh
Jeg er overbevist om, at både 18 og 20 gram vil virke fint - og at når ligningen indeholder både linevægt, linelængde, stangspænding og kastelængde - så er der ikke en entydig løsning .. og vi er tilbage ved smag & behagCool

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
04-09-2010 00:17
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #20
Jeg er helt med på at stængerne kan kaste med mange forskellige vægte. Og sålænge det er omkring de 20 gram så mærker man ikke forskellen grundet de andre faktorer. Jeg var bare nysgerrig mht. årsagen til at gå ned. Når det nu ikke skulle være fordi man regner hovedets vægt ud som jeg først skitserede.

Jeg mp ha' Ronni til at pakke et hoved ud og så prøve det .. Har grejbiksen egentligt kastepool?
04-09-2010 00:43
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #21
Hej Jakob

Så røg du alligevel på Zpey hovederne Smile

Jeg købte selv et par stykker til min Z-axis 8110-4 inden jeg tog til Norge i år. De vejer 20 gram på hhv. 8,5 m og 7,4 m og det fungerer udemærket på min #8.

Jeg lånte dog et lidt længere (ca. 9,5 meter) skydehoved på ca. 22 gram af Ole (ret mig hvis jeg husker data forkert) og det gav en bedre bøjning/opspænding af stangen (igen er jeg glad for at det er et fiskefourm!) og jeg kunne dermed også kaste længere med det lange/tunge hoved.

De korte Zpey hoveder er dog helt fantatstiske i synkeudgaverne, da du selv i udvadet tilstand ikke skal knokle for meget med at løfte hovedet fri af vandet og i "splash-and-go"-delen af kastet er der ikke så meget som hænger i vandet - selvom der er tale om synke 3 spids. Det er med andre ord let kun at hæfte forfanget.

Citér:Et minimalistbud til ørredfiskeren kunne dog være en 8'6 #4 til imitationsfiskeri med flydeline efter mindre standfisk, en hurtig 9' #6 til kysten og det grovere ferskvandsfiskeri med streamers/bucktails, en 9' #8 til det grove arbejde på kysten samt som enhåndspind til anadrome ørreder og - hvis der skal to hænder på stangen - en 12'6 #7-8 ligeledes til anadrome ørreder.....
@Ole. Jag kan ikke være mere enig Smile selvom jeg til tohåndsfiskeriet nok vill sige en 11 fods switch i #7-8 (ca. 20 gram) suppleret med en 13 fods #8 (ca. 27-28 gram)
...og så måske en kvik femmer?? Smile

God weekend

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 04-09-2010 af 08:24 Nikolai Kaad.)
04-09-2010 08:10
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #22
(03-09-2010 23:37)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Et minimalistbud til ørredfiskeren kunne dog være en 8'6 #4 til imitationsfiskeri med flydeline efter mindre standfisk, en hurtig 9' #6 til kysten og det grovere ferskvandsfiskeri med streamers/bucktails, en 9' #8 til det grove arbejde på kysten samt som enhåndspind til anadrome ørreder og - hvis der skal to hænder på stangen - en 12'6 #7-8 ligeledes til anadrome ørreder..... Angel

Venligst,

Ole

hæ hæ .. hvor får du det fraCool
På nær ialt 0,8 fod (0,4 på 4'eren og ditto på 2-hånds pinden) - så har du lige beskrevet min stang samlingAngel

Dertil min SuperFine og min RST M3 som er forstadierne til, at jeg skal sidde på brinken og dappe ørreder med en stang af bambusflis når jeg bliver en ældgammel mandRolleyes

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
04-09-2010 10:38
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #23
(04-09-2010 08:10)Nikolai Kaad Skrev:  Hej Jakob

Så røg du alligevel på Zpey hovederne Smile

Jeg købte selv et par stykker til min Z-axis 8110-4 inden jeg tog til Norge i år. De vejer 20 gram på hhv. 8,5 m og 7,4 m og det fungerer udemærket på min #8.

Jeg lånte dog et lidt længere (ca. 9,5 meter) skydehoved på ca. 22 gram af Ole (ret mig hvis jeg husker data forkert) og det gav en bedre bøjning/opspænding af stangen (igen er jeg glad for at det er et fiskefourm!) og jeg kunne dermed også kaste længere med det lange/tunge hoved.

De korte Zpey hoveder er dog helt fantatstiske i synkeudgaverne, da du selv i udvadet tilstand ikke skal knokle for meget med at løfte hovedet fri af vandet og i "splash-and-go"-delen af kastet er der ikke så meget som hænger i vandet - selvom der er tale om synke 3 spids. Det er med andre ord let kun at hæfte forfanget.

Hej Nikolaj.

Jeg er ik røget på endnu. Jeg regner med at få lov til at teste et eller to inden jeg måske handler. Alt i mig skriger ved tanken om at hælde en plovmand ud pr. stkAngry

Har du prøvet Scierra's tactical hoveder?
04-09-2010 13:45
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #24
Hej Jakob

Jeg har ikke prøvet Scierras hoveder endnu.

Men du er velkommen til at låne mine to Zpey hoveder f.eks. på turen til Lagan. Så kan du få dem testet ordentligt af inden du smider penge efter dem. Jeg er sikker på at jeg kan få Ole til at tage dem med til dig?

Jeg har 0/1 8,5 m og 3/4 7,4 m - begge på 20 gram

...og jeg er helt enig 500,- for 7,4 meter skydehoved virker ikke rigtigt rask Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 06-09-2010 af 10:01 Nikolai Kaad.)
05-09-2010 13:04