Ny å-stang!
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #1
Ny å-stang!
Nu kom jeg meget pludseligt til at sælge min å-stang, da en fiskekammerat viste interesse for den.. Det var nu nok en tvangshandling, der er et udslag af en grim FTAS, som jeg troede jeg var kureret for. Dodgy

Jeg skal derfor hurtigt ha fat i en ny 10 fods klasse 7. Den solgte var min Guideline LeCie 7100 MF, som jeg har været rigtigt glad for. Og jeg ser ikke rigtigt andet end Sage Z-axis eller Orvis Hydros/Helios kan nå samme niveau og karakter/feeling. Er der noget jeg har misforstået der?

Jeg har 9 fods Orvis Hydros #6 og Sage TCX #8 til kysten. Og af de to har jeg mest tillid til at Hydros/Helios har en karakter der passer mig til åen. Og da jeg bilder mig ind at Z-axis er lidt tættere på den 'feeling' jeg efterspørger til åen end TCX, er jeg nået frem til at valget skal stå mellem Hydros/Helios og Z-axis.

Er der nogen af jer der har en mening om dette, så kom frisk. Smile

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
17-09-2010 20:33
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Ny å-stang!
Prøv nu lige den tcx 7100 også før du køber. Den ekstra fod giver en helt anden stang end en ni-fods som du er vant til.
17-09-2010 21:18
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej Lars

Jeg kigger lige forbi Go-Fi imorgen og hører hvad de har ståendeSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
17-09-2010 22:09
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #4
(17-09-2010 22:09)Martin Brøndum Skrev:  Hej Lars

Jeg kigger lige forbi Go-Fi imorgen og hører hvad de har ståendeSmile

venligst
Martin
Super. Tak for det. Jeg er jo ikke nabo til dem, så jeg ville først ringe til dem på mandag. Det var pænt
af dig! Smile

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
17-09-2010 22:17
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #5
(17-09-2010 21:18)Jakob Hansen Skrev:  Prøv nu lige den tcx 7100 også før du køber. Den ekstra fod giver en helt anden stang end en ni-fods som du er vant til.
Tja. Jeg tog i aftes min 9 fods
med da jeg jo ikke har andet, i den ondeste modvind, og må indrømme at det spillede altså. Jeg skal bare ha 10 fod. Den 9 fods er bare for kort i praksis. Jeg lykkedes endda at smide en pæn fisk i min iver.. Jeg fortsætter jagten på ny stang i morgen!

(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2010 af 09:38 Lars Troels.)
19-09-2010 09:34
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
Hvad med Sage's 99? Jeg har set den hos korsholm men aldrig prøvet den ..
19-09-2010 15:06
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #7
(19-09-2010 15:06)Jakob Hansen Skrev:  Hvad med Sage's 99? Jeg har set den hos korsholm men aldrig prøvet den ..

Jeg har tænkt tanken. Størrelsen passer jo. Men hvordan den opfører sig aner jeg ikke. Sage siger jo selv den er mere topstiv end de andre, og det ved jeg ikke rigtigt hvordan jeg synes om. Måske er det det helt rigtige til korte tunge klumper og store fluer i åen.. ??

Mht. Z-axis så synes jeg at reaktionerne forskellige steder, samt min tolkning af CCS data, er at den er rimeligt blød, men samtidig tophurtig. Og det virker på mig som om at den skal køre med noget lettere hoveder/klumper end f.eks Sage TCX og Orvis Hydros/Helios i samme klasse.

Har du sat din 9'#6 på hylden fordi den er for slatten i forhold til TCX i samme størrelse?

Hilsen

Lars

(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2010 af 16:10 Lars Troels.)
19-09-2010 15:54
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(19-09-2010 09:34)Lars Troels Skrev:  
(17-09-2010 21:18)Jakob Hansen Skrev:  Prøv nu lige den tcx 7100 også før du køber. Den ekstra fod giver en helt anden stang end en ni-fods som du er vant til.
Tja. Jeg tog i aftes min 9 fods
med da jeg jo ikke har andet, i den ondeste modvind, og må indrømme at det spillede altså. Jeg skal bare ha 10 fod. Den 9 fods er bare for kort i praksis. Jeg lykkedes endda at smide en pæn fisk i min iver.. Jeg fortsætter jagten på ny stang i morgen!

Jeg har også haft TCX #7 (9 fod) med ved åen - første og eneste gang! Når der står en Z-axis (10 fod) i stativet, så er det absolut kun den, der kommer med til åen efter den oplevelse. Måske Jakob har en pointe i, at den extra fod gør en vis forskel(???) Kortklumpet , svagt overvægtig WF'er i #7 spiller 100% på Z-axissen - du fisker jo en del af klumpen ind gennem stangøjerne - et vip tilbage og så frem og slip ---linen stryger ud over stepperne! Ingen blindkast eller andet fjums Cool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2010 af 20:30 Brandt.)
19-09-2010 20:29
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #9
Måske Vxp'en var værd at afvente?
19-09-2010 21:09
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
Hej Lars

Nu plejer Ole jo godt selv at kunne rose sit eget grej Tongue .. men siden han ikke har gjort det endnu - så vil jeg da lige gøre opmærksom på, at han er meget vild med en CTS Aff X 10' #7.
Hvor hurtigt Claus i givet fald kan levere sådan en fætter - det ved jeg ikkeHuh

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
19-09-2010 22:59
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(19-09-2010 22:59)Martin Brøndum Skrev:  Hej Lars

Nu plejer Ole jo godt selv at kunne rose sit eget grej Tongue .. men siden han ikke har gjort det endnu - så vil jeg da lige gøre opmærksom på, at han er meget vild med en CTS Aff X 10' #7.
Hvor hurtigt Claus i givet fald kan levere sådan en fætter - det ved jeg ikkeHuh

venligst
Martin

- Og den kan man jo selv "bygge" (udvælge løsdele - og se hvordan den kommer til at se ud) på deres hjemmeside. Jeg har selv "bygget" et par stænger derinde, dog uden at trykke på "køb" Big Grin Fed funktion i øvrigt!! Cool Er det en "X", som Ole har? - eller en "MX" med lidt dybere "å-aktion"??

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
19-09-2010 23:21
Leif Chr.

Besked: #12
(19-09-2010 23:21)Brandt Skrev:  - Og den kan man jo selv "bygge" (udvælge løsdele - og se hvordan den kommer til at se ud) på deres hjemmeside. Jeg har selv "bygget" et par stænger derinde, dog uden at trykke på "køb" Big Grin Fed funktion i øvrigt!! Cool Er det en "X", som Ole har? - eller en "MX" med lidt dybere "å-aktion"??

Hvad er det for en funktion??? den kan jeg ikke finde. Kan du ikke smide et link Smile

Mvh Leif
19-09-2010 23:47