Tohåndskaste/fiske tekniske spørgsmål
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #1
Tohåndskaste/fiske tekniske spørgsmål
Hej alle Smile

Jeg har et par problemer med tohåndsfiskeriet i åen.

1: I underhåndskastet slår jeg først en synkeline op med et rullekast og derefter lægger jeg linen op i D'et. Jeg oplever at når jeg hæver stangen for at forme D'et, så kommer fluen op og skøjte i vandoverfladen lige før linen slipper vandet. Det drejer sig om en halv til en hel meter men det foregår som regel lige i nærheden af der hvor jeg vil fiske fluen og jeg synes det støjer en del. Er der noget at gøre ved det ?

2: I underhåndskastet oplever jeg sommetider at bagenden af skydehovedet dykker før forenden når jeg skyder linen, hvilken giver nogle store åbne linebuer. Hvad gør jeg galt her ?
11-10-2010 20:35
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Tohåndskaste/fiske tekniske spørgsmål
Hej Ole.

Jeg tror du misforstår den første. Det er ikke i rullekastet det sker, men når jeg vil trække linen af vandet før den forankres til underhåndskastet.

Vedr. spg. to så opfører linen sig sådan set som den skal bortset fra at linebuen bliver stor, hvilket jeg mistænker, går ud over kastelængden.
11-10-2010 23:42
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #3
Når linen ligger i overfladen vil jeg jo trække linen helt fri af vandet så den kommer på plads og former D'et. Det er lige før linen slipper vandet, at fluen streamer i overfladen.
13-10-2010 01:05
LCB

Besked: #4
Hej Jakob!

1 - at fluen skøjter en lille smule kan være svært at undgå, men som oftest kan det reduceres til at minimum. Efter du har rullet linen op i overfladen skal den samles op til "sweep'et" med det samme, og du kan evt. prøve at løfte linen med stangen lidt mere inden du påbegynder "sweep'et", hvis du forstår hvad jeg mener? Prøv at løfte stangen op ad, næsten med en vandret fornemmelse, men lad aliigevel stangspidsen løfte sig langsomt, og når linen er løfet næsten helt fri af vandet begynder du dit "sweep". Giver det mening?

2 - kan skyldes flere ting, men min første (og bedste) bud bliver at du slipper linen for sent i fremkastet, således at stangen overslag trække trækker linebuen åben. Hvilken line bruger du?

Lars
13-10-2010 07:07
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
Hej Lars.

1. Ja det giver fin mening. Det vil jeg lige eksperimentere med næste gang jeg kommer ud.

2. Jeg bruger en rio skydeline og så diverse hoveder fra Vision, scierra og zpey.
13-10-2010 12:27