Forskel på Frede og Magnus?
123

Besked: #1
Forskel på Frede og Magnus?
Er der nogen som kan fortælle hvad forskellen er?

En palmered flue bundet af grizzly farvet saddel fjer (bløde fjertipper som hale) med den bløde marabouagtige del af fjeren brugt som krop (dubbing) er efter min umiddelbare opfattelse den samme beskrivelse for begge mønstre? Nogle har kuglekædeøjne oven på krogskaftet andre under, men fluen ser ellers end ud?!?!
24-09-2010 15:13
Adversering
LCB

Besked: #2
RE: Forskel på Frede og Magnus?
Det er ikke helt rigtigt - havørred kan nok ikke se den store forskel, men fluerne er bundet af forskellige materialer.

Magnus:
Hale: Grizzle hackle spidser.
Rib: Sølvtinsel.
Krop: Hareøre dubbing.
Palmerhackle: Grizzle.
Øjne: Røde kuglekædeøjne.

Frede:
Hale: Grizzle marabou med lidt Pearl Krystal Flash.
Krop: Dubbing af sønderklippede grizzle marabou fjer.
Hackle: Grizzle hanehackle.
Rib: Pearl Krystal Flash.
Hoved: Samme som krop.
Øjne: Kuglekæde.

Lars
24-09-2010 15:30
Thomsen

Grenå
Besked: #3
Hvad forskellen er synes jeg er meget svær at finde bortset fra halen.

Men personligt ville jeg til hver en tid vælge med marabou hale for den er langt mere levende i vandet. Men jeg tror ikke det gør noget reel forskel for fisken Huh

Men bliver den ene eller begge ikke bundet med rød bindetråd?
24-09-2010 15:52
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #4
Hej,

Jeg synes, at der er ret stor forskel på de to fluer - primært i stylingen.

Magnus, som jeg kender originalen, er bundet efter klassiske dimensioner. Grå Frede er langt mere kompakt i sit udtryk, fordi kroppen er tykkere og mere dunet, og fordi der bruges et kortfibret hackle - det er i hvert fald sådan, jeg har set den bundet af Peter Løvendahl, som er en af ophavsmændene.

Claus

http://www.ussingbech.dk
24-09-2010 16:10
Sølvræven
Gæst

Besked: #5
(24-09-2010 16:10)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hej,

Jeg synes, at der er ret stor forskel på de to fluer - primært i stylingen.

Magnus, som jeg kender originalen, er bundet efter klassiske dimensioner. Grå Frede er langt mere kompakt i sit udtryk, fordi kroppen er tykkere og mere dunet, og fordi der bruges et kortfibret hackle - det er i hvert fald sådan, jeg har set den bundet af Peter Løvendahl, som er en af ophavsmændene.

Claus

Hej Claus,

Hvornår bandt Peter Løvendahl Magnus fluen første gang Wink

Venligst

Claus
24-09-2010 16:44
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #6
Det ved jeg da ikke. Men vel inden han bandt Frede...

Jeg kan simpelthen ikke se, at de to fluer skulle ligne hinanden. Man kan mene, at alle fluer med grizzly hackle og dubbet krop bare er en magnus. Jeg er ikke enig.

Claus

http://www.ussingbech.dk
24-09-2010 17:23
Sølvræven
Gæst

Besked: #7
(24-09-2010 17:23)Claus Bech-Petersen Skrev:  Det ved jeg da ikke. Men vel inden han bandt Frede...

Jeg kan simpelthen ikke se, at de to fluer skulle ligne hinanden. Man kan mene, at alle fluer med grizzly hackle og dubbet krop bare er en magnus. Jeg er ikke enig.

Claus

Hej Claus,

Hvornår bandt han frede da ? Big Grin og jeg er enig i din antagelse.

Venligst

Claus
24-09-2010 17:29
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hehe, skal vi ikke få lidt historie med Angel

Magnus stammer fra Magnus Ting Mortensen, fra Odense i 1973

Grå Frede er stammer fra Peter Løvendahl og Lars Meincke og er fra 1989

Kilde: "Havørred på Kysten II" af Thomas Vinge

Gad vide om pat'grisen også er hot om 33 år? Big Grin

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
24-09-2010 17:49
123

Besked: #9
Jeg tror forvirringen opstår fra min side fordi mange af de fluer jeg finder på google minder om hinanden på trods af, at navnene ikke er ens. Havde ikke lige tænkt på at kigge i mine Havørred på kysten bøger Wink
25-09-2010 20:46
123

Besked: #10
(24-09-2010 15:30)LCB Skrev:  Det er ikke helt rigtigt - havørred kan nok ikke se den store forskel, men fluerne er bundet af forskellige materialer.

Magnus:
Hale: Grizzle hackle spidser.
Rib: Sølvtinsel.
Krop: Hareøre dubbing.
Palmerhackle: Grizzle.
Øjne: Røde kuglekædeøjne.

Frede:
Hale: Grizzle marabou med lidt Pearl Krystal Flash.
Krop: Dubbing af sønderklippede grizzle marabou fjer.
Hackle: Grizzle hanehackle.
Rib: Pearl Krystal Flash.
Hoved: Samme som krop.
Øjne: Kuglekæde.

Lars

Hej Lars,

Tak for info. Kan se i Thomas Vinge's bog at fluerne adskiller sig væsentligt fra hinanden ift. bindematerialer. Fiskene derimod er nok ikke så interesserede i bindebeskrivelserne Smile
26-09-2010 08:29
Henrik L.

Besked: #11
Hej

Skal vi ikke lige have et par fluer bundet af ophavsmændene med:

Magnus:
http://www.ulnits.dk/fluefiskeri/moedet_med_magnus.htm

Grå Frede:
http://www.fiskogfri.dk/Forside/Artikler...-EFFEKTIVT

Claus har ret i, at der er tale om forskellig bindestil med Magnus i den klassiske stil for palmerfluer som f.eks. Chillimps. Den har dog en tilføjelse i form af kuglekædeøjne, som nok var noget ret nyt da Magnus blev skabt. Man kan også se kuglekædeøjnene i de gamle Nap og Nyt på de fluer ABU solgte i deres Optic-serie i 70'erne, f.eks. Chillimps Optic.

Frede-fluerne er egentlig en lille serie, hvoraf den grå er blevet bedst kendt. Da de oprindeligt blev præsenteret i Fisk & Fri (omkring 1990) kunne man udover den grå udgave også se dem i oliven og brun (og måske sort?). Frede-fluerne er mere buttede i stilen end Magnus da de er dubbet op imellem øjnene, så formen bliver som en lille kutling eller hestereje. Grizzly marabou var vist ret nyt på markedet der sidst i 80'erne og man må sige, at ophavsmændene har forstået at udnytte materialet på en rigtig fin måde sammen med den snoede flash der også dengang var ret nyt. Da jeg havde læst artiklen i Fisk & Fri spurgte jeg straks efter marabouen hos forretningen Jock Scott på Silkeborgvej i Århus, hvor ejeren Harry lige pludselig havde fået stor efterspørgsel...

Mvh Henrik
27-09-2010 18:31