Zpey hoveder.
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #1
Zpey hoveder.
For et par uger siden besluttede jeg trods megen modvilje at lægge slanterne for et komplet sæt Zpey skydehoveder Undecided

De skal bruges i mine lokale åer så derfor skulle det være compact serien. Den kom i en 20 grams version som passede som Hans i Grethe på min switch og min 12,6 #6.

Her til aften er jeg så lige kommet hjem fra første testtur ... og god damn hvor det spiller! Heart Big Grin
Bagenden på hovederne er flydende og det gør dem utroligt nemme at trække op af vandet. Endvidere synes jeg de laver et næsten silkeblødt turnover i underhåndskastene. Jeg bruger en Rio 0,03" skydeline og med denne føles det virkeligt som om det er muligt at lave noget distance i kastene. Det skal prøves ved lejlighed da jeg sjældent har mere end 2-3 meter skydeline ude på det å-stræk jeg gik i aften.

I dag var de monteret på min 11 fods z-akse. Jeg har tidligere udtrykt at enhåndskast med denne, var en ubehagelig affære men det vil jeg faktisk godt æde i mig igen. Korte beherskede kast, både som overhånds og underhåndskast var yderst nemt med de korte hoveder. Dette setup kunne godt gå hen og blive mit nyt yndlingsværktøj til strømvand Angel

Jeg fik dem iøvrigt for en plov pr. stk, og så begynder det jo at ligne prisen på et godt guideline hoved.

I morgen vil jeg teste dem på min 12,6 fods stang Smile
28-09-2010 21:41
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: Zpey hoveder.
Det er dejligt når det spiller max Cool især efter en dyr investering Cool Desværre nåede jeg ikke at prøve den i vores nye ynglings elv Confused
28-09-2010 21:56
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #3
Hvis det er switch'en du tænker på, så kan vi sagtens stikke hovederne sammen en dag så du kan prøve bæstet Smile
28-09-2010 22:08
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #4
Det må vi hellere se på Wink
28-09-2010 22:13
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
(28-09-2010 22:14)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Jeg er spændt på, om du synes de er for korte på 12'6-eren.... ?! Cool Det kan jo være svært at fæstne korte skydehoveder på overfladen ved vandkast med en lang stang - især hvis min går på brinken og befinder sig et stykke over vandspejlet.... en polytafs kan i så henseende hjælpe.... ! Smile

Umiddelbart tror jeg ikke at det bliver et problem. Det er trods alt kun en halv meter ekstra der er tale om Smile
28-09-2010 23:11
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
Hej

Et sæt vil jeg sgu nødig blødeConfused
Men inspireret af udsigten til mere hurtig-synk fiskeri med 1-hånds har jeg lige købt compact hovedet i 7 meter/17g - synke 5/6 .. er med succes afprøvet både på en stang der står 6 på og på en der står 8 påCool

Det ER et fedt skydehoved .. men det må det fandme også hellere være til 90 kr meterenAngry

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
28-09-2010 23:48
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Hej Martin

Hvor hurtigt synker det?

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
28-09-2010 23:59
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
(28-09-2010 23:59)karlsson Skrev:  Hej Martin

Hvor hurtigt synker det?

Mvh
Lasse

Hej Lasse

Det synker vel som et synke 6 hoved med fronten førstHuh
Har ikke rigtig baggrund for en personlig bedømmelse da jeg blot var på et lavvandet parti af Odense Å uden særlig meget strøm for at afprøve det kastemæssigt - men et synke 6 på 9 meter gik reglemæssigt i bunden af Lagan i weekenden. Det var bare for langt til at det, med mine evner, var mageligt at kaste udvadet og med en 9 fods 1-hånds stangBlush

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
29-09-2010 00:41
LCB

Besked: #9
Hej Jakob!

Jeg har præcist samme oplevelse af Zpey Compact-serien - fantastiske liner at fiske med når pladsen virkelig er trange, fluerne er store og de helst skal ned!

Lasse - de fås i synke 1/2, synke 3/4 og synke 5/6 - 5/6'eren kommer virkelig ned - jeg har fanget bunden i Varde Å med en 17-grams version flere gange - også der hvor den er et par meter dyb! Men den reelle synkehastighed kender jeg ikke.

Jeg har kun et par anker mod linerne: At de ikke fås til klasse 5 og at der ikke findes et virkelig kort flydende hoved også - fx på 7 eller 7,5 meter :-).

Lars
29-09-2010 17:36
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Martin

Synke 6 er lidt ligesom en klasse 6 stang, det siger intet andet end man burde forvente at det synker hurtigere end samme klasse synke 5 Blush

Det var nu mest fordi det kunne være sjovt at se om der er stor forskel på en ultra hurtigt synkende DT 11 fra dan tackel.com klippet i samme længde Wink

Mvh
Lasse, der har siddet i bunden af Esrom sø (22 meter vand) med en intermediate, det tog kun et par smøgers tid dengang jeg røg Big Grin

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
29-09-2010 17:42
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #11
(29-09-2010 17:36)LCB Skrev:  Hej Jakob!

Jeg har kun et par anker mod linerne: At de ikke fås til klasse 5 og at der ikke findes et virkelig kort flydende hoved også - fx på 7 eller 7,5 meter :-).

Lars

Amen! Jeg har købt et scierra flydehoved på 9 meter. Det fungerer bare ikke nær så lækkert i vandet.
29-09-2010 20:50