Linekurv - men hvorfor?
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #1
Linekurv - men hvorfor?
Hej

Jeg blev tænksom af Mortens spørgsmål om, hvilken linekurv han skal vælge - men vil nødig kapre hans tråd, så derfor denne nye.

Jeg bruger ikke linekurv, og flertallet af mine nærmeste fiskevenner har det på samme måde. Det skyldes A) dårlige erfaringer med de elendige foldekurve, man kunne få i 80'erne, B) at jeg synes, at de gør det svært at se, hvor man går og endeligt C): Når jeg en sjælden gang har prøvet en kurv, så synes jeg at jeg skal bruge for meget opmærksomhed på at få linen til at lande rigtigt i den - og dermed fjerner jeg blikket fra vandet og overser måske ørreder, som viser sig i overfladen.

Men måske misser jeg noget i mit fiskeri ved konsekvent at fravælge kurven. Så spørgsmålet til 'kurvemændene' er: Hvorfor bruger I den egentlig - og bruger i den konsekvent til alt jeres fiskeri? Giver den reelt længere kast (og hvor meget sådan cirka i procent) og er der nogen fiskesituationer, hvor I oplever, at linekurven er specielt praktisk at have med sig? Eller hvad?

Claus

http://www.ussingbech.dk
17-09-2010 11:27
Adversering
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #2
RE: Linekurv - men hvorfor?
smid den endelig ind i min tråd - det er jo meget relevant og jeg har jo besluttet at det skal være linekurv.dk Smile
17-09-2010 11:44
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej Claus

Jeg har den modsatte oplevelse af din - hvilket jo i bund og grund nok har mest at gøre med, hvad vi er vant tilSmile
Jeg har brugt Orvis kurven i 20 år og jeg savner den, når den en sjælden gang ikke er med. Det er fordi løslinen i vandet tager min opmærksomhed fra fiskeriet. Når jeg fisker med tynde skydeliner så driver den væk i bølgerne eller fanger tang - men som sagt, det er nok fordi jeg er vant til at bruge kurv og derfor ikke er øvet i at styre løslinen i vandetBlush
Jeg bære lurven ret lavt og til venstre (under linehånden). Det betyder både at kurven ikke forhindrer mig i at se hvor jeg går, men også at linen helt naturligt falder på plads i kurven imens jeg tager ind..
Dem der er dygtige til at styre linen i vandet har sikkert en anden oplevelse, men for mig medfører kurven betydeligt længere kast på kysten!

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
17-09-2010 11:56
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
Hej Claus

Jeg kan sagtens følge dine betragtninger om linekurven, især mht fokus på linen under affiskning. Linekurven kan for mig godt blive et irritationsmomment, da jeg oplever at den nogle gange hæmmer mine muligheder for varieret indtagning af linen og enkelte gange også generer mit dobbelttræk. Jeg har den også hængende lavt til venstre, så den ikke generer mit udsyn og jeg let kan lægge linen i kurven.

Når det så er sagt, så er jeg ret så enig med Martin i at kurven (jeg bruger den hvergang på kysten) er blevet en vane, og at jeg ofte glæder mig over, at jeg slipper for drivende skydeline, som hænger fast i tang og andet godt som flyder rundt i vandet. Hvor meget længere jeg kaster ved jeg ikke, men da jeg i sin tid gik over til linekurv oplevede jeg, at det gav længere kast - men det afhænger meget af om der er meget strøm og/eller snask i vandet eller ej.

jeg bruger også gerne linekurven i ferskvand f.ek. p&t eller i strømvand. Her er det siv, græs og buske, som slipper for at blive hevet i af mig og min line Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 17-09-2010 af 13:01 Nikolai Kaad.)
17-09-2010 12:38
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
Er meget enig med martin også. Benytter selv næsten altid også linekurv når jeg er ude. Er rart med de list længere, ubesværede kast, slipper for tang og har styr på linen under kastene.
Når dette dog er sagt kan jeg også nemt undvære den når jeg benytter monofil line hvor jeg blot håndtere den i løkker Smile
Er kun på kysten jeg bruger kurven Smile

Kan godt følge din instilling Claus, og man kan godt nogengange undvære kurven fordi den er i vejen :-)

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
17-09-2010 12:49
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(17-09-2010 12:49)Klaus J Skrev:  Er meget enig med martin også. Benytter selv næsten altid også linekurv når jeg er ude. Er rart med de list længere, ubesværede kast, slipper for tang og har styr på linen under kastene.
Når dette dog er sagt kan jeg også nemt undvære den når jeg benytter monofil line hvor jeg blot håndtere den i løkker Smile
Er kun på kysten jeg bruger kurven Smile

Kan godt følge din instilling Claus, og man kan godt nogengange undvære kurven fordi den er i vejen :-)

Jeg er helt enig med Martin/Klaus - dog bruger jeg oftest WF'er. Især når der er strøm, der bortfører løslinen, er kurven god - men under helt normale forhold tror jeg, at jeg kaster 1 - 2 m. længere med kurv end uden.

Kurven sidder lavt til venstre som Martin beskriver, så "slipper" man også for at vade dybt Wink (Korte ben / lavtmonteret kurv fordrer moderat dybde!)

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 17-09-2010 af 15:50 Brandt.)
17-09-2010 13:37
Leif Chr.

Besked: #7
Linekurv - men hvorfor?

Fordi der ikke er noget bedre end at smaske sin lille blåfrosne hånd ned i kanten på sådan en fætter, når man lige vil give den lidt ekstra gas i det sidste dobbelttræk, sådan dejlig råkold vinter dag. Så mærker man rigtigt at man lever AngelAngel

Mvh Leif Big Grin
17-09-2010 14:06
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Claus

Hører som flertallet her i tråden til kurvtilhængergruppen Blush

Som Martin og Jørgen bærer jeg min kurv på hoften, istedet for lige under dunken. Fodelene er allerede listet op, men jeg har så lige en tilføjelse, jeg bruger orvis modellen (har været igennem ll.bean men ikke de danske kopier) i den udgav som er lettere end alle de andre. Jeg har kun bæltet igennem to af de fire huller, nemlig den højre og den næstyderste til venstre. Dermed sidder kurven perfekt på min venstre side, samtidigt med at jeg kan have bæltet så løst at jeg uden problemer kan dreje kurven rundt om kroppen. Skal der dobbeltrækker indtagning med tobisfluer, så skubbes kurven bare ind under dunken og linen falder lige ned, skal der fightes fisk, så skubbes kurven hurtigt om på ryggen og er helt af vejen Cool

Åh ja, og en enkelt ting mere, som ikke er nævnt, jeg ynder at fiske i hårdt vejr og bølger, og der holder en kurv max!

Jeg bruger kurven på kysten, i båden er det prototypen på TFO/Mangrove's hipshooter der fungere som LMD og i visse åer er det Bjarne Fries flexistripper der er i brug. Til åpürch og indianer fiskeri bruger jeg ikke kurv eller anden LMD end min venstre hånd.

Kastelængde i procent, ingen anelse, for mig er det mere end uden, men er da game på at tjekke det en dag ved lejlighed, hvem vil måle?

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
17-09-2010 15:33
Saltflyfish

Besked: #9
Har tidligere benyttet Orvis bajlen, men til hovedparten af mit kystfiskeri benytter jeg den ikke længere.

Da jeg begyndte med linebaljen erfarerede jeg hurtigt, at det var yderst begrænset hvor meget af min monofile skydeline, som lå mellem keglerne - det mest lå over keglerne pga. linens stivhed. Resultatet var mere linekludder end uden linekurv, så jeg forhøjede keglerne med elektriker-strips, hvilket løste problemet.

I dag benytter jeg udelukkende linebaljen på strømsteder. Jeg blev lidt træt af at slæbe rundt på den. Ja, jeg vænnede mig til at bære den, men jeg føler mig mindre besværet, når jeg ikke bærer den.

Mvh
Christian
17-09-2010 17:35
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #10
Tak for svarene.

Jeg tvivler alvorligt på, at jeg kommer til at slæbe rundt på en kurv til daglig, men det kunne lyde lidt som om, at jeg måske kunne have glæde af den de dage, hvor der er meget drivende tang i vandet. Og måske - slår det mig - også når jeg pürscher fra en position et godt styke oppe på land.

Det må undersøges.

Claus

http://www.ussingbech.dk
17-09-2010 18:52
kystfluefiskeren

Besked: #11
Hej Bexi

Tak for sidst.

Hvad med en Flexistripper. Synes det er bedre end baljen.

/Michael
http://www.kystfluefiskeren.dk
20-09-2010 18:46
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #12
Orvis på kysten og flexi i åen.
Jeg synes i mangler et par ret så væsentlige detaljer. orvisbaljen udover de ovennævnte fordele er den bare god at sidde på, god til at have vadestøvler i bilen og en fisk op til 1,5 - 2kg passer også i den.
Du kan også vælge at sidde på en sten og så lægge stang og hjul i baljen uden at der kommer sand i hjulet.

Flexi stripperen synes jeg er perfekt når jeg fisker tørflue, pga. buske, træer, højt græs, og planter hvor linen ofte sætter sig fast hvis man ikke holder det hele i løkker.

/Allan

http://www.customflies.dk
(Denne besked var sidst ændret: 20-09-2010 af 19:14 aov.)
20-09-2010 19:13