Nyt fluehjul
Henrik Thomsen

Møldrup Jylland
Besked: #1
Nyt fluehjul
hey

jeg vil høre om der er nogen der har lidt erfaring med waterworks force hjul?

Jeg er på udkig efter 2 nye kyst hjul, men synes da idé om at man kan købe et force 3 hjul og en 3x spole lyder tiltagende. hvordan er holdbarheden på disse hjul? kan de holde til de danske forhold, jeg nok i saltvand 2 gange om ugen i snit. vil gerne mit nye hjul skulle holde nogle år hvis jeg skal op i den pris klasse. .

måske andre bud på hjul?

venligst henrik

Venligst Henrik Thomsen
------------------------------------------------------------------------------
Som modvægt mod livets mange sørger har himlen skænket mennesket 3 gaver: Håbet, søvnen og SAGE!
17-10-2010 07:18
Adversering
123

Besked: #2
RE: Nyt fluehjul
Hvorfor to til hjul? Jeg bruger selv kun en #5 og #8 på kysten, men det er 95% (hvis ikke mere) af tidern at 8'eren der kommer frem, så i teorien kunne jeg nøjes med ét hjul til kysten.

Force serien i strl 2 og 3 er noget skrøbelig da hjulhuset har en meget begrænset støtte og fordi spolerne er meget spinkle. Taber du det én gang er det sket. Omvendt er de meget lette og til tørflue er de helt suværene. Har selv to Force 2 LT X som jeg bruger til det lette fiskeri i åen. Du kan evt. kigge efter et Lamson Litespeed i strl 3. Det vejer ca. 110 gram i strl 2 og ca. 140 gram i strl 3 og er meget mere stabilt end Force serien. Bremserne er identiske. Litespeed bruger jeg selv, og har faktisk aktivt fravalgt force hjulene (læs: solgt) til fordel for Litespeed hjulene til kysten. Et LS 2 kan rumme 100 meter 35lbs GSP og en WF 6F line eller ditto bagline og 50 meter mono skydeline med 11 meter skydehoved uden problemer. LS 3 kan rumme meget meget Smile LS koster en tusse mindre fra nyt, men kan ofte findes brugt til omkring 1500kr. Det fede ved Waterworks / Lamson hjulene er den lave vedligeholdelsesgrad og den hårde annodisering som gør dem meget bestandige overfor overflade ridser/skrammer. Det skal dog siges at Force hjulene er totalt fede uanset hvor skrøbelige de er Big Grin

Hvis budgettet ikke har noget loft, så kig evt. på Waterworks Vanquish i strl 7/8. Det vejer ca. 140 gram og det er hjulet fra helvede! Wink

Der findes mange andre mærker, men står jeg meget noget andet i hånden, bliver jeg altid skuffet over at de ikke mere som Waterworks / Lamson hjulene Big Grin
17-10-2010 08:29
Rasmus Bech

Randers
Besked: #3
Hey Henrik

Waterworks er et superfedt hjul, dog med sine svagheder.. Hvis du bare taber hjulet en gang på asfalt eller lign. Så er lortet skævt. Og det koster jo en krig selve hjulet, for ik at tale om ekstra spoler.. Smile
Derimod syntes jeg at Litespeed modellen er en af de flotteste hjul på markedet. Prisen er okay. Og det fungerer bare, har både fisket med 1.5 og 4'ern. Begge dejlige lette hjul.
En helt anden mulighed er at købe det "nye" Vanquish. Har stået med det i hånden. Og det virker rigtig godt. Prisen er bare ååååndsvag høj endnu. Og den falder sgu nok ikke foreløbig!

Men hvis jeg var dig, så gik jeg efter et par Danielsson ruller. Du kan sgu nærmest få 2 fede hjul med ekstraspoler og hele molevitten for det samme som et Waterworks Force koster Confused
Det er alt for lækre hjul. Med det lækreste finish. Helt klart mit første valg...

Men knæk og bræk med hjulkøbet mayn

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
17-10-2010 08:31
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
Klart Danielsson hvis det er value for money du er ude efter.

Brugtprisen på de nu udgåede FW og LW modeller er absolut til at komme i nærheden af.
For får måneder siden købte jeg et brugt FW 4/7 for 1000,- og LW hjulene bør du kunne finde for 12-1400,- hvis du bruger lidt tid og har tålmodighed.

Skal det være nu og her, så kører Danielsson vist fortsat kampagne på de nye modeller F3W og L5W.

De udgåede SAGE modeller 3300 og 2550/2560 er også gode muligheder og de er også til at finde til fornuftige brugtpriser.

De ovenstående hjul er alle nogen jeg har fisket med i kortere eller længere tid og jeg har ikke kunnet finde fejl på dem endnu.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
17-10-2010 09:04
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
(17-10-2010 08:29)schreiber Skrev:  Hvis budgettet ikke har noget loft, så kig evt. på Waterworks Vanquish i strl 7/8. Det vejer ca. 140 gram og det er hjulet fra helvede! Wink

Hvor har du den vægtangivelse fra? De steder jeg har kigget, står den til at veje i overkanten af 200g
17-10-2010 09:19
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
Jeg vil til enhver tid anbefale Danielsson - og til de priser, der gælder pt, vil jeg påstå, at du klart får mest for pengene her. De hjul kører år efter år uden problemer. Jeg har aldrig gjort andet, end at skylle mine efter brug i saltvand - og stillet dem til tørre efterfølgende. De er alle som nye endnu, men OK - det ældste (og mest brugte) er også kun 6 år endnu. Jeg regner fuldt og fast med, at de holder min tid ud (bortset fra mit "traditionel", der sikkert engang skal have nye ruller) - og mht. FTAS har jeg ingen som helst symptomer på hjulfronten Big Grin Det eneste kedelige ved hjulet er, at alle andre efterhånden også har dem Wink

Som jeg ser det, giver man alt for meget for andre high-end hjul pt.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
17-10-2010 09:47
123

Besked: #7
(17-10-2010 09:19)Jakob Hansen Skrev:  
(17-10-2010 08:29)schreiber Skrev:  Hvis budgettet ikke har noget loft, så kig evt. på Waterworks Vanquish i strl 7/8. Det vejer ca. 140 gram og det er hjulet fra helvede! Wink

Hvor har du den vægtangivelse fra? De steder jeg har kigget, står den til at veje i overkanten af 200g

VANQUISH 7.8 LT* 3.8" 1.375" 5.10 oz 7,8 WF 7 150 yds 20# $699 $299

5.10 oz er iflg (http://www.metric-conversions.org) 144.582gr og går i min bog under "ca. 140 gram" Big Grin
17-10-2010 09:59
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #8
Hehe .. Og så rummer den en wf7,8? Wink

Den vejer 7,8 oz. Det stemmer også bedre med de tal jeg har set andre steder.
17-10-2010 14:53
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
Hej Jakob

Waterworks-Lamson opgiver nu de tal Thomas henviser til Angel

http://waterworks-lamson.com/products/vanquish/

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
17-10-2010 15:33
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #10
Jeg klapper bare i så.
17-10-2010 15:39
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #11
Jeg er også på jagt efter et kyst hjul efter jeg "kom" til købe en stang til kysten Blush
Jeg har Waterworks på min femmer og 2 x Danielsson til de andre. Det er de eneste 2 mærker der "tænder" mig Blush

Value for money - Danielsson Heart
17-10-2010 15:42
JTHL

Aalborg
Besked: #12
Til min Helios 6'er bruger jeg et Waterworks 3LT til åen/putten og et F3W 4seven til kysten. Waterworks er valgt pga. vægten og 4seven pga. af prisen, kostede ikke ret meget mere end en Waterworks ekstraspole...:-)

Med venlig hilsen
Jan
17-10-2010 16:44