Nat i åen..
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #1
Nat i åen..
Jeg er netop hjemvendt efter en god dag i åen, afsluttet med en times fiskeri i mørket. Det virker som et meget interessant fiskeri så nu er jeg ude efter tips og tricks.

Skal jeg gå efter en flydeline og fluer uden synk så jeg kan lave larm i overfladen? Måske endda med en disc foran så fluen buler meget?

Lad mig meget gerne høre hvordan i griber det an.. Liner, stænger, fluer, krimskrams .. U name it! Smile
29-09-2010 20:59
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Nat i åen..
(29-09-2010 20:59)Jakob Hansen Skrev:  Jeg er netop hjemvendt efter en god dag i åen, afsluttet med en times fiskeri i mørket. Det virker som et meget interessant fiskeri så nu er jeg ude efter tips og tricks.

Skal jeg gå efter en flydeline og fluer uden synk så jeg kan lave larm i overfladen? Måske endda med en disc foran så fluen buler meget? Lige nemlig!! - muddler, softcone eller blød kineserhat foran den store sorte flue. Nogen gange skal fluen dog ikke være for stor.

Lad mig meget gerne høre hvordan i griber det an.. Liner, stænger, fluer, krimskrams .. U name it! Smile Kast kort og på tværs og mend evt. nedstrøms - så kommer der fart på fluen og havørreden hugger promte Smile

Knæk og bræk - åen er fuld af havørreder nu!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
29-09-2010 21:40
Janus H.

Djursland
Besked: #3
Hej Jakob Smile

I Kolindsund(kanal uden strøm) hvor jeg fisker foregår det med en Wf flydeline med ca 3 meter intermediate spids, og så 1 1/2 meter flurocarbon eller nylon for enden. Jeg bruger en lille ubelastet sort rørflue.

I år har jeg brugt en loop aeg 590, med en loop multi wf 7 der er klippet kraftigt ned og syet sammen med en intermediate(letsynkende) spids fra en artisan dt line. Jeg vil tro hovedet er blevet 7 meter ca, og lidt til den tunge side, det gør dog at fluen kan fiskes helt ind, og så skal der kun 1 blindkast til så er den ude igen.

Jeg ved at i lilleåen skal fluen gerne op i overfladen, men det fungerer bare ikke rigtigt i kanalen.

Lidt erfaringer jeg har gjort mig, og det skal lige siges jeg kun har fisket flue i åen et par år nu.

Det er vigtigt at kende åen godt inden man tager ud i mørket.
Tunge korte liner fungerer godt (for mig)
Fluerne behøves ikke være store, havørreden ser alt også om natten(fidusen kan så ligge i at de provokerer lidt mere?)
Brug relativt tykt forfangsmateriale, så det holder også med et par blindknuder på.
29-09-2010 21:47
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #4
Hej Jakob.

Du så klar ud i går aftes da jeg passerede dig ved Løvel Bro! Smile

Jeg er enig i alt hvad Brandt og Janus skriver og prøver selv at følge det.

Nu kan man ikke regne meget med hvad jeg siger, da jeg ikke har været dygtig nok til at få en målshavørred i åen i år. Jeg har dog taget 5 lige under målet. Og tabt et par rigtigt gode fisk. Men jeg kan da fortælle hvad jeg selv, og de andre jeg kender i området bruger.

Alle jeg kender, der fisker i Simested og Skals Å, fisker med 9´6 - 10´ fods stænger med flydeline og polyforfang. Fluevalget er f.eks. Uldsok typer så længe der er lidt lys og større rørfluer, gerne buletyper, når det bliver helt mørkt.

Jeg bruger, som skrevet i tråden 'Hvad bruger du i åen', selv 10' klasse 7 med et speciallavet 8 meters flydende skydehoved med et slow sink polyforfang på 8' og ca. 1 meter 0,285 spids i fluocarbon. Jeg har i år haft fisk på Uldsoktyper og Muddler rørfluer og senest den anden aften på en ret stor rørflue med kaninstrib vinge i lilla og krop i sølv/rød.

Jeg har prøvet med Kineserhat, Action Disc, Magic Disc og alt muligt. Men jeg har haft fisk der huggede i overfladen og dybere fiskede fluer både med ekstra discs og uden. Jeg kan endnu ikke se noget mønster i det.

En anden vigtigt ting er tilslag/opstramning ved hug. Det er noget jeg i ikke selv rigtigt er god til og det bliver værre jo mere desperat man bliver. Der opstået det problem at jeg er for overivrig når jeg får hug. Jeg lader dem ikke vende med fluen inden jeg strammer op. Englændernes gamle regel med at man skal sige "God save the Queen" inden man strammer op magter jeg ikke længere.. ikke uden beroligende medicin ihvert fald!

Til sidst vil jeg sige at det er ufatteligt vigtigt at bevæge sig så stille langs åen som overhovedet muligt og forstyrre vandet så lidt som muligt i kastet. Ideelt set skal fluen bare lande tættest muligt ved modsatte bred så blidt som muligt..

Jeg håber vi når at mødes til en tur en af de nærmeste aftener. De fleste fisk er ved at være farvede, så det gælder bare om at fange den ..... fisk over målet. Så skal den nok blive nænsomt genudsat igen. Smile

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 30-09-2010 af 09:49 Lars Troels.)
30-09-2010 09:27
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
Tak for tips'ne ... Jeg tror jeg har hva der ska til så Smile
30-09-2010 15:20
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #6
I år er første år jeg har dyrket natfiskeriet rigtigt.
Der er blevet skrevet det meste,men husk:
Myggespray
Pandelampe
Vaders,siv bliver meget våde af dug Exclamation
30-09-2010 15:37
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #7
(30-09-2010 15:37)EsbenL Skrev:  I år er første år jeg har dyrket natfiskeriet rigtigt.
Der er blevet skrevet det meste,men husk:
Myggespray ... Tjek .. har fået jungleolie fra Ole Big Grin
Pandelampe ... Tjek
Vaders,siv bliver meget våde af dug Exclamation oooog tjek! ... jeg har vaders på hver gang jeg kører til åen Smile
30-09-2010 16:22
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #8
Jeg har næsten altid brugt gummistøvler ved åen,men efter at have været i Karup å 2 gange i år bruger jeg nu vaders hver gang Blush
(Denne besked var sidst ændret: 30-09-2010 af 22:12 Esben Ludvigsen.)
30-09-2010 17:12