"Fluesæt til kysten"
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
"Fluesæt til kysten"
Hej - jeg har taget kystfiskeriet op igen efter nogle års fravær pga familiestiftelse, job osv. men nu er tiden ved at være inde til at tage fluestangen i brug igen.
Jeg har 2 ældre stænger men kun klasse 5/6 og 4/5 og linernemå være godt færdige da de er henved 20 år gamle (men har ligget opbevaret som de skal)
Man skal vel op i 7-8-9 til kysten?
Kasteteknikken skal nok lige pudses af, men det skal nok komme rimeligt hurtigt igen - og har rimeligt styr på fluevalget, men er bare totalt blank på grejet... håber nogen kan anbefale et godt sæt - det gør ikke noget det koster lidt Big Grin
OG kald mig bare begynder for jeg aner NADA om fx.:
TCR GPX AFFTA WF5 GPX ED5 HMT#5 CCSværdi XP Xi3 790 s3s, xi2, xi3, og cross current
Big GrinBig GrinBig GrinBig Grin
(Denne besked var sidst ændret: 13-09-2010 af 23:10 Morten Knudsen.)
13-09-2010 22:47
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: "Fluesæt til kysten"
Personligt vil jeg sige
6-7-8 fungere suverænt på kysten. Ingen grund til at gå højere op i klasserne til det danske fiskeri Smile med de nævnte vil man stadig også få en fin glæde med selv mindre fisk på flue

Dertil kan jeg varmt anbefale en god WF line i tilhørende klasse til stangen som udgangspunkt inden du kaster dig over skydehoved osv Smile

Da jeg ikke kender til din kastestil er det svært at komme med noget helt konkret ang stang. Men hvor hører du til i landet ? For det bedste du næsten kan gøre er at besøge din lokale grejpusher og lige få en snak der om hvad han har af sæt og hvordan stangen er .. Mere for også få et udgangspunkt

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
13-09-2010 23:34
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #3
@Klaus - har altid synes bedst om lidt stivere stænger - passer bedst til kastestilen. Den "gamle" stang jeg har stående er en ret stiv Kunnan på 8,5 fod.
Havde også forestillet mig at starte med en WF line og vente med skydehoveder til jeg er blevet mere øvet.
Behersker dog dobbelttræk teknikken nogenlunde.
Så det må blive en rigtig god hurtig pind i 7-8 og et godt hjul med god bremse og en fornuftig WF line til en start.
(Denne besked var sidst ændret: 13-09-2010 af 23:48 Morten Knudsen.)
13-09-2010 23:43
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #4
Det er et kanon fint start punkt.

Syntes ikke rigtig der er nogen vildt gode sæt derude, men hvor meget må det koste samlet ? For kan være vi kan finde nogen fine stænger og et hjul som start så du selv får sammensat et rigtig lækkert sæt isteden..

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
13-09-2010 23:51
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #5
Havde forestillet mig at smide ca. 3K efter stang, hjul og line - stang og line finder jeg vigtigst.
Der er ophørsudsalg i hunters Universe i Odense med 35% på alt - så der må være noget at gå efter, med er bare blank på hvilke mærker jeg skal lede efter.
14-09-2010 00:10
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(13-09-2010 23:43)Morten Knudsen Skrev:  @Klaus - har altid synes bedst om lidt stivere stænger - passer bedst til kastestilen. Den "gamle" stang jeg har stående er en ret stiv Kunnan på 8,5 fod.
Havde også forestillet mig at starte med en WF line og vente med skydehoveder til jeg er blevet mere øvet.
Behersker dog dobbelttræk teknikken nogenlunde.
Så det må blive en rigtig god hurtig pind i 7-8 og et godt hjul med god bremse og en fornuftig WF line til en start.

Efter min mening er #8 i overkanten på kysten. Jeg foretrækker ofte en 5'er, men går op i #7, hvis det blæser. Det skal jo også være en fornøjelse at gå og kaste en lang dag. Skulle jeg kun have én enkelt stang (må guderne forbyde!) - så ville det klart være en 6'er. Kan anbefale brugtkøb, så kan du få en topstang, hvis du sparer på hjulet. Hvis du har en stang i kikkerten, så er "Fiskevandet" et godt sted at søge rådgivning. Mht line, så vil jeg ikke tøve med at anbefale Guideline's Coastal slow int.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
14-09-2010 02:47
Kim A.

fjenneslev
Besked: #7
hunters universe køre med loop og fenwick efter hvad jeg så i næstved Big Grin kender dog ikke den i odense men tror at loop stænger gør det jævnt godt efter hvad jeg har hørt

Mvh
Kim a.
14-09-2010 05:48
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #8
(14-09-2010 00:10)Morten Knudsen Skrev:  Havde forestillet mig at smide ca. 3K efter stang, hjul og line - stang og line finder jeg vigtigst.
Der er ophørsudsalg i hunters Universe i Odense med 35% på alt - så der må være noget at gå efter, med er bare blank på hvilke mærker jeg skal lede efter.

Super, så har vi et pænt udgangspunkt Smile

Som Brandt også skriver kan det være en kanon fordel med brugt for du netop får en endnu bedre stang ud af det. Vil også sige nøjes med en 7'er så du stadig har noget fiskeglæde

Ved Hunters Universe vil jeg nok helt sikkert tjekke deres Loop stænger (Så nogen Loop multi i Næstved), ellers er det prøve at kigge på brugtmarked og se hvad du kan finde ..

Hvis du ikke har noget imod udlands handel kan jeg også anbefale Greys G-Tech.. De fås til en kanon pris, Hardy Deamon osv..

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
14-09-2010 07:24
Henrik Thomsen

Møldrup Jylland
Besked: #9
Hvis du er til de lidt hurtigere stænger har jeg set scierra's flylite på bud mange steder til omkring 1500. Det er altså en rigtig fin stang til pengene.. så er der også penge til et rigtig fedt hjul og line.

Men ellers er brugt market altså også rigtig god ide.

venligst henrik

Venligst Henrik Thomsen
------------------------------------------------------------------------------
Som modvægt mod livets mange sørger har himlen skænket mennesket 3 gaver: Håbet, søvnen og SAGE!
14-09-2010 10:15
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
Hej Morten

Er du fynbo, siden du kommer i Hunters Universe i Odense?
I givet fald vil jeg alle dage anbefale en 6'erSmile
Det er jo karakteristisk ved fiskeri på øen her, at vi stort set selv bestemmer vindretningen - og så er en 6'er alt rigeligt.
Dermed vil jeg også gerne anbefale Jakobs Z-axsis 691 som en glimrende Allround stang til kysten.

http://fiskevand.dk/showthread.php?tid=1202

Du kan jo prøve at forhandle en line med i en pris - selvom han godt nok er jyde Tongue

Bagefter kan du så køre i Hunters Univers og købe et Combo hjul og en rulle bagline med 35% - hvis ikke Jakob har en egnet 6'er han vil af med .. så køber du også en Rio, Loop eller Scierra line der - så er du i luftenSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
14-09-2010 10:23
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #11
Fremragende ide. Den z-axis fortjener snart at se noget vand! .. Jeg har desværre ikke en wf line jeg vil skille mig af med i klasse 6.
14-09-2010 11:23
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #12
Det tager jeg lige i mig igen. Jeg har en hmt wf6i som jeg godt vil smide oveni ...
14-09-2010 11:25