Råd søges..
Martin-2300

Besked: #1
Råd søges..
Nu ved jeg godt at jeg har annonceret et københavner kastekursus i November, men jeg har alligevel brug for et råd.. NU!!!!

Jeg er netop kommet tilbage til fluefiskeriet og mærker derfor hurtigt, at der er et stykke vej til fordums evner, som kastekonge.. Hvis de da nogensinde har været der. Jeg var ude et par timer igår og blev mildest talt røvsur på mig selv over at jeg bliver ved med at lave tailing loop, når jeg prøver at aflevere kastet. Jeg har læst mig frem til en masse og er helt klar over at det selvfølgelig er nemmere at se hvad jeg gør galt i levende live, men jeg tænkte at i måske kunne komme med et eller andet indspark til de mest almindelige fejl en nybegynder, der laver tailing loop, laver..

Med venlig hilsen Martin

The beach is open..
14-10-2010 13:02
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #2
RE: Råd søges..
Hmm...det virker for mig at lade være med at prøve så voldsomt på at kaste langt - tailing loops kommer vist nok af for kraftig og for tidlig acceleration (ved ikke hvad det hedder men det handler om at starte fremkastet "langsomt" op) Sådan fornemmer jeg det i hvert fald, men der kommer nok nogen og beskriver det mere præcist....Confused
Men ellers er google din ven - der ligger et hav af beskrivelser af fejl der kan forårsage tailing loops!

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 14-10-2010 af 13:15 PeterMulbjerg.)
14-10-2010 13:09
Kim A.

fjenneslev
Besked: #3
tailing loops kan forekomme ved at i din lige linje er dit foreste stop en anelse "højere" end dit bagerste stop... ikke vinkel mæssig men hånd mæssig lad os sige du har din hånd i skulderhøjte i dit bagstop så skal dit forstop ligge en lille smule lavere end skulder højde... det var ihvertfald det jeg selv har problemer med når jeg laver tailing loops
udover det kan det være forfanget... det har jeg dog ikke forstand på... jeg køber et færdigt og smider en ½m tippet på

Mvh
Kim a.
14-10-2010 15:45
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Ovenstående er fine råd - derudover kan det være, at du skal åbne din kastevinkel, når du han lang line ude i kastet. Det gøres ved, at lave bagerste stop længere bagude/nede og forreste stop længere fremme. Efter stoppet kan du "pendle" (lade stangen følge længere bagud efter stoppet i bagkastet / fremad efter forreste stop, hvis det er et blindkast).

Det du skal undgå er, at stangtoppen får sit laveste punkt midt i kastet (mellem forreste og bagerste stop) - om med meget line ude, så bøjer stangen kraftigt "midt i kastet".

Det er en god idé at nøjes med at "kaste 90%" og lave pæne smalle linebuer frem for at give den fuld skrue. Når det kører, så kan den få lidt extra.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
14-10-2010 16:18
jensen

Kolding
Besked: #5
Når jeg lige har lidt problemer rent kastemæssigt, bruger jeg denne side lige til at genopfriske teknikken
http://www.flycasting.dk
Håber Du kan få nogle gode ideer herSmile.
Jensen
15-10-2010 08:53
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
(14-10-2010 13:02)Martin-2300 Skrev:  jeg bliver ved med at lave tailing loop, når jeg prøver at aflevere kastet.

Med venlig hilsen Martin

Det er nok det med afleveringen - den skal lige have et tryk 16 i sidste fremkast for at få længde .. og hvis det foregår ved overdreven acceleration - og ikke ved de glimrende råd som f.eks. Brandt giver, så tailer linen helt typisk.

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
15-10-2010 14:51
Martin-2300

Besked: #7
Jeg svarer lige igen, mit svar fra igår var desværre blevet slettet.

Tak for alle de fine og brugbare svar. Der er lidt at tænke over - og selvfølgelig noget at øve sig på.

Martin

The beach is open..
19-10-2010 14:13
Adversering