Vask og impregnering af åndbare waders?
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #1
Vask og impregnering af åndbare waders?
Hej

Jeg har i nogen tid haft det problem at mine Simms Headwaters ikke ånder nok fra knæene og ned. Det resulterer i plaskvåde bukser pga. sved.

Jeg vaskede dem derfor i vaskemaskinen på et skånsomt 'Håndvaske program', så de var rene inden de skulle impregneres igen. Den meget fine perlende effekt var forlængst væk på underbenene. De er jo blevet slebet/børstet godt igennem af siv, brændenælder osv. langs åen, efter mange mange timers fiskeri.

Da de var tørret grundigt igennem efter et par dage på en bøjle under et halvtag, gav jeg dem så noget impregneringsmiddel som Haglöff anbefaler til formålet. Altså ikke Revivex fra Gore, som Simms selv anbefaler. Jeg fulgte anbefalingen til punkt og prikke, men er langt fra tilfreds med den vandafvisende virkning. Det er slet ikke den genskabelse af virkningen der var da overfladen var ny.

Hvad er jeres erfaringer? Jeg har siden hørt at jeg skal bruge Nikwax istedet, som f.eks. Go-Fish også anbefaler på deres hjemmeside! Men lad mig høre hvad i gør?

På forhånd tak.

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
08-09-2010 10:08
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Vask og impregnering af åndbare waders?
Benytter selv følgende til

vask + imprenering

Nikwax

Rigtig lækkert produkt som giver et kanon fin resultat uden tvivl

Vask og imprenering
Grangers 2 in 1

Har rigtig fine erfaringer med dette også, især til vask først. Beklædning smides dog i tørretumbler efterfølgende for at varme aktivere impreneringen der bliver vasket ind i beklædningen under vask

Imprenering
Revivex

Dette er mit primære benyttede produkt til mit beklædning da jeg syntes man får et rigtig lækkert og kanon resultat, dog lidt af en process man skal igennem først. Men virker

Konklusion:
Alle nogen rigtig fine produkter som giver nogen fremragende resultater. Nu er det blot om man er til den nemme løsning med vaskemaskine + tørretumbler eller bare vaskemaskine og gør selv.. Smile
Enjoy

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
08-09-2010 11:18
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #3
(08-09-2010 14:49)Ole Bjørn Hansen Skrev:  
(08-09-2010 10:08)Lars Troels Skrev:  .... mine Simms Headwaters....

Er du tilfreds med dine Simms Headwaters ?

..waders til varmt vejr...... Cool

Hej Ole,

Jeg er særdeles godt tilfreds med dem. Jeg synes det er den model der passer bedst til mit behov. De er tætte og åndbarheden er glimrende, lige pånær fra knæet og ned på det seneste, som nævnt i indlægget. Men det skyldes jo impregneringsproblematikken efterfølgende, mere end selve wadermodellen!

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
08-09-2010 14:59
123

Besked: #4
08-09-2010 15:22
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
Har været meget glad for Nixwax vask + impræg.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
08-09-2010 15:42
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #6
Hvor længe holder jeres waders?
Jeg har aldrig brugt nogen form for imprægnering på mine waders. jeg fisker med mine waders hele året rundt og jeg vil normalt sige at jeg er tilfreds med waderen hvis den holder over 1.5 sæson.

http://www.customflies.dk
08-09-2010 21:02
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #7
Mine waders har været brugt ved å + kyst hele året rundt og kører på den 5 seasson nu. Står stadig som nye og pæne.
Mine andre (simms) kører på 2 seasson også som nye endnu Smile

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
08-09-2010 21:10
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #8
Tak for alle svarene.

Jeg fik lige en flaske Nikwax Tech wash sæbe og en dunk Revivex med hjem igår. Så må vi se hvordan det går. Jeg skal nok lige melde tilbage, om det lykkes at komme tilbage til samme flotte vandskyende effekt som der var da de var helt nye! Smile

Vejrudsigten sige regn i aften, så jeg vil ikke ha dem i vaskemaskinen endnu!

Hilsen

Lars T.

09-09-2010 15:05
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
(08-09-2010 21:02)A.O. Skrev:  Hvor længe holder jeres waders?
Jeg har aldrig brugt nogen form for imprægnering på mine waders. jeg fisker med mine waders hele året rundt og jeg vil normalt sige at jeg er tilfreds med waderen hvis den holder over 1.5 sæson.

Hej Allan

Rimelig enig, de fleste waders holder en til to sæsoner, har dog både været heldig (vision ekstreme 3 sæsoner) og uheldig (simms skod 14 dage til en måned, aldrig aldrig mere) og her regner jeg ikke med mine egne ufrivillige piercinger Big Grin

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
09-09-2010 17:04
Leif Chr.

Besked: #10
Jeg vasker aldrig mine åndbare waders, de skylles kun. Har dårlige erfaringer med at vaske dem.
Havde engang et par Scierra Black .... som begyndte at tage vand ind mellem lagene, så der opstod lommer med vand, dog uden at jeg blev våd. Fik dem heldigvis byttet til en anden model.
Mine jakker venter jeg med at vaske til det er strengt nødvendigt. Jeg syntes at når en jakke først er blevet vasket en gang skal den vaskes oftere og oftere.

Ved åen bruger jeg stadig et par almindelige pvc waders. Bruger dem aldrig når solen skinner, dvs. mest om natten. Så her savner jeg ikke det åndbare så meget.
Savner så heller ikke et par vadestøvler der aldrig når at blive helt tørre, våde snørrebånd indsmurt i snegle mm. Det eneste man skal huske er at de bliver tørre indvendigt, ellers kommer de hurtigt til at lugte ganske fælt Big Grin men sådan er det jo med alt.
mvh Leif
09-09-2010 18:23
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #11
Jeg må sku nok sige at jeg er en kende imponeret over hvor lang tid i kan få dem til at holde, måske man skulle prøve at give dem lidt kærlighed og se om man kunne trække levetiden lidt op.

@Lasse Ja, ufrivillige pircinger not included :-)

/Allan

http://www.customflies.dk
09-09-2010 18:31
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #12
(09-09-2010 18:31)A.O. Skrev:  Jeg må sku nok sige at jeg er en kende imponeret over hvor lang tid i kan få dem til at holde, måske man skulle prøve at give dem lidt kærlighed og se om man kunne trække levetiden lidt op.

@Lasse Ja, ufrivillige pircinger not included :-)

/Allan

Tja. Mine Simms har holdt til mange hundrede timers fiskeri, og der er ingen tegn på at de ikke skulle holde til meget mere. 7-9-13. Og når jeg, måske halvårligt, vasker dem er det udelukkende af hensyn til åndbarheden, som reduceres i takt med at de bliver beskidte både indvendigt og udvendigt.

Når overfladen ikke længere skyr vandet, og yderstoffet bliver vådt og evt. meget beskidt, og indersiden fedtet til af sved, kan dampen ikke længere trænge ud. Når ens lange bukser bliver våde af sved, er det simpelthen nødvendigt at vaske sine waders. Gore-Tex membranen er god, men den kræver at yderstoffet skyr vand og skidt, for at virke.

Jeg synes det er absolut at foretrække vadestøvler fremfor 'gummistøvler' når man fisker ved åen. Det er meget meget lettere at holde balancen og slappe af i benene i en støvle der støtter foden/anklen, istedet for et stor slubrende blød gummistøvle.

Hilsen

Lars T.

09-09-2010 18:46