[Opslag] Hvem er med? (Velkomst-tråden)
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
[Opslag] Hvem er med? (Velkomst-tråden)
Hej

Da dette er et helt nyt forum var det måske på sin plads, at vi præsenterede os?Cool

Jeg er 49 år, jeg bor i Odense, og jeg har fisket på kysten siden slutningen af 70'erne. Jeg begyndte at fiske med flue i 1988 og er blevet så betaget af det, at jeg siden ikke har gjort andet.
Jeg foretrækker kystfluefiskeriet .. naturen, det friske vand, det frie kast og de blanke fisk!
Jeg er nørd med hensyn til fluekast og -grej, især grejsammensætning, kast med 1-hånds skydehoveder og fluestænger - det må I bære over medShy
Jeg kender de fynske kyster rigtig godt .. spørg blot, hvis jeg kan hjælpe!

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
23-06-2009 11:51
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Hvem er med?
Jeg hedder Klaus, er 24 år. Bor pt i Århus hvor jeg læser på universitet. Jeg er aktiv fluefisker, stor nørd ang grej, sammensætninger og kast. Jeg underviser dermed også i fluekast samt fiskestrategier Smile
KasteKursus

Fisker kyst og strømvand, hvor jeg også vil tilslutte mig C&R princippet.
Jeg har selv fisket med flue siden 12-13 års alderen hvor jeg fik min første fluestang og siden har det bare grebet sig om sig derfra.
Jeg har fisket meget på de jyske kyster så endelig også bare spørg løs hvis der er noget der Wink

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
23-06-2009 13:18
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #3
Hedder Stig og bliver 24år meget snart, bosat nær Randers.
Jeg startede med at fiske for cirka 1 år siden, først bare med et billigt spinnesæt i Gudenåen hvor jeg fik det lidt fornøjeligt med at fiske efter aborre.
Et par måneder efter fandt jeg ud af bombarda+flue fiskeriet, og fandt vejen frem til fjord/kysten ved Udbyhøj, hvor jeg fangede min første havørred - og så blev jeg bidt.
Droppede Gudenåen og tog turen til Udbyhøj i stedet for at fiske havørred, hvor jeg havde god held sidste år, specielt hen over sommeren hen til efteråret.

Vinteren gik uden særlig meget fiskeri da jeg kun har et par PVC waders. Det blev forår i år 2009, og jeg havde læst lidt om fluefiskeri, samt set en masse youtube videoer. Jeg savnede udfordring, fra det ellers meget lette bombarda-fiskeri som 'alle kan finde ud af'.
Bestilte så et billigt fluefiske-sæt til 199kr,- som var lige til at smide væk. Men jeg fik da øvet mig lidt og fik blod på tanden.
Købte så en brugt Sodiac stang på nettet, og fik tilmeld tilsendt en gratis Scierra HMT flueline fra en flinke mand Smile på en anden lystfiskerside.

Derfra gik det så meget hurtigt, jeg fik øvet mig godt på græsplænen, og små 1½ måned efter jeg fik det billige 199kr,- sæt mødte jeg op til noget gratis fluekastekursus i Århus. Jeg meldte mig som 'grønskolling', da det er jo hvad jeg er/var, men instruktøren havde svært ved at tro på at jeg kun havde fluefisket i 1½ måned. Tongue Til næste kastekursus blev jeg flyttet op til de 'store drenge' og fik her mødt Klaus som fik lært mig lidt.

Jeg var i mellem tiden blevet lidt ked af stangen, som havde et håndtag som gik ned i en spids, det føltes ikke godt i min hånd. Desuden var fluelinen underklassificeret i forhold til stangen.

Jeg fik så købt en Ron Thompson Travelforce 7/8 4-delt af Klaus som føltes noget bedre end Sodiac stangen. Men nu var fluelinen alvorligt underklassificeret, desværre, da jeg ellers syntes det var en dejlig line.
Men jeg fik bestilt en god passende Fenwick Aircutter WF-7 til stangen, og det synes jeg fungere rigtig godt.
Sodiac stangen og HMT fluelinen er blevet givet videre til sviger-lillebroderen som jeg har introduceret fluefiskeri for Wink

Jeg fisker mest ved kyst/yderfjord men har mod på at gå på opdagelse i Gudenåen igen, denne gang med fluegrejet, og så om jeg ikke kan fange mig min første ørred i å, eller første laks.

Det var sådan ganske kort (lidt langt måske Blush) lidt om mig.

Big Grin
23-06-2009 16:18
dmj

København
Besked: #4
Så nåede jeg også herind.

Jeg hedder Dennis Jensen er 28 år, bor i malmø og har fisket lige så længe jeg kan huske.

Let grej har altid fascineret mig og for mig er størrelsen på fiskene ikke så vigtigt, det er metoden og fornøjelsen der er i højsædet. 98% af mit fiskeri foregår med fluegrej og det er især tørfluefiskeriet der trækker. Nu er sydsverige og sjælland jo ikke kendt for sine fantastiske muligheder for tørfluefiskeri, men det bliver da til lidt. Lidt kystfiskeri og å/sø fiskeri efter havørred, aborrer og gedder bliver det også til. Endvidere tilbringes der hvert år et par uger nordpå med tørfluen for at stille de værste lyster.

Et par gange om året i sommermånederne bliver det også til en tur på havet for at fange et par torsk på let kastegrej, det er ikke at foragte og ganske fornøjeligt som afveksling.

Udover det er jeg også lidt grejnørd, men har dog indset at det ikke giver flere fisk.
(Denne besked var sidst ændret: 24-06-2009 af 11:30 dmj.)
24-06-2009 09:52
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #5
Jeg hedder Nikolai Kaad, 38 år og bor nu i Randers (tidligere Århus, Bjerringbro, Aalborg, Hjørring og Sverige). Jeg er gift og har fire børn - hvilket desværre lægger en helt naturlig dæmper på antallet af fisketure Smile

Jeg fisker mest på kysten med enhåndsstang, men nyder også at svinge tohåndsstangen i Gudenåen og Mandalselven i Norge (næste år skal vi finde et nyet sted). Ind imellem snupper vi en tur til P&T for at fiske med #4 og tørflue. Det er sjovt og nogle gange nødvendigt med disse selvtillindsture Smile

Selvom det hovedsageligt har været kysten som har trukket mest de sidste mange år, så er jeg blevet grebet af det lette fiskeri med tørflue - der har dog desværre ikke været så mange ture endnu.

Jeg elsker grej (FTAS!), og køber og sælger flittigt. Det er efterhånden mest SAGE-stænger som står i grejskabet, hvor især TCR stængerne er mine favoritter til kysten. Hjul mener jeg ikke fås bedre end Loop/Danielssons legendariske Evotec serie, med der er dog kommet et par amerikaner-hjul i samlingen.

Tidligere har jeg arbejdet som højskolelærer i Bjerringbro, hvor jeg arrangerede nogle laksefluekurser i Gudenåen i samarbejde med Danmarks Sportsfiskerforbund, hvor jeg også har været "ansat" som PR-konsulent.

Jeg mener, at et stærkt forbund er vigtigt og til gavn for alle lystfiskere i DK.
(Denne besked var sidst ændret: 22-01-2011 af 00:34 Nikolai Kaad.)
24-06-2009 11:20
steffen dantoft

Besked: #6
Jeg hedder Steffen Dantoft og er 30 år.

Det meste af min tid går ved kysten, både med flue og spin.
Dog går en del ture til Skjern med tohånds stagen.
Samt en årlig tur til Orkla(Årets højdepunkt)Tongue

Nyder dog også en tur efter fladfisk eller især en tur til det gule rev.

Ellers lidt af en grej nørd. Lige fra fluegrej til kraftige havhjul og stænger.
En sjov men til tider meget dyr fornøjelseConfused
24-06-2009 12:17
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Jeg hedder Lasse Karlsson og er alt for gammel

Startede mit fiskeri på den lokale havnemole i 4 års alderen og blev desværre inficeret med en alvorlig omgang fiskofonitis, der findes ingen kur, kun regelmæssige besøg ved vand med fisk og et forsøg på at fange dem kan lindre symptomerne.
Har været vidt omkring med alle slags former for fiskeri inden jeg endte op i en alt for sen alder med en fluestang, forsøger så godt det er muligt at blive rigtig god til det, da der ikke er nogen tvivl om at man får mest muligt ud af den affære hvis man kan håndtere sit værktøj bedst muligt Cool Er så heldig at have en af de bedste certificerede kasteinstruktører i landet som kæreste, så der er kort til et drag over nakken når der smides forkert med tørresnoren Blush
<edit 09-09-09> Ja så er min kæreste altså også blevet min kone, så der er endnu kortere til draget over nakken Blush
<edit 29-10-10> Ja, så er der også kommet familieforøgelse, er blevet far til den mest vidunderlige lille pige :-D

Foretrukne fisk er dem med gæller, lige fra den smukke skalle på tørflue til den groveste gedde på en hel skarv bundet på en krog...

Nå ja, er også instruktør i fluepiskeri, certificeret i Federation of Fly Fishers FFF (USA) og Association of Advanced Proffesionel Game angling Instructors AAPGAI (England) på Master niveau, og sidder i Federation of Fly Fishers kastebestyrelse hvor jeg hjælper til med at uddanne og certificere nye instruktører på verdensplan.

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 01-12-2010 af 22:25 L.K..)
24-06-2009 15:41
Adversering
Hugo

Besked: #8
Hej

Hugo her........ word up....

Mvh
Hugo
24-06-2009 17:28
Thomsen

Grenå
Besked: #9
Kim her

29 år og primært spinnefisker både i Lilleåen (Hadsten stykket) og kysten ved Mariager og på Djursland. Det hænder af og til fluestangen sniger sig med i et svagt øjeblik. Binder selv mine fluer for hyggens skyld.
Primært er det havørreden der står for skud men sætter pris på alt der forbarmer sig over mig Smile

Er ganske ny i forhold til kysten så bruger rigtig mange ture i år på at finde ud af hvordan det fungerer.

Og ville rigtig gerne være grejnørd men økonomien siger at jeg må "nøjes" med mine Fenwick stænger for nu Smile
24-06-2009 18:45
Lasse Elmgren

Besked: #10
Skønt med et nyt forum, og synet af gamle kendinge.
(Denne besked var sidst ændret: 09-05-2014 af 06:12 Lasse Elmgren.)
24-06-2009 20:44
K.Bille

Haderslev
Besked: #11
Hej

Mit navn er Kent Bille og er årgang 67.....altså 1967..ved godt der findes rigtig gamle drenge herinde så det blev vigtig at jeg fik det med
Er jo havnet i sønderjylland efter en del år i det nordsjællanske....JOW her er jo skøn at være, at jeg sådan skulle gå hen og blive glad for at betræde min barndoms muld havde jeg ikke lige regnet med for den tid på sjælland med vennerne som jeg fik derover ville jeg ikke bytte væk for........Nå ja jeg er vel ikke den eneste der er faldet for et par lækre bryster Smile

Jeg har fisket siden jeg var dreng.....jeg er stadig dreng og elesker at leget med grejet...det er fedt når grejet spiller og dagene på kysten forsvinder før de er begyndt og man næsten ikke kan sove fordi næste tur ligger før solopgang.
når det ikke lige er fisketuren så kan der meget hurtigt gå nogle timer bag fluestikket...da jeg fangede den første havørred på en flue jeg selv havde bundet skete der noget meget underligt...det var en tilfredstillelse ud over forventet og det fuldendte oplevelsen ved at stå bag en fluekæp..prøv det Wink

er altid frisk på at give en hånd hvor der er brug for det.....

Mvh
kent Bille

jeg har arbejdet en del år efterhånden i grej branchen ...Arbejder idag i Go - Fishing
(Denne besked var sidst ændret: 07-12-2011 af 14:42 K.Bille.)
24-06-2009 21:54
Peder Lisberg

Besked: #12
Hej,

Lidt om mig:

Peder 36 år bosat i aalborg, fisker så meget jeg nu har tid til hvilket pt. er alt for sjældent. Fortrækker fluestangen, men kan sagtens fisker med spinnestang også. Har fisket med flue i mange år er dog en meget ringe kaster, hvis jeg selv må sige det. Men igen jo mere man træner desto bedre bliver man. Kan også godt lide at bindefluer. Har boet mange år i Sverige derfor kan det komme nogle sjove stavninger. Godt at se lidt blandning af folk :-)

Smok me a kibber, i'll be back for breakfast
24-06-2009 22:00