Minimalist!
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
Minimalist!
Hej

Intet nyt forum uden lidt grejsnakCool

Hvad har I med jer når I er ude at fiske?

Jeg hører til dem, der oprindeligt havde en halv grejforretning samt mindst 2 stænger med til kysten. Efterhånden fandt jeg ud af, at der var noget jeg ikke brugte så tit, og så kom jeg ned på "kun" at medbringe en vadejakke med proppede lommerBlush
Jeg har efterhånden fundet ud af, hvor behageligt der er at færdes ved kysten med så let udrustning som muligt - så idag ser mit kyst outfit sådan ud:

Den vistnok mindste chestpack:

http://shop.go-fishing.dk/product.asp?product=6675

Den indeholder følgende:

En flueæske,
2 ruller forfangsmateriale
en kniv,
en vægt,
en lille priest,
et termometer,
et alternativt skydehoved,
en krogløsertang med klipper
og en slibesten.

Udstyret med ovennævnte, en stang, et hjul og en linekurv kan jeg gå så langt jeg gider langs kysten uden at trættes af at slæbe en masse grej - det giver flere fisk:Wink

Nogen der har mindre med?Cool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
(Denne besked var sidst ændret: 23-06-2009 af 11:15 Martin Brøndum.)
23-06-2009 11:15
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Minimalist!
Jeg er ved at anskaffe en chestpack også, grundet jeg godt kan li at have følgende med:

- Ekstra skydehoveder (Kun når jeg har tasken med inkl væske og kaffe)
- Forfang
- Krogløsner tang
- Kniv
- Vægt
- Målebånd
- Fultonsformel skema (lamineret udgave så den lige kan være ved kørekortet)
- Priest
- forfangsmateriale, normalt 1-2 ruller (kommer an på vejret)
- Kystnet
- 1 flueæske

Dog har jeg kun en vadejakke pt hvor æsken er i den ene, og de fleste småting i den anden for også holde det til et minimum med udstyr når man er afsted. Men en chestpack med taske på ryggen kommer til at hjælpe meget, så jeg kan smide alt overskydende derom i.. Big Grin

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
23-06-2009 13:26
dmj

København
Besked: #3
Jeg har også lidt af "slæb alt grejet med til vandet" syndromet, hvilket måske startede i mine unge dage hvor medefiskeri var en stor del af mit fiskeri. Da blev grejet pakket i en stor specialbygget cykeltrailer og hevet med.

Idag gider jeg heller ikke slæbe mere end højst nødvendigt. Så der er selvfølgelig beklædningen som varierer lidt, men ellers så bliver alting passet ned i min Simms Vertical master vest (Jeg har endnu ikke fundet en chestpack eller anden vest jeg synes fungerer bedre), en stang og hjul i hånden og måske en ekstraspole eller to i skulderlommerne.

Slæber jeg mere med er det en kamerataske, men det er ikke hver gang.

- Fluebokse
- Krogløsertang
- Tippetmateriale
- Taperede forfang
- Nål til at montere forfang mm.
- Tørfluefedt
- Line klipper
- Linekurv
- Fangstnet
- Termometer
- Kniv

Det kan altsammen være i min vest, men det afhænger naturligvis af destinationen. Som sagt, så lidt som muligt.
24-06-2009 10:01
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
Ja, det lykkedes rent faktisk mig at komme ned på følgende under den seneste tur til Mandal:

1 flueæske
1 rulle forfangsmateriale
lineklipper
2 ekstra forfang (fastsink og reserve nylon)
samt en drikkedunk (33 cl vandflaske købt i Norge for 11 kr.!!!!!)
cigaretter (ryger kun når jeg fisker!!!)Angel

Jeg plejer egentlig at slæbe en priest, ekstra flueæske, flere forfang, termometer, fiskegalge og af og til en walkie talkie (hvis vi er flere afsted sammen på en lang kyststrækning) med på mine fisketure, men fremover bliver det den lette løsning.

Har ikke nogen chestpack endnu, men Loops gamle vest er super let og passer mig fint indtil videre. Jeg har dog set på SIMMS nye små chestpacks - de er super fede!

Kan iøvrigt vamrt anbefale den med walkietalkien. Vi er et par stykker som har købt nogle Twintalkere fra Topcom. Både ved kysten, men også i Norge, hvor man tit kan gå langt fra hinanden, er de super til at informere hinanden om hvad der sker. De er altid stillet ind på kanal 4 13. Giro 413´s fiskeklassiker "træk en gammel sweater på" har ikke levet forgæves Smile
24-06-2009 22:31
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Ja hvor meget kan man kome ned på?

Da jeg gjorde alvor af både spinnefiskeri og havørrederne på sjællands nordkyst, skar jeg mit grej ned til det mest nødvendige. I wadersne's lomme, en gammel tobaksdåse med tre sølvpile, en lineklipper og så afsted og få affisket så meget kyst som mine ben kunne gå, det var tider at bo fem minutter fra noget af det bedste kyst på sjælland Cool

Idag er det jo fluen der bruges mest, og på en gennemsnits kysttur ser indholdet i min vadejakke ca. sådan ud:

Flueæske
Peang
Lineklipper
tippet, 0,26 og 0,33

I hånden fluestangen med hjul og line og så en linekurv

Ikke fiskgrej er så mit vandtætte pentax og en halv litter væske, som regel cola...

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 24-06-2009 af 23:04 L.K..)
24-06-2009 23:03
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
(24-06-2009 23:03)karlsson Skrev:  Ja hvor meget kan man kome ned på?

Da jeg gjorde alvor af både spinnefiskeri og havørrederne på sjællands nordkyst, skar jeg mit grej ned til det mest nødvendige. I wadersne's lomme, en gammel tobaksdåse med tre sølvpile, en lineklipper og så afsted
Mvh
Lasse

CoolCool

Når jeg bliver gammel så har jeg tre Red Tags i 4, 8 og 12 og så en pean der kan klippe..
.. så gammel er jeg ikke endnu!
- men jeg arbejder på det .. minimalismen .. alderen kommer sgu af sig selvConfused

Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
25-06-2009 00:23
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
Jeg har alt i min fiskevest, når jeg er afsted:

Flueæske
Lineklipper, på en pin-on-reel
Forfangsrulle
Priest (slagkølle)
2 knive
En peang / tang
Digital fiskevægt

Derudover har jeg 95% af tiden en linekurv med, rundt om livet, deri hænger der en fiskegalge.
Fluestangen under armen, kasket på hovedet, og jeg er klar til at fiske Big Grin
25-06-2009 14:45
Adversering
havørreden

Besked: #8
Jeg har også kun det mest nødvendige med, det kan være i vesten eller vadejakken.
Dvs lineklipper, et ekstra skydehovede, flueæsken, ekstra forfang+1 spole 0.23 mm flourcarbon, "praleringen" og helt klart min orvis-balje som nok er Danmarks dyreste da jeg engang i kraftig blæst tabte den i vandet og en venlig mand i en kajak sejlede ud efter den og sådan noget skal jo koste et par rigtig gode flasker rødvin synes jeg.
Nå men mere har jeg ikke med, jeg vil være fri for unødigt slæb så jeg kan bevæge mig mest muligt.
Men øf for et forår...det har været sløjt med fiskeriet for mit vedkommende så jeg lægger hårdt ud til efteråret og glæder mig til jeg kan fiske hele dagen.
Og så er jeg nok mest glad når jeg går med min Sage TCR # 6 og 15,5 gr tørresnor.

Hyggelig hilsen.

Jim.
26-06-2009 17:07
John Ø

Besked: #9
Blink, fluer, svivler, kroge, line og gummistop i lommen på min gamle slidte regnfrakke (måske jeg efter alle de år skulle se at komme i gang med en vadejakke). Vand i brystlommen på vadersne eller te når det er koldt.

Venlig hilsen
John Ø.
26-06-2009 22:06
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #10
I går aftes gik turen til skjern å,hvor jeg havde følgende med:

-Lawsons grønne tørflue æske,super æske til rørflue,kroge,krogstyr mm.
-Forfangsmatriale
-Lineklipper
-Målebånd
-Myggespray!!! da jeg ikke kan tåle myggestik Blush
-Krogløsertang
-Rapala Teleskop gaf,den hængeri en bæltestrop

Alt,undtagen gaf,kan være i 2 skjortelommer

/Esben
01-07-2009 13:06
Daniel Heinrichsen

Besked: #11
på kysten:

- C&F flueæske
- Et par spoler forfangsmateriale (som regel 3-5 stk, da jeg lavet mine egne forfang, og hvis der nu skulle gå ged i forfanget Big Grin )
- En alt for stor tang, som snart skal byttes ud med en mindre og mere handy én...
- Et lille symålebånd, der ikke fylder meget rullet sammen
- Nogle gange en flaske vand eller nogle grønne perler til at putte på forfanget, men er gået lidt væk fra perlerne på forfanget, da de irritere mig... :-(
- Istedet for en linekurv bruger jeg en Coil Keeper, super genialt Big Grin Big Grin Big Grin
05-07-2009 23:59
Stephen Frandsen

Agedrup
Besked: #12
En C&F boks
en lille boks med Natfluer
3 ruller tippetmateriale
diverse polyleaders
målebånd
priest
kniv
fiskegalge
mit vandtætte Pentax kamera (Genialt,kan varmt anbefales)
Petzl e+lite pandelampe
fiskekort

og sidst men absolut ikke mindst,en lommelærke med gode sager i,i tilfælde at den store fisk landes og det skal fejres! Smile

Stephen Frandsen
bidt i røven af en gal XXXXX flue....pattegris!
12-07-2009 08:33