Poly forfang
123

Besked: #1
Poly forfang
Jeg har ingen erfaring what so ever med poly forfang. Jeg kan dog godt se en fordel i at kunne skifte densitet efter hehov på f.eks. kysten, og jeg formoder man minimerer spidsen på forfanget ligeledes, da der vel kun er en spids på, og ikke noget der er taperet?

Nu er alt hvad der skinner som bekendt ikke guld og umiddelbart støder jeg kun på Airflo og Zpey forfang. Hvad er godt og hvad er skidt, og hvad med længden? Kan se der er alt fra 5' - 10'. Hvad med tapering, for de er vel ikke alle ens? Jeg går nu med et 12' Riverge Ace med en 2' 0,26mm spids. Hvis jeg kunne nøjes med kun at have tippet med, ville det være at foretrække efter min mening. Hvad er levetiden på et poly forfang?

Det bliver til en klasse 7 eller 8 stang som skal bruges på kysten, og jeg havde forestillet mig at densiteten skulle være svagt synkende a la Riverge Ace forfangene og at forfanget sidder loop til loop for enden af et flydende Ace eller Rio skydehoved.

Alt for mange spørgsmål på én gang, I know, men jeg har brug for lidt ekspert vejleding Wink
04-10-2010 19:37
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #2
RE: Poly forfang
(04-10-2010 19:37)schreiber Skrev:  Jeg har ingen erfaring what so ever ..... jeg formoder man minimerer spidsen på forfanget ligeledes, da der vel kun er en spids på, og ikke noget der er taperet? Nemlig ja. 0,5 - 1,5 meter afhængig af type og formål.

Nu er alt hvad der skinner som bekendt ikke guld og umiddelbart støder jeg kun på Airflo og Zpey forfang. Hvad er godt og hvad er skidt, Jeg bruger Climax og Vision og hvad med længden? Kan se der er alt fra 5' - 10'. Mine er 6' - 12' afhængig af typen. Hvad med tapering, for de er vel ikke alle ens? Øh.. De er i hvert fald lidt forskellige, men mest pga vægten. Der er kæmpe forskel og mine findes fra 0,8 gram til 2,65 gram. Så det afhænger meget af hvad jeg skal bruge dem til. Jeg går nu med et 12' Riverge Ace med en 2' 0,26mm spids. Hvis jeg kunne nøjes med kun at have tippet med, ville det være at foretrække efter min mening. Jeg har en lille spole med Climax Select fluo tippet med i en diameter der passer til det jeg skal fiske. Thats it. Og et perfectionloop i spidsen af polyforfanget og så bare tippet derpå. Hvad er levetiden på et poly forfang? Meget lang levetid hvis det er et af de førnævnte. Jeg har også haft et par polyfang af andre mærker, der var til at smide væk efter meget kort tid.

Det bliver til en klasse 7 eller 8 stang som skal bruges på kysten, og jeg havde forestillet mig at densiteten skulle være svagt synkende a la Riverge Ace forfangene og at forfanget sidder loop til loop for enden af et flydende Ace eller Rio skydehoved. Vision laver et slow sinking og et intermediate der begge vejer omkring 1 gram, som måske kunne passes ind på dit skydehovede. Mange poly er relativt tunge og vil derfor måske kræve tilpasning af skydehoved.

Alt for mange spørgsmål på én gang, I know, men jeg har brug for lidt ekspert vejleding WinkJa ekspert vejledning kan jeg ikke hjælpe med, men mine erfaringer fik du da nogle af. Smile

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 05-10-2010 af 11:22 Lars Troels.)
04-10-2010 21:53
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #3
Her er nogle af mine målinger på de forskellige forfang:

Climax Poly 24 lbs 9 ft. Intermediate 1,85 gram
Climax Poly 24 lbs 9 ft. Sinking 2,65 gram

Climax Poly 12 lbs 9 ft. Float 1,26 gram
Climax Poly 12 lbs 9 ft. Intermediate 1,32 gram
Climax Fluo 0x - 9 ft. Float 0,90 gram

Vision Trout Intermediate Poly 8 ft 1,33 gram
Vision Sea trout Intermediate Poly 10 ft 1,95 gram
Vision Trout Slow sink 6 ft 0,94 gram
Vision Trout Fast sink 6 ft 1,04 gram

Læg mærke til at et normalt 12' fluocarbon/monofil altså vejer 0,90 gram, så det er jo ca. den belastning du kaster med nu. Så hvorvidt dine skydehoveder kan bære mere eller ikke, det kan du kun selv vurdere.

Hilsen Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 05-10-2010 af 09:46 Lars Troels.)
05-10-2010 09:30
123

Besked: #4
Tak Lars.

Er der andre der kan byde ind?
05-10-2010 19:37
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #5
(05-10-2010 23:56)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Jeg har ikke oplevet problemer med holdbarheden; således er de fleste af mine poly-forfang flere år gamle, og virker ikke hverken slidte eller møre (jeg tester med jævne mellemrum brudstyrken på dem...og nej, jeg trækker ikke til, indtil de måtte springe... Big Grin ).

..... den klarer Scania'en næste gang I render sammen - glæder mig til at se din samling, efter at han er færdig med at Crash-teste dit grej ... det bliver sgu eksklusive varer Big GrinBig Grin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
06-10-2010 00:02
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
Klap i! Tongue Big Grin
06-10-2010 00:23
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
(06-10-2010 00:26)Ole Bjørn Hansen Skrev:  
(06-10-2010 00:23)Jakob Hansen Skrev:  Klap i! Tongue Big Grin

Big Grin Big Grin Big Grin Tongue

... mind mig lige om, at jeg har en 20 år gammel 2-delt toptung Orvis med 25 års NQA garanti han skal have lov til at kaste med ved lejlighedBig GrinBig Grin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
06-10-2010 00:44
Adversering
123

Besked: #8
Det lyder som noget der er forbigået min næse? Har Hr. Hansen flerdelt en stang forrige weekend eller hvordan?
06-10-2010 09:32
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(06-10-2010 09:32)schreiber Skrev:  Det lyder som noget der er forbigået min næse? Har Hr. Hansen flerdelt en stang forrige weekend eller hvordan?

Hej Thomas

Undskyld afsporingen af din trådBlush

Her er et billede af Oles 14' Sage 2-hånds efter at Scania havde lagt kræfterne i:

http://fiskevand.dk/attachment.php?aid=790

Venligst Martin

Malala Yousufzais
06-10-2010 10:40
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #10
Kunne ske man skulle overveje at sende min scierra stang over til hulken, så den kunne blive udskiftet en tur.. Big GrinBig Grin

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
06-10-2010 10:59
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #11
(05-10-2010 23:56)Ole Bjørn Hansen Skrev:  .. Jeg har ikke konstateret kvalitets- og holdbarhedsforskelle mellem de forskellige fabrikater (de er sandsynligvis alle produceret på samme fabrik... Cool ). ...

Der hvor jeg mest har oplevet forskellen i konstruktion og holdbarhed har været at jeg har måttet kassere nogle få stykker hvor coatingen slap kærnen. Noget de var meget følsomme overfor, var hvis forfanget havde været snoet omkring noget grøde eller siv el. lign. De krøllede og det kunne ikke strækkes væk. Denne svaghed har Climax og Vision forfangene ikke!

Hilsen

Lars T.

06-10-2010 11:57
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #12
(06-10-2010 09:32)schreiber Skrev:  Det lyder som noget der er forbigået min næse? Har Hr. Hansen flerdelt en stang forrige weekend eller hvordan?

På trods af forhåndsviden om den voldsomme hændelse i Sverige, lod jeg ham igår kaste med min spritnye Helios, uden den mindste frygt!Big Grin Jeg havde jo kort forinden set det angerfyldte udtryk i blikket, da han fortalte om den traumatiske oplevelse.Smile

Hilsen

Lars T.

(Denne besked var sidst ændret: 06-10-2010 af 12:12 Lars Troels.)
06-10-2010 12:11