Viva V7
123

Besked: #1
Viva V7
Jeg har et Stradic FA 1000 som jeg aldrig rigtig er blevet venner med, så jeg er på udkig efter noget andet. Jeg synes at Shimanos priser er helt i vejret, så jeg kigger efter noget andet til omkring en 1000-1500. Jeg er overvejende fluetosse, så jeg er helt på bar bund hvad angår spinnehjul. Viva ser meget lækre ud, især model V7, men er det noget hø? Er der nogen som kender disse? Havde også overvejet SPRO model Red et eller andet, men den ene grejhandler siger hans hjul døde efter 2 gange på vestkysten og den anden siger hans overlevede 4 år med hårdt brug. Hvad med Penn og ABU? Kan de noget? I tidernes morgen havde jeg et Shimano Biomaster i strl 1000 som spillede 400% og som kunne klare alt. Jeg har ikke kunnet finde Biomaster modellen i DK, så jeg formoder den er udgået eller ikke er at finde på det danske marked?

Hjulet skal bruges til en UL stang som endnu ikke er bygget, men vi snakker op til omkring 15gr i kastevægt. 8-10gram vil være gennemsnitlig vil jeg tro. Min plan var at bruge 0,12 fletline på hjulet.

Hvad siger I? Smile
06-09-2010 20:37
Adversering
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #2
RE: Viva V7
Jeg synes alligevel du skulle kigge på den her: http://www.fiskegrej.dk/Varedetaljer.asp...Category=7
Har selv den ældre FA-model, og det kører glimrende.
Ellers er der flere anerkendende ord til dette hjul: http://www.lystfisk.dk/default.asp?pagel...areID=9305
06-09-2010 21:24
Riddersholm

Besked: #3
Godaften Thomas.

Jeg vil forsøge at lokke dig på afveje, så nu er du advaret!

Som jeg læser dit indlæg, betyder det meget for dig, at dit hjul er driftssikkert og at du vil undgå skrammel, som svigter ved alm. brug? Hvilket leder til dén konklusion, at du bør lære at fiske med multihjul. Et lille lav-profil ABU eller Shimano Curado holder sig inden for dit budget og er ideelle til blink fra 5 - 16 gram. Jeg anbefaler lav-profil, fordi du måske på et tidspunkt får lyst til at lege med en énhåndsstang til de mindre kastevægte. F.eks. bruger jeg ofte selv en énhånds Fenwick multistang, til små 6 g. Gladsax woblere eller småblink op til 10 g. Line: nylon 0,26 - 0,33 mm af ubestemt mærke.

Med denne udrustning kastes f. eks. en 8 g Filur ud på godt 40 m. Og altså uden overløb. Myterne om, at multihjul ikke kan bruges til lette blink, er stærkt overdrevne. Men det skal naturligvis læres, inden det rigtig spiller. Når du har lært det rigtigt, vil du undre dig over, at du nogensinde har gidet spilde tid på fastspolehjul (samt de dyre, ikke-nedbrydelige fletliner).

mvh Jørgen Riddersholm
06-09-2010 21:59
Rasmus Bech

Randers
Besked: #4
Yo Thomas

Jeg har fisket med Viva de sidste 3 sæsoner, og har været meget tilfreds med hjulene.
Har haft Comet, og fisker nu med et Galathea. Og er vild med sidstnævnte.

Kan kun anbefale dem herfra Smile

Har hørt mange snakke om at de hurtigt går i stykker, men det er altså ikke noget jeg er enig i. Har flere venner der også fisker med Viva, bla. V7, og de er også ovenud tilfredse.

Shimano's priser er helt hen i vejret hvis du spørger mig Angel Man kan jo næsten få 5 Galathea hjul til den pris et Stella koster.... Vanvittigt.

Men hey, så er der jo også os som glædeligt smider 4 kg for et ULA Big GrinWink

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
06-09-2010 22:05
123

Besked: #5
(06-09-2010 21:59)Riddersholm Skrev:  Godaften Thomas.

Jeg vil forsøge at lokke dig på afveje, så nu er du advaret!

Som jeg læser dit indlæg, betyder det meget for dig, at dit hjul er driftssikkert og at du vil undgå skrammel, som svigter ved alm. brug? Hvilket leder til dén konklusion, at du bør lære at fiske med multihjul. Et lille lav-profil ABU eller Shimano Curado holder sig inden for dit budget og er ideelle til blink fra 5 - 16 gram. Jeg anbefaler lav-profil, fordi du måske på et tidspunkt får lyst til at lege med en énhåndsstang til de mindre kastevægte. F.eks. bruger jeg ofte selv en énhånds Fenwick multistang, til små 6 g. Gladsax woblere eller småblink op til 10 g. Line: nylon 0,26 - 0,33 mm af ubestemt mærke.

Med denne udrustning kastes f. eks. en 8 g Filur ud på godt 40 m. Og altså uden overløb. Myterne om, at multihjul ikke kan bruges til lette blink, er stærkt overdrevne. Men det skal naturligvis læres, inden det rigtig spiller. Når du har lært det rigtigt, vil du undre dig over, at du nogensinde har gidet spilde tid på fastspolehjul (samt de dyre, ikke-nedbrydelige fletliner).

mvh Jørgen Riddersholm

Hej Jørgen,

Jeg har ingen planer om at prøve multihjul da jeg ikke har behov for det (tror ejg?), og den UL stang jeg skal igang med som vinterprojekt, bliver en énhånstang. Jeg fisker stort set kun med flue, og med de få gange jeg tager spinnestangen frem, bliver der nok ikke nær så meget rutine ift. at kaste med multi som det er nødvendigt for at kunne gøre det uden at tænke og uden at få fugleredder konstant.

Ift. fletline, så er det efter min mening det mest revolutionerende der er sket længe, og du mærker alt hvad der piller ved agnen. Ift. nylon er fletline efter min mening det eneste der spiller. Én ting er sikkert, og det er at jeg aldrig spoler nylon på mine hjul igenSmile
06-09-2010 22:43
Holm

Besked: #6
Må jeg anbefale Daiwa Caldia X.

Jeg har også høvlet mange Shimano hjul i stykker før jeg endelig tog mig sammen til at prøve Daiwa Caldia X.

Hjulet skal købes i England, så får du det for ca. ½ pris. F.eks her: https://www.tackleuk.co.uk/daiwa-caldia-...-4236.html

Det findes også mindre, men et 2500 er en kende mindre end Shimanos tilsvarende 2500 hjul.

Køber du det, fortryder du det næppe :-)
08-09-2010 08:28
Frederik

København N
Besked: #7
Hej Schreiber
Jeg ville ikke bekymre mig så meget om det når det er et UL hjul, efter min erfaring så kan man faktisk få meget billige hjul som holder lang tid når de ikke bliver udsat for hårdere belastning end det er tilfældet med UL hjul.

Hvad var du utilfreds med ved dit stradic? (synes selv at stradic er lort i de større størrelser)

Jeg har et UL hjul som er no-name og som har fisket noget tid og klaret det rigtig fint, ikke suverænt lineoplæg, men det funger! Det var gratis, og ham der gav mig det havde vist fået det meget billigt.

Det er ikke ofte at folk der fisker UL står i saltvand til over begge ører og høvler 5+ fisk ind så kravene til hjulet er i mine øjne ikke store.

Jeg har hørt godt om SPRO red arc fra en der fisker hårdt gennemløbsfiskeri, så det ville jeg ikke være bange for. Mht. Daiwa Caldia x, så bare husk at deres størrelser er noget større end shimanos, så et størrelse 1000 daiwa svarer vel til et 1500 shimano. Jeg har selv caldia x og det er et godt hjul som jeg tror vil klare sig længe når ikke det bliver udsat for oversvømmelser af saltvand. Det kører rigtig let, ikke helt så silkeblødt som et Stella, men ligeså let.

Viva V7 ved jeg intet omSmile

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
08-09-2010 08:45
Adversering
Holm

Besked: #8
Jeg er ikke enig i, at Daiwas hjul har større spole, men jeg har heller ikke undersøgt det nøjere, så du kan have ret Frederik Smile

Spro har jeg også hørt godt om, også deres stænger som en hvis Hr. Hansen fra det fynske skulle have testet og givet adskillige stjerner i bogen.

Enig i, at Caldia ikke kan lide vand. men en hurtig gang smørelse gennem hullerne i bunden klarer nemt problemet Smile Til gengæld er det nok det hjul jeg har haft mellem hænderne med det bedste line oplæg.
08-09-2010 09:03
Frederik

København N
Besked: #9
Holm
det har jegAngel, men det er ikke så vildt mht linekapacitet, det er også størrelsen på selve hjulet og spolen. Jeg tænker hvis man går UL så kan man jo have en lyst til at det skal være småt og let?

Men jeg ville nu alligevel købe mit Caldia x i DK, jeg har benyttet mig af min reklamationsretUndecided og det gik nemt og ubesværet defekt, nyt hjul, takShy

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
08-09-2010 09:23
Holm

Besked: #10
Jeg har ikke haft problemer med servicen i England. F.eks har jeg haft mit G-Tec hjul sendt over p.g.a problemer med bremsen. Da jeg fik det retur var alle lejer mm. udskiftet :-)

Så længe jeg kan få 2 for 1 i England, ser jeg det ikke som et problem. Forhåbentlig kan konkurrencen fra andre lande presse distributørerne (det er ikke forhandlernes skyld) i Danmark til at lette på pris tvangen overfor deres forhandlere.
08-09-2010 09:36
Swebbe

Besked: #11
Hey Schreiber - Hvad for noget UL snakker vi? Stanglængde og hvad er det meningen, at det skal bruges til?

Har i en del år kørt med et Tica Cetus i den helt lille str. som jeg har været rigtig glad for. Ved også at de gl. Stradic 1000'ere var rigtigt gode, men ved ikke rigtigt om de nyere holder samme standard. Har også selv brugt 0.12 mm Fireline i en del år, men ville nok i dag vælge en lidt tyndere og en flettet som fx. Powerpro 0.10 mm. Firelinen bliver bare slidt så satans hurtigt, men kan slf. vendes og så er det jo heller ikke mange meter sådan en lille rulle holder Smile

Har også kigget lidt på Red Arc, der jo ser meget lækkert ud, men om det kan noget i længden tjaee Tongue

- Jeppe Lyngsø
08-09-2010 13:23
123

Besked: #12
(08-09-2010 13:23)Swebbe Skrev:  Hey Schreiber - Hvad for noget UL snakker vi? Stanglængde og hvad er det meningen, at det skal bruges til?

Har i en del år kørt med et Tica Cetus i den helt lille str. som jeg har været rigtig glad for. Ved også at de gl. Stradic 1000'ere var rigtigt gode, men ved ikke rigtigt om de nyere holder samme standard. Har også selv brugt 0.12 mm Fireline i en del år, men ville nok i dag vælge en lidt tyndere og en flettet som fx. Powerpro 0.10 mm. Firelinen bliver bare slidt så satans hurtigt, men kan slf. vendes og så er det jo heller ikke mange meter sådan en lille rulle holder Smile

Har også kigget lidt på Red Arc, der jo ser meget lækkert ud, men om det kan noget i længden tjaee Tongue

Vi snakker UL på kysten efter ørt' de dage hvor det enten blæser lidt trælst ind fra (flue)kastesiden eller bare som en lidt mere social stang når jeg har kæresten eller venner med ude ved stranden og liiiige skal have et par kast mens man går langs stranden Smile Jeg havde tænkt mig at bygge en UL tang på en let 8 fods flueklinge som så skal bygges som enhånds eller halvandenhåndsstang. Agnene vil overvejende være 5-10 grams blink og evt. små bombarda i 10 gram hvis de findes? Jeg har tidligere brugt små UL hjul på min 5.5' St Croix stang, men langt det meste der bliver solgt som UL hjul er noget skrammel efter min mening. Lille er ikke nødvendigvis godt. Jeg vil have noget som virker, og der er et strl 1000 Shimano et eller helt med frontbremse perfekt. Problemet med Shimano er bare prisen og holdbarheden. Jeg synes mit Stradic 1000 FA larmede som var det besat af djævlen, men efter en tur i Grejbiksen idag, kunne jeg konstantere at et Stella ikke siger meget mindre, og at langt de fleste hjul i butikken enten siger det samme eller mere. Jeg blev meget positivt overrasket over Penn Slammer. Satme et fedt hjul som ligner noget man kan indtage et mindre sydamerikansk land med Big Grin Det ser i hvert fald meget robust ud. Men 2K er lige i overkanten til mit behov. Ved godt at kvalitet koster, men jeg fisker med spin måske 8-10 gange om året hvor jeg fisker med flue op til 80-100 gange om året, så der skal også være balance i regnskabet ift. anskaffelsespris og praktisk brug.

Lige noget helt andet. Så en Shimano Beastmaster i dag i 6 fod. Også en meget lækker lille stang, men bombarda og sådan en kort stang virker lidt bøvet?
09-09-2010 15:07