Rep af Neopren...
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #1
Rep af Neopren...
Ja så kom det også til mig, så nu har jeg brug for hjælp til lapning af neoprenwaders.

Hvordan lapper jeg den utæthed som er kommet i skridtet, jeg har følgende hjælpemidler hvis det er.
En støvsuger der kan puste og et børnebadekar.

Nu ved jeg godt at jeg måske selv kommer med et svar, men kan jeg bruge samme princip som med en cykelslangeHuh . Da de er sorte, så vil jeg tro at jeg for svært ved at fylde lidt vand i og finde pletten.

Lapper man dem indefra eller udefraHuh.

K&B.
Uwe
27-09-2010 13:57
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #2
RE: Rep af Neopren...
Hej Uwe

De kan repareres med Liquisole udefra! Det skal være ordentligt tørt inden limen påføres!

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 27-09-2010 af 14:01 Lars Troels.)
27-09-2010 14:00
Swebbe

Besked: #3
Vil også anbefale liquisole, især hvis det er et lille hul i en samling, når hullet er fundet. Inde/udefra kommer sig nok ik særligt nøje. Er det større får man nok brug for de ofte medfølgende lapper af neopren.

- Jeppe Lyngsø
27-09-2010 14:36
Fiskefidusen

Besked: #4
hej Uwe.

Ja det er røv ireterende når de bliver utætte i skridtet det er næsten umuligt og finde hullet, Ofte er problemet syningerne i skrittet.

Når man tager vaderne på har man en mani med at man skal have dem trukket helt op under bolderne så man har dem ordentligt på.

Dette strækker syningerne hver gang du tager dem på og på et tidspunkt begynder syningerne og strække neoprenen, så der kommer små hulder ved stingene hele vejen rundt og her kan du bruge alt det liquisole der findes du får dem kun tæt i en kort periode og det var 100 kr til limen.

Vaders koster ingen penge idag så med mindre det er et støre hul man kan finde og fikse, har de vel også udtjænt deres værnepligt. Big Grin

Selfølgelig er de nye og du ikke kan se nogle huller, er det jo bare og aflevere dem hvor du købte dem, så dækker garantien jo.

Har brugt alt for meget tid på og fikse gamle vaders det gider jeg ikke mere, med det lim jeg har brugt igennem årene, kunne jeg have købt et par Sims Vaders nu.

Mvh Michael
(Denne besked var sidst ændret: 27-09-2010 af 15:17 Fiskefidusen.)
27-09-2010 15:04
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #5
Hejsa...

Der er desværre ingen garanti mere på¨dem, men jeg prøver at lime den omkring syningen. Det er bare er pisse irriterende er nu ik at de har kostet spidsen af en jetjager, men det er bare det sæt waders jeg har fundet mig absolut bedst tilpas i...

Men Michael du har skam ret i, at man mage gange bruger dobbelt så meget på rep som det koster fra nyt/tilsvarende...

Mvh.
Uwe
27-09-2010 20:56
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #6
Rolig nu. En tube Liquisole koster kun 60,- og så i køleskabet med resten. Så holder det sig og så har du til næste gang du laver løkke i en flueline eller lignende! Smile

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
27-09-2010 21:28
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #7
Jeg tager det skam helt roligtBig Grin...

Jeg kan så se at det er den lim som dur da i alle er enigeSmile, men jeg savner dog råd om hvordan jeg finder utætheden.

Foreløbig mange tak for jeres råd og hjælp..

Mvh.
Uwe
(Denne besked var sidst ændret: 27-09-2010 af 22:54 Uwe.)
27-09-2010 22:53
Adversering
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #8
Nu har jeg kigget lidt nærmere på dem, nu da de er blevet helt tørre efter turen i søndags. Jeg har ingen syning i selve skridte, men de er samlet lige over lændenConfused.

Kan vandet vandre den vej, hvis det er den syning har givet sigHuh . Jeg kan dog se at der er " slitage mærker " på dem i
skridtet, kan det være en ide at smøre et tyndt lag lim der eller skal der lap til...

Efter den nye info, hvad ville i så råde mig til. De er udtjente nu eller prøv at lap dem....

Mvh.
Uwe
28-09-2010 09:06
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #9
Hej Uwe

Jeg ville gøre dem våde i den region hvor du tror de er utætte. Lidt af gangen og så følge med på indersiden for at se hvor fugten trænger ind.

I øvrigt kan du med Liquisole sagtens dække et større område og faktisk lave en tynd gummecoating. Men jeg tror du vil kunne finde lækagen hvis du gør dem våde lidt af gangen og hele tiden holder øje med/ mærker efter på indersiden.

Hilsen

Lars T.

28-09-2010 09:43
Swebbe

Besked: #10
Brug evt. en klump køkkenrulle og gennemvæd den med sprit og hold på der hvor du forventer hullet er. I godt lys kan du sikkert se hvor det trænger ind - Men ja det kan godt vandre eks. under en "svejsning" altså det pålimede tape på sømmene. Du kan som Lars skriver sagtens coate et tyndt lag over et større område, bare sørg for det ikke bliver for tykt og bulky. Brug efter en gummihandske og påfør med pegefingeren og glat ud over området.

Hvis det er en sprække omkring syningerne kan du evt. holde dem op mod en kraftig lyskilde i et ellers mørkt rum og så strække dem lidt og se om der kommer lys igennem et sted.

Har stadig selv kun købt én tube Liquisole og den kører endnu efter MANGE reperationer i tidens løb. Den har ikke været på køl, men er tip top stadig selv efter en del år. Og et par nye waders er sq ikke billige (selv i dag...), hvis man vil have noget ordentligt der kan holde.

Så bare igang med at lokalisere hullet(erne) og så coate med lim, så er du sikkert hurtigt kørende igen Smile

- Jeppe Lyngsø
28-09-2010 11:23
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #11
Mange tak for jeres svar og rådgivning endnu en gang, så nu ved jeg hvad der stå på menuen iaften efter madenSmile. Jeg gider nemlig ik at ligne en igen på torsdag, der ik nåede ind i tideBig Grin

K&B.
Uwe
28-09-2010 14:06
Swebbe

Besked: #12
Nej det er livet for kort til - altså utætte waders - Det begynder også at blive koldt at være våd derude nu!

- Jeppe Lyngsø
29-09-2010 20:06