Fluer til Kysten - efterår
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
Fluer til Kysten - efterår
Hej - som nogle sikkert ved, er jeg ny på forummet her og HELT ny med flue på Kysten og har allerede været ophav til en heftig tråd om emnet "valg af grej til kysten" som har givet mig værdifuld indsigt og synsvinkler på valg af grej - og ikke mindst har jeg fået købt et sæt der er vitaminer i og et godt udgangspunkt.
Jeg har søgt på dette forum og nettet generelt, men kan ikke finde nogen entydig afdækning af dette lidt generelle emne.

Så nu slipper I ikke for at komme med et par gyldne fif mereom fluefiskeri på kysten - hvis I har lyst Big Grin

Jeg har høvlet oceaner af læsestof, bøger, blade og sågar købt bøger antikvarisk ("Sølvtøj" af JPH) samt set stort set alle DVD film om emnet Havørred - dette for at tilegne mig viden, da jeg her i 2010 igen har taget en gammel passion op - Kystfiskeri efter havørred.
De seneste måneder har jeg forsøgt at optimere mit nuværende spinnefiskeri så meget som muligt - og det er faktisk ganske sjovt at prøve alle gamle og nye teorier fra litteratur og film af i praksis - det giver ikke altid så mange fisk men erfaringer hver gang.
Det skal siges at jeg prøver at begrænse antallet af paldser til nogle få, som jeg prøver at lære godt at kende inden jeg tager hul på en ny, men da jeg lige er startet op i 2010 er alle pladser mere eller mindre nye - gode som dårlige i andres øjne.

Men nu hvor jeg skal til at lægge kystwoblerne lidt mere på hylden og smide fluen ud i stedet, kunne jeg godt tænke mig at starte med et godt udgangspunkt og vil gerne have Jeres synspunkter på valg af flue til kysten. Igen har jeg læst en del om emnet allerede, men det er jo ikke det samme som solid erfaring fra garvede fluefiskere.

Min flueæske består af følgende fluer - primært str. 6-8
Honey Shrinp - i lyse og mørke veriosner
Kobberbassen
Schäferrejen
Pattegrisen
Lys Fyggi med flourøde ben
Sort Muddler med skum
Magnus
Polarmagnus
Børsteormsfluer - kobberrøde
Tobis imitation - ala Epoxymiraklet (uden epoxy)
Wooly Bugger - sort og hvid
Sølvræven

Er det helt skævt? - Hvad mangler jeg i æsken og hvilke fluer vil I foreslå i efteråret?
Jeg er klar over at een ting er fluevalg, men næsten mere vigtigt hvordan den fiskes - så vil meget gerne have et par råd om flue samt hvordan den fiskes.

Nogle taler om finde-fluer - og når SÅ fisken er fundet, så smider vi favoritten på - bruger I denne metode?

Håber I er til at lokke en hemmelighed eller 2 ud af SmileSmile

Venligst
Morten
(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2010 af 22:10 Morten Knudsen.)
19-09-2010 22:07
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Fluer til Kysten - efterår
Hej Morten

Ja jeg har nok ikke mange fif at byde med fluerne, for kan se du allerede har de gode efter min mening i din æske og er rigtig godt dækket ind. Nogen gode klassiske og spændende fluer som virker super godt og dækker alle forhold du har valgt at benytte der.

Men lige for at bare opsummere, så består min æske af følgende: (alle i str 6-8)
- Pattegris
- Honey Shrimp
- Kutlinge fluer
- Kobberbasse
- Skumfidussen til nat
- Børste orm
- Alive reje
- Tobis flue

Det er også de fluer jeg benytter hele året rundt i forskellige farver alt efter årstiden. Da alle mine fluer er ubelastede fiskes de enten på sink tip liner eller fuld intermidiate + 9 - 12 fod forfang

Indtagen foregår gerne i små nyk med de fleste af mønstrerne. Hvorimod skumfiddusen lidt længere og langsommere træk så de kan nå at finde den i natten. Børsteormen er det samme
Om vinteren kan jeg også godt finde på at skrue lidt ned i tempo, men det er kun fordi ørrederne kan være lidt sløve og ofte skal tires lidt mere til huk.

Jeg smider den flue på forfanget som jeg har troen på først, og så ellers bare får dækket noget vand af for at finde fiskene. Servere du din favorit flue for fisken, skal du i 90% af tilfældende nok få den til at hugge især hvis den søger føde. Bare husk, fiskene kommer ikke til dig så bare derud af med din favoritflue og den du tror på den dag så kommer fiskene Big Grin

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
19-09-2010 22:26
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #3
Hej Klaus - tak for super input - igen igen ... Smile
Fisker du samme sted - eller bevæger du dig meget?
Fisker du efter vandskifte eller er det ligemeget?

venligst
Morten
(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2010 af 22:33 Morten Knudsen.)
19-09-2010 22:31
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
"Finde-fluer"(!) Jeg har tidligere brugt "finde-isenkram", for så at skifte til flue, når fisken var fundetWink - tror, at det er ret udbredt. Nu har jeg som regel ikke spindegrejet med mere, så sætter jeg naturligvis den flue på, som jeg tror mest på - vil alt andet ikke være lidt "smådumt"?Wink Mht. fluer, så har du jo et bredt udvalg - især hvis mønstrene forefindes i forskellige størrelser. Her om efteråret vil små fluer ofte være gode.

Jeg bruger ret ofte (hele året) små hvide/transparente rejefluer. Det er ikke et specielt mønster - de ligner bare en lille reje. (Til fiskeri i fjord - på åben kyst større fluer)
[Billede: IMG_7554.jpg]

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2010 af 22:48 Brandt.)
19-09-2010 22:44
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
pladserne for mig er de samme som sommer og forår.. Åbne kyster med nogen vige / bugter og varieret bund hvor der vil være masser af fødeemner at finde.
Gerne også steder med lidt dybde tæt under land nogengange

Jeg har det meget med at bevæge mig når jeg fisker uanset årstid og plads. Kan ikke li at stå stille når jeg fisker, for vil gerne finde dem.. Big Grin Deuden kan der på nogen pladser skifte lige hvor de kommer ind efter føde, og syntes derfor det er vigtigt at få affisket et godt stræk for netop at finde fiskene

Går efter vandskifte, selvom jeg har erfaret for nogen pladser har det ikke den store betydning. Men skiftet fra høj til lav har jeg nok de bedste erfaringer med.
Starter gerne under det høje så jeg kan nå at fiske lidt inden selve skiftet går igang.
Lav til høj kan også være rigtig giftigt nogensteder da det godt kan have det med at trække lidt med ind.

En ting jeg fisker utrolig meget efter når jeg ikke tjekker vandstand og bare vil ud at fiske.. Er når jeg ankommer til pladsen, kigger jeg efter bundforhold og hvor er der strøm skæl, som man kan nå ud til med flue. Har rigtig fine erfaringer med at havørreder går i disse strømskæl både for at finde føde men også bare når de svømmer rundt. Det er helt sikkert noget som har en positiv effekt på mit fiskeri

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
19-09-2010 22:46
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #6
Hej Brandt - tak for input - har læst at nogle bruger støre farvestrålende fluer ala pattegris og juletræ som findefluer, hvorefter de skifter til favoritten... tror det skal prøves.
Det jeg har sværest ved at få min spinnefiske-hjerne til at forstå er, hvordan en så lille genstand som en flue i fx str. 8 i det hele taget er i stand til at "affiske" et område - dens størrelse taget i betragtning. Kan forstå at en 18 grams kystwobler i skrigfarver og som udsender masser af vibrationer kan affiske - men en lille bitte flue????
Jeg kaster op til 70-90 meter med en god 18 grams kystwobler og med hurtig indspinning bliver der vikreligt høvlet noget vand igennem.
Måske er hemmeligheden at man som fluefisker "sightfisker meget mere?
Super billede der Brandt Cool

venligst
Morten
(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2010 af 22:55 Morten Knudsen.)
19-09-2010 22:52
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #7
(19-09-2010 22:46)Klaus J Skrev:  pladserne for mig er de samme som sommer og forår.. Åbne kyster med nogen vige / bugter og varieret bund hvor der vil være masser af fødeemner at finde.
Gerne også steder med lidt dybde tæt under land nogengange

Jeg har det meget med at bevæge mig når jeg fisker uanset årstid og plads. Kan ikke li at stå stille når jeg fisker, for vil gerne finde dem.. Big Grin Deuden kan der på nogen pladser skifte lige hvor de kommer ind efter føde, og syntes derfor det er vigtigt at få affisket et godt stræk for netop at finde fiskene

Går efter vandskifte, selvom jeg har erfaret for nogen pladser har det ikke den store betydning. Men skiftet fra høj til lav har jeg nok de bedste erfaringer med.
Starter gerne under det høje så jeg kan nå at fiske lidt inden selve skiftet går igang.
Lav til høj kan også være rigtig giftigt nogensteder da det godt kan have det med at trække lidt med ind.

En ting jeg fisker utrolig meget efter når jeg ikke tjekker vandstand og bare vil ud at fiske.. Er når jeg ankommer til pladsen, kigger jeg efter bundforhold og hvor er der strøm skæl, som man kan nå ud til med flue. Har rigtig fine erfaringer med at havørreder går i disse strømskæl både for at finde føde men også bare når de svømmer rundt. Det er helt sikkert noget som har en positiv effekt på mit fiskeri

Se det er rigtige guldkorn der Klaus! - 1000 tak! Smile
Jeg skal nok se at kigge lidt mere på tidevandstabellerne fremover.

venligst
Morten
19-09-2010 22:55
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #8
(19-09-2010 22:52)Morten Knudsen Skrev:  Det jeg har sværest ved at få min spinnefiske-hjerne til at forstå er, hvordan en så lille genstand som en flue i fx str. 8 i det hele taget er i stand til at "affiske" et område - dens størrelse taget i betragtning. Kan forstå at en 18 grams kystwobler i skrigfarver og som udsender masser af vibrationer kan affiske - men en lille bitte flue????
Jeg kaster op til 70-90 meter med en god 18 grams kystwobler og med hurtig indspinning bliver der vikreligt høvlet noget vand igennem.

En lille kan også affiske området grundigt, for selvom den er lille udsender en flue også vibrationer igennem vandet. Dog ikke så kræftige som en wobler ville gøre, men tænk hvis man fisker i et område hvor der kommer en havørred svømmende og ikke direkte søger føde men opfanger disse vibrationer

Ved de store fra wobleren er det ikke sikkert det vil fange dens opmærksomhed på samme måde da det er større vibrationer og voldsomme. Men hvorimod små og lette fra fluen måske kan gøre det sidste, og virker interessante for fisken som den vil undersøge og derfor hugger på fluen frem for wobleren der fiskes med Smile

Det er godt nok kun teori, men noget der også gør meget for mit fiskeri og derfor også gerne fisker med de mindre fluer.. Big Grin Det er også den slags små fluer som er super gode til de sky fisk.. Hvorimod direkte fødesøgende fisk jager alt også de større vibrationer fra f.eks wobleren eller store fluer

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
19-09-2010 23:00
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Meget ofte en fiskene tæt på land - og de skal nok bemærke selv de mindste fluer! (Om de reagerer er dog ikke sikkert, men fluerne bliver set). Sidste weekend stod jeg 10 - 15 meter fra bredden og kastede indad!! Her gik 4 - 5 ørreder og jagtede de 1000-vis af kutlinger, der befandt sig 0 - ½ m fra land på ca. 20 cm vand. Efter en time og 10 flueskift gav jeg op! Det var en både fed og frustrerende oplevelse. Generelt fisker jeg ofte næsten på langs af kysten - og også ofte indad, men det kommer naturligvis an på pladsen. På Stevns og Møn f.eks. skal man vistnok kyle med 40 grams pirke, eller hedde Karlsson til efternavn ( Cool ), for at nå ud til fiskene.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 19-09-2010 af 23:05 Brandt.)
19-09-2010 23:02
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #10
(19-09-2010 22:55)Morten Knudsen Skrev:  Se det er rigtige guldkorn der Klaus! - 1000 tak! Smile

venligst
Morten

Kun godt jeg kan være til hjælp Big Grin

Ved at kigge på dem og stadig kun fiske det udvalg af pladser som du har udset dig, får du meget hurtigt draget dig nogen erfaringer for de pladser og finder ud af hvordan de fisker bedst.. Big Grin Er nogen gode erfaringer som man nemt kan benytte andre steder også...

Nu er der kun tilbage at sige. Afsted ud og fisk for satan.. Cool

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
19-09-2010 23:02
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #11
(19-09-2010 23:00)Klaus J Skrev:  
(19-09-2010 22:52)Morten Knudsen Skrev:  Det jeg har sværest ved at få min spinnefiske-hjerne til at forstå er, hvordan en så lille genstand som en flue i fx str. 8 i det hele taget er i stand til at "affiske" et område - dens størrelse taget i betragtning. Kan forstå at en 18 grams kystwobler i skrigfarver og som udsender masser af vibrationer kan affiske - men en lille bitte flue????

En lille kan også affiske området grundigt, for selvom den er lille udsender en flue også vibrationer igennem vandet. Dog ikke så kræftige som en wobler ville gøre, men tænk hvis man fisker i et område hvor der kommer en havørred svømmende og ikke direkte søger føde men opfanger disse vibrationer

Ved de store fra wobleren er det ikke sikkert det vil fange dens opmærksomhed på samme måde da det er større vibrationer og voldsomme. Men hvorimod små og lette fra fluen måske kan gøre det sidste, og virker interessante for fisken som den vil undersøge og derfor hugger på fluen frem for wobleren der fiskes med Smile

Det er godt nok kun teori, men noget der også gør meget for mit fiskeri og derfor også gerne fisker med de mindre fluer.. Big Grin Det er også den slags små fluer som er super gode til de sky fisk.. Hvorimod direkte fødesøgende fisk jager alt også de større vibrationer fra f.eks wobleren eller store fluer

Jeg tror du har ret i at "småt er godt" til alle havørreder - til de fødesøgende er det ligemeget, men hvis man skal have de "sløve" med på hug - er det små agn der skal til. Jeg har forfinet min fisketeknik med kystwobler så meget, at er der fisk - så kan jeg NÆSTEN hver gang få den til hug. Der skal rigtigt små woblere til - 7grams og så en lille kobberbasse foran - kombineret med indspinning i nøk - det er kraftig medicin og understøtter din teori.

venligst
Morten

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
19-09-2010 23:05
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #12
(19-09-2010 23:02)Klaus J Skrev:  
(19-09-2010 22:55)Morten Knudsen Skrev:  Se det er rigtige guldkorn der Klaus! - 1000 tak! Smile

venligst
Morten

Kun godt jeg kan være til hjælp Big Grin

Ved at kigge på dem og stadig kun fiske det udvalg af pladser som du har udset dig, får du meget hurtigt draget dig nogen erfaringer for de pladser og finder ud af hvordan de fisker bedst.. Big Grin Er nogen gode erfaringer som man nemt kan benytte andre steder også...

Nu er der kun tilbage at sige. Afsted ud og fisk for satan.. Cool

Big GrinBig GrinBig GrinCool
Lige præcis - sjovt nok springer sildeæderne ikke op på skrivebordet foran PC'en

Venligst
Morten

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
19-09-2010 23:07