Farvede fisk
Janus H.

Djursland
Besked: #1
Farvede fisk
Hvad er jeres holdning til farvede fisk her i sensommeren/efteråret?

Sætter i alt ud igen, eller er der en grænse for hvornår i synes det er ok at hjemtage dem?

Jeg har fanget 3 farvede her den sidste måneds tid, de 2 omkring 50 cm genudsatte jeg. Og den sidste var lidt et trofæ for mig(første rigtige over målet på flue), så den kom med hjem.

Er det okay at tage et hurtigt foto af dem inden genudsætning, og hvordan gøres dette bedst? Jeg ved at farvede fisk er meget mere hårdføre end de blanke.

Det er jo ved at være ret aktuelt snart, da de farvede vil være i overtal på kysten de næste måneder.
16-09-2010 17:15
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Farvede fisk
Min personlige holdning er at de for det meste kommer ud igen. Er de kun lige meget let farvet så tager jeg det ikke tungt (dog genudsætter jeg hunfisk)
Er de dog meget farvet ryger de alle ud igen. Dette skyldtes at deres spisemæssige værdi ikke skulle være i top. Har dog aldrig smagt forskellen så vil ikke udtale mig der.. Smile

Ang hurtig billede, hvis du har en makker med ude eller har mulighed for at lige hurtigt tage et foto inden genudsætning er det iorden. Men bedst er hvis du har en kammerat med så det kan tages ved vandet så fisken hurtigt kan få ilt igen isteden for helt på land og så ud igen Smile

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
16-09-2010 17:39
Leif Chr.

Besked: #3
Jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor at det er mere rigtigt at hjemtage en blank fisk fremfor en farvet i åen.
For mig at se er den blanke fisk jo i åen for at gyde, den er jo bare lige kommet. Den farvede har bare været der længere tid. (i de fleste tilfælde)
Når man hjemtager en fisk, fratager man den sin muglighed for at formere sig. Så er det jo ligemeget hvor det er eller hvor det sker.

At jeg så syntes at meget farvede fisk fortjener friheden igen er mest pga. smagen. Vores havørred bestand er jo ikke truet, de fleste steder har den det jo bedre og bedre. Heldigvis Smile
Mvh Leif
(Denne besked var sidst ændret: 16-09-2010 af 18:52 Leif Chr..)
16-09-2010 18:20
Stevnsfisker

Besked: #4
Der er ikke noget argument, hverken biologisk, etisk eller moralsk, for at det skulle være mere rigtigt, at hjemtage en blank fisk fremfor en farvet.

Der er mange myter omkring emnet, som jo erfaringsmæssigt er egnet til at bringe sindene i kog hos nogle. Det er i den forbindelse vigtigt at holde sig for øje, at man hverken kan eller skal pådutte andre sine egne moralske og etiske regelsæt.

Personligt hjemtager jeg gerne en letfarvet fisk først på efteråret, de smager fortrinligt og ikke spor anderledes end en blank fisk. Når fisken først er blevet sort/brun genudsætter jeg alle, primært fordi deres kulinariske værdi er faldet.

Med hensyn til genudsætning, så mener jeg bestemt, at såfremt man ikke har til hensigt at hjemtage fisken, så skal den så skånsomt som muligt afkroges og genudsættes så hurtigt som muligt. Har man til hensigt at fotografere fisken inden genudsætning, så kan dette sagtens foregå uden at fisken forlader vandet. Er man alene, så hold fisken med den ene hånd og kameraet med den anden. Er man sammen med en makker giver det sig selv.
Det er i hvert fald unødvendigt, at "panere" fisken i sand og grus i forbindelse med en fotosession.
16-09-2010 18:57
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(16-09-2010 18:57)Stevnsfisker Skrev:  Der er ikke noget argument, hverken biologisk, etisk eller moralsk, for at det skulle være mere rigtigt, at hjemtage en blank fisk fremfor en farvet.

Der er mange myter omkring emnet, som jo erfaringsmæssigt er egnet til at bringe sindene i kog hos nogle. Det er i den forbindelse vigtigt at holde sig for øje, at man hverken kan eller skal pådutte andre sine egne moralske og etiske regelsæt.

Personligt hjemtager jeg gerne en letfarvet fisk først på efteråret, de smager fortrinligt og ikke spor anderledes end en blank fisk. Når fisken først er blevet sort/brun genudsætter jeg alle, primært fordi deres kulinariske værdi er faldet.

Med hensyn til genudsætning, så mener jeg bestemt, at såfremt man ikke har til hensigt at hjemtage fisken, så skal den så skånsomt som muligt afkroges og genudsættes så hurtigt som muligt. Har man til hensigt at fotografere fisken inden genudsætning, så kan dette sagtens foregå uden at fisken forlader vandet. Er man alene, så hold fisken med den ene hånd og kameraet med den anden. Er man sammen med en makker giver det sig selv.
Det er i hvert fald unødvendigt, at "panere" fisken i sand og grus i forbindelse med en fotosession.

Jeg er meget enig i ovenstående - især med, at lade andre have deres egen holdning, så længe loven overholdes og hensynet til fisken respekteres.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
16-09-2010 19:32
Kim A.

fjenneslev
Besked: #6
jeg kan jo se at i alle... i bund og grund har samme opfattelse af emnet... og af hvad jeg har læst og set så er en "farvet fisk" som er i en disideret gydedragt mere eller mindre uspiselig pga gydedragten sætter smag i kødet... dog den fisk som klaus j tog i lørdags med super fine sorte pletter dog en lille orange streg henover buen ville jeg mene at være en suveræn spise og sidst men ikke mindst.. min personlige mening... jeg skal have min første "blanke" ørred hjem og smage den... derefter tror jeg sq jeg sætter både farvede og blanke fisk ud hvis ikke jeg har brug for dem... uanset om de er over eller under målet... selvfølgelig fanger jeg en på 3kg+ så skal jeg prøve at have den koldrøget da dette skulle være ved at være den rigtige årstid at gøre det på Big Grin men... alt i alt er dette jo det samme som det i alle siger Big Grin knæk og bræk
mvh kim a

Mvh
Kim a.
16-09-2010 19:46
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
Hej

Generelt synes jeg at vores regler er fornuftige - med permanente frednings zoner ved udløb, lukning af ferskvand i gydeperioden og begrænsninger med hensyn til farvede fisk i saltvand. Derudover har vi jo også, f.eks. i Skjern set yderligere stramning (kvoterne) efter behov, hvilket jeg er meget tilfreds med!
Dermed synes jeg også, at det er i orden at hjemtage fisk der er fanget lovligt.
Men der vil stadig være masser af grænsetilfælde og områder, hvor ens personlige etik er i spil.
Med hensyn til hjemtagning tager jeg personligt ingen fisk i ferskvand. Jeg synes, at der svømmer så mange fisk rundt langs den åbne kyst, at det for mig giver mening at skåne de (få) fisk det rent faktisk lykkes at gå op for at gyde.
Med hensyn til håndtering af fisk er den eneste legitime retningslinje, at de skal tilbage igen så hurtigt og skånsomt som muligt!
Men igen - fisk og fight er jo ikke ens - så igen er den enkelte fiskers erfaring, viden og dømmekraft i spil. En opgangsfisk med faste skæl der har været fightet hurtigt og uproblematisk kan bedre tåle en fototur end en fisk der er landet alvorligt udtrættet efter en lang fight!
Det er vigtigt, at vi drøfter den slags emner i en respektfuld tone - men vi må også have lov at give udtryk for holdninger .. ellers er der ingen der har mulighed for at blive klogere af en skarp argumentationSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
16-09-2010 19:53
Adversering
Kim A.

fjenneslev
Besked: #8
(16-09-2010 19:53)Martin Brøndum Skrev:  Det er vigtigt, at vi drøfter den slags emner i en respektfuld tone - men vi må også have lov at give udtryk for holdninger .. ellers er der ingen der har mulighed for at blive klogere af en skarp argumentationSmile

venligst
Martin

hej martin jeg forstår ikke rigtig hvorfor dette kom på... eller også forstår jeg ikke hvad du mener... da jeg mener at denne "tråd" har en pæn tone i forhold til andre jeg har haft set Big Grin

mvh kim

Mvh
Kim a.
16-09-2010 20:01
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #9
(16-09-2010 18:57)Stevnsfisker Skrev:  Der er ikke noget argument, hverken biologisk, etisk eller moralsk, for at det skulle være mere rigtigt, at hjemtage en blank fisk fremfor en farvet.

Er også meget enig med dette .. Smile

Og ja der er tale om personlig etik så længe man holder sig indenfor lovgivningen og den angivne fredning.. Big Grin

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
16-09-2010 20:10
Sølvræven
Gæst

Besked: #10
(16-09-2010 20:01)Kim A. Skrev:  
(16-09-2010 19:53)Martin Brøndum Skrev:  Det er vigtigt, at vi drøfter den slags emner i en respektfuld tone - men vi må også have lov at give udtryk for holdninger .. ellers er der ingen der har mulighed for at blive klogere af en skarp argumentationSmile

venligst
Martin

hej martin jeg forstår ikke rigtig hvorfor dette kom på... eller også forstår jeg ikke hvad du mener... da jeg mener at denne "tråd" har en pæn tone i forhold til andre jeg har haft set Big Grin

mvh kim

Hej Kim - det er ikke personligRolleyes

jeg svare gerne på Martins vegneBlush

Det Martin mener er at debatten om farvede fisk kommer op hvert eneste år - og de tråde (ikke her på siden) har en ubehagelig tendens til at trække i en meget personlig og negativ retning - derfor Martins kommentar.

Ellers er det vist nævnt at farvede fisk ikke er fredet før 16 Nov og derfor lovligt bytte.

Venligst

Ræven i skjul.
16-09-2010 20:14
Leif Chr.

Besked: #11
Er helt sikker på at alle opfordringer til at holde en pæn tone er skrevet i bedste mening.

Emnet er før blevet debateret hvor det er endt helt galt, prøv bare at søg på andre forum.

Det skulle jo nødigt ende sådan her.

Længe leve fiskevand Big Grin

Venlig hilsen Leif Smile
16-09-2010 20:16
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #12
Dejligt at sidde og læse en masse fornuftige og saglige meninger i en behagelig tone. VH Niels Der forhåbentlig skal en tur til Gudenåen,(Bjerringbro), på søndag

MVH Niels
16-09-2010 20:37