TCR 590
123

Besked: #1
TCR 590
Jeg har idag prøvet stangen med en Rio Grand WF5. Linen er faktisk overraskende lækker (måske farven undtaget da den er syre grøn) og den skyder godt, men jeg synes den er lige i den lette ende til stangen? Er det bare mig, eller skal vi noget højere op i vægt? Rio Grand skulle efter sigende (bag på kassen) være en klasse tungere end angivet, men jeg synes stadig det er lige til den lette side. Hvad er Jeres erfaringer med WF liner på TCR 590? Nu skal jeg lige prøve stangen ved kysten med linen i våd tilstand og en gennemblødt flue i enden - det giver efter min opfattelse altid et helt andet billede end en gang græs svirperi.
04-09-2010 13:11
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #2
RE: TCR 590
Hej Thomas

Har været ret glad for en ED 5'er på min, ligeså en sharkskin UT 5'er og en Rio Gold 5'er (min kones foretrukne på hendes TCR 590)

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
04-09-2010 13:25
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej Thomas

Nu ved jeg jo ikke, hvorfor du har anskaffet en TCR - men min personlige mening er, at det er synd at overline netop den stangConfused
Det kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre - den kan snildt bære en 8'er - men man mister den oplevelse af lynhurtig respons, som netop den klinge kan levere, og som i mine øjne adskiller den fra næsten alle andre stænger!
Hvis du gerne vil have, at stangen arbejder dybere - så må du istedet have fat i din XPCool

Jeg har prøvet den med stort set alt fra Opti Stream til ED .. og jeg synes, at det er en fantastisk stang med en 5'er line. Med en tungere line kaster den fint - men lige som så meget andet!

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
04-09-2010 13:40
123

Besked: #4
Martin,

Min XP kan overhovedet ikke, slet ikke i nærheden, bære samme line som mit TCR. En WF5 GPX 12-15 meter ude og så "dør" XP'en. XP'eren virker nærmest doven og dvask ift min TCR og er derfor blevet forfremmet til danica stang og ryger ikke ud i det salte H2O Smile

Jeg har nu ikke tænkt mig at smide en 8'er line på stangen, men måske ville jeg få mere ud af en klasse 6 eller 7 line (Der følger AFFTA) til den stang. Det er derfor jeg spørger.

Grunden til at jeg købte TCR'eren, var for at have en stang til kysten som var meget let og "å-agtig" at gå med. Det var egentlig meningen at jeg skulle have haft en TCX 790 (idag) ved siden af, men den handel blev ikke til noget alligevel Sad, så nu nøjes jeg med TCR 590 indtil jeg finder noget sommer passer ind. Jeg har altid, eller i hvert fald 95% af tiden gået med en 6'er på kysten. Har det blæst så meget at jeg ikke kunne styre en 6'er, så kunne en 8'er heller ikke hjælpe noget. Måske en 10'er, men så vil jeg hellere spinfiske Wink Måske jeg bare skulle holde mig til den TCR 590 og så bruge pengene på blomster til min kæreste - så kan jeg fiske endnu mere i sidste ende Big Grin
04-09-2010 13:52
123

Besked: #5
Lasse,

Tak for rådet. Jeg mener Jan Fensten har en ED i 5 som jeg kan prøve. Havde også overvejet en - det troede jeg aldrig jeg skulle sige - Skærra HMT #5. Det er satme en fed line!
04-09-2010 13:55
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Hej Thomas

Det var så lidt, når jeg bruger den på kysten, ryger der et skydehoved på, konen bruger en Outbound Short der.

Mht. XP, så klarer den da fint at bære en 24-25 meter ED 5'er, og en GPX 5'er stort set til knuden?

Mvh
Lasse

04-09-2010 14:12
123

Besked: #7
Lasse,

Måske er jeg bare en abe til at kaste, men jeg synes ikke min XP 590 er særlig "rå" eller så vild som mange gerne vil gøre den til. På kysten kan jeg slet ikke se den skal kunne noget som helst seriøst udover små fluer på helt vindstille dage. Jeg vil meget gerne se nogen bære over 20 meter line i luften under praktisk fiskeri med den stang. Mon de kan svinge så meget i CCS værdi?
04-09-2010 14:17
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Thomas

Aner intet om dine forudsætninger for at kaste, bare at det i meget lille grad er stangens stivhed der egentlig sætter grænsen indtil vi er ude på overdrevet. Men personlig preference kan have meget at sige, og sikkert grunden til at du synes XP'en bøjer for meget for dig når du har 12-15 meter GPX ude på den Smile At andre så måske synes en stang skal bøje ned i hjulholderen kan være grunden til at en stang som XP bliver betegnet som "vild" og "rå" Wink

Har du prøvet GPX'eren på din TCR?

Mvh
Lasse

04-09-2010 14:44
123

Besked: #9
Lasse,

Har endnu ikke prøvet en GPX på TCR'eren. Min indgangsvinkel til om en stang kaster godt/langt osv. er hvor meget energi jeg skal bruge på at opnå det jeg ønsker. Kan jeg skyde en line ud så langt jeg vil med få blindkast kaster den langt i min verden. Hvis jeg skal stå og "danse" mens jeg kaster og vrider vildt i kroppen for at kunne holde 15 meter line i luften, så holder stangen efter min opfattelse ikke særlig meget line i luften. I hvert fald ikke nemt.

Naturligvis kan man altid gøre en masse ting med en stang hvis man virkelige gider (og har evnerne, hvilket du tydeligvis har), men for mig er det vigtigt at det er let at fiske med flue og at jeg ikke behøver tænke så meget over mit kast når fisker. Det er lidt som med en opsparing i en bank - Jeg vil helst sætte lidt ind, og få meget igen. En Xi3 790 f.eks. kræver for mig ganske få blindkast og så siger det "gonk". Det er en rente man kan forstå Wink Får jeg det samme igen som jeg sætter ind, så kan jeg lige så godt fiske med spin Smile
04-09-2010 16:00
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Thomas

Helt ok Smile

Jeg har så en helt anden indgangsvinkel til hvad en stang egentlig kan, og det er forhåbentligt også ok Cool

Mvh
Lasse

04-09-2010 16:45
123

Besked: #11
(04-09-2010 16:45)karlsson Skrev:  Hej Thomas

Helt ok Smile

Jeg har så en helt anden indgangsvinkel til hvad en stang egentlig kan, og det er forhåbentligt også ok Cool

Mvh
Lasse

Bestemt. For mig er stangen bare et værktøj som skal kunne noget bestemt for at jeg kan fiske .)
04-09-2010 17:56
LCB

Besked: #12
Hej Thomas!

Jeg har haft et hav af WF 5 liner gennem min TCR 590. GPX'eren og Rio Gold var dem jeg bedst kunne lide som allround liner. ED'eren er fremragende til træning og til lange præsentationer og selvfølgelig til fiskeri på distancen, hvis der eller er plads til lange bagkast. Jeg har haft nogle forskellige WF 6'ere igennem den også, og stangen magter uden problemer enhver WF 6'er på markedet, men som flere har skrevet, som er jeg enig i at stangen mister den fede "TCR-fornemmelse".

Lars
05-09-2010 08:22