Release takler...
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
Release takler...
Gik for nogen tid siden over til gennemløbsblink, da jeg var ærgerlig over mange mistede hug. Synes ikke det har hjulpet synderligt meget - det der har hjulpet mest er at benytte en enkeltkrog!
Har lige læst at man mister op til 40-50% af sine havørred hug med de lidt større blink og kystwobblere.

Kuren mod dette skulle være release takler - herved skulle man kunne opnå at lande op til 95% af sine hug. Har nogen prøvet dette????

Det skal i hvert tilfælde prøves af, selvom det er noget omstændigt at lave taklet.
Link til artikel her: http://www.fiskogfri.amazezig.dk/Soeg/Ar...ysten.aspx
(Denne besked var sidst ændret: 12-09-2010 af 23:41 Morten Knudsen.)
12-09-2010 23:39
Adversering
Janus H.

Djursland
Besked: #2
RE: Release takler...
Jeg har flere gange overvejet at prøve det, men er hver gang gået kold i det når jeg har siddet og studeret den montage i fisk og fri.

Jeg synes dog ikke man mister mange fisk når man fisker med gennemløbere og ordentlige kroge. Jeg har brugt både en stor enkelt, og en lille str 8 trekrog med stor succes. Og har faktisk kun mistet 2 fisk i år Smile

Én ting jeg har ændret sammen med mit skifte til gennemløbere er indspinningshastigheden. Jeg spinner ret hurtigt ind, og jeg har en teori om at det giver en bedre krogning, og fiskene hugger da som regel også ret hårdt. De når ikke at små pille og kun få let fat, som det ofte kan ske med blink der fiskes relativt langsomt.
(Denne besked var sidst ændret: 13-09-2010 af 00:04 Janus H..)
13-09-2010 00:02
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #3
Må nok indrømme at jeg har mistet lidt færre fisk med gennemløbsblink, men sværger mest til kystwobblere ala Salty der ikke fås som genemløb. "Opskriften" på Bursell's takel synes jeg er lidt dårligt illustrert, men vil nok prøve at eksperimentere lidt med det. Det giver jo altid lidt ekstra "krydderi" når man står ved kysten med "noget nyt" der skal afprøves.
Som regel bliver det "nye" jo så enten kasseret med eder og forbandelser eller forgudet som det eneste rigtige - ca. i forholdet 10:1 - hvorefter man er tilbage ved det gamle - hehe.

Men at gå fra at miste 30-50% af huggene til 5% - lyder nu ganske tillokkende!
13-09-2010 00:18
Stevnsfisker

Besked: #4
Lad mig indledningvis påpege, at jeg aldrig har prøvet et såkaldt releasetackel, og at jeg nok heller aldrig kommer til det. Årsagen er den, at det er alt for omstændeligt og bøvlet efter min opfattelse.
De procentvise angivelser af mistede fisk kontra fisk der bliver hængende, alt efter metoden giver jeg ikke en dyt for, da der vist aldrig er blevet udarbejdet en troværdig statistik på det.

Jeg fisker udelukkende med gennemløbere og sylespidse enkeltkroge af en god kvalitet - det er alt der skal til, og jeg mister i hvert fald ikke 40-50 % af min hug.
Bare der, som Janus anfører, er god fart på blinket så kroger fisken sig selv i langt de fleste tilfælde.

Jeg tror iøvrigt aldrig, at ideen med releasetacklet vil blive anvendt af en bredere kreds af kystfiskere.
13-09-2010 08:11
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #5
Hej - gik ganske død i at lave et release takel i aftes - det er simpelt hen alt for bøvlet.. Sad
Og tak for indlæggene Smile
@Stevnsfisker - fantastisk god hjemmeside du har! - har allerede fundet svar på flere af mine spørgsmål.
(Denne besked var sidst ændret: 13-09-2010 af 10:09 Morten Knudsen.)
13-09-2010 09:55