Hvornår skal fisken med hjem
Fiskefidusen

Besked: #1
Hvornår skal fisken med hjem
Her er lige et spørgsmål til jer alle.

Hvornår er det retfærdigt og tage fisken med hjem.

Set fra Amatørens side.

Og set fra den profesionelle side.

Vi her fra fiskefidusen har oplevet at det er et totalt ømt emne, den ene mener det ene den anden det andet.'

Lad os lige få en masse meldinger og se om der kan komme bare en lille status for hvad man mener er retfærdigt.

Mvh. Michael
17-10-2010 17:50
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #2
RE: Hvornår skal fisken med hjem
Fisken skal med hjem når der ikke er fisk i fryseren og den ellers er lovlig (Mindstemål, fredning, etc)

/Allan

http://www.customflies.dk
17-10-2010 19:18
123

Besked: #3
Jeg tager fisk med hjem på på halvmeteren hvis jeg ved jeg skal spise dem samme dag eller dagen efter, eller hvis jeg skulle være så heldig at ramme ind i en stor bamse der skal ryges. Hvis jeg ved, at jeg ikke skal spise fisken samme dag eller dagen efter, ryger de som regel ud igen. Jeg fryser indimellem bøffer ned fra +60 fisk som jeg bruger til pastaretter og lign, hvor der skal bruges mindre stykker der skal steges. Som udgangspunkt har jeg dog ikke fisk i fryseren da de fylder for meget og har det bedre med vand under bugen Wink
17-10-2010 20:13
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Ingen faste regler i den forbindelse. Der er en lang række faktorer, der afgør fiskens skæbne. En af de vigtige er krogningen. Hvis krogen er lige til at fjerne uden skader på fisken, så taler det for genudsætning. Kunne iøvrigt godt bruge et par stykker på omkring de 50 til fryseren lige pt! Blush

Tilføjelse: Hvad menes med "amatør" og "professionel"? Det er ikke mange af os, der lever af det Wink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 17-10-2010 af 21:03 Brandt.)
17-10-2010 20:32
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #5
Har man lyst til at tage fisken med hjem, så gør man det, bare den er "lovlig". Nogle sætter farvede fisk ud igen, jeg gør kun hvis de er meget farvede og hun-fisk, nogle påstår de ikke smager godt, farvede han-fisk smager udemærket fra saltvand, men jeg kan da også være i humør til at slippe den fri igen. Jeg tager som regel kun fisk med hjem, der er mellem 40-60 cm, da det kun er mig i huset der vil spise dem.
Nedfaldsfisk kommer altid retur.
(Denne besked var sidst ændret: 18-10-2010 af 16:14 Jeppe Madsen.)
17-10-2010 20:33
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
.. kan også kun svare som amatørCool

Jeg beholder de fisk fra saltvand, som jeg og min familie kan spise. Kriterierne for hvad der beholdes er ganske subjektive:

Krogningen (som Brandt skriver),
Fiskens udseende og kondition,
- om der i forvejen ligger en fisk i fryseren,
Fiskens størrelse (har en margin til mindstemål, da jeg ikke gider måle en genudsætter inden den svømmer videre!)
Tidspunkt på dagen (gokker ikke en fisk, hvis jeg ved, at den kommer til at ligge og skvulpe en lang fiskedag)
Familiebegivenheder (er mere tilbøjelig til at gokke en lidt større fisk, hvis jeg ved, at den pukkelryggede snart er samlet!)

Ovenstående regler gælder ikke blot ørreder - de samme regler gælder for horn og torsk, som jeg også spiser med stor fornøjelse Angel )

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
17-10-2010 22:03
Fiskefidusen

Besked: #7
(17-10-2010 20:32)Brandt Skrev:  Ingen faste regler i den forbindelse. Der er en lang række faktorer, der afgør fiskens skæbne. En af de vigtige er krogningen. Hvis krogen er lige til at fjerne uden skader på fisken, så taler det for genudsætning. Kunne iøvrigt godt bruge et par stykker på omkring de 50 til fryseren lige pt! Blush

Tilføjelse: Hvad menes med "amatør" og "professionel"? Det er ikke mange af os, der lever af det Wink

Hej Brandt

Det vi mener med Amatøren er en person for os, der ikke fisker 24/7 men er en udemærket fisker der til tider render ind i nogle gode fisk og tager nogle med hjem.

Den proffe er nogle af de fiskere vi har mødt, som der fisker vildt meget og mener alt skal sættes ud, da vi ellers ikke har flere Fisk i Fremtiden.

Amatøren har vi efterhånden oplevet får en del skældud fra proffen.

Alt dette for og tage en Fisk med hjem, som Amatøren er ædke stolt af.

5 ud af 10 Proffer vi møder spiser ikke selv fisk, så hvorfor den hetz.

Derfor ville vi gerne høre fra alle i andre hvad jeres meninger er omkring netop dette emne.
(Denne besked var sidst ændret: 18-10-2010 af 13:53 Fiskefidusen.)
18-10-2010 13:43
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(18-10-2010 13:43)fiskefidusen.dk Skrev:  Hej Brandt

Det vi mener med Amatøren er en person for os, der ikke fisker 24/7 men er en udemærket fisker der til tider render ind i nogle gode fisk og tager nogle med hjem.

Den proffe er nogle af de fiskere vi har mødt, som der fisker vildt meget og mener alt skal sættes ud, da vi ellers ikke har flere Fisk i Fremtiden.

Alt dette for og tage en Fisk med hjem, som Amatøren er ædke stolt af.

5 ud af 10 Proffer vi møder spiser ikke selv fisk, så hvorfor den hetz.

Derfor ville vi gerne høre fra alle i andre hvad jeres meninger er omkring netop dette emne.

Jeg er aldrig stødt på problemet i den virkelige verden, når ellers lovgivningen er overholdt og fangsten behandlet med fornøden respekt. Der har været meningsudvekslinger på f.eks. 123nu, hvor bølgerne har gået højt, men den samme ilterhed findes jo uanset emne derovre Wink . De inkarnerede fiskere, som jeg kender, har stor overbærenhed med lejlighedsfiskeren og drengen med hasselkæppen. De kan endda få gode råd om såvel opførsel som fangsttricks med på vejen.

en glad amatør

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
18-10-2010 15:28
Janus H.

Djursland
Besked: #9
Jeg tager som udgangspunkt alle større fisk med hjem så længe der er plads i min lille fryser.
Jeg elsker at spise fisk, og nyder også at kunne have en ørred med ud til mine forældre engang imellem.

De små omkring 40-45cm plejer jeg at genudsætte, jeg synes simpelthen de er for bøvlede at filetere og udbene. Så hellere spise en lidt større letfarvet fisk, de smager nøjagtig ligeså godt som de blanke.
18-10-2010 17:49
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #10
(18-10-2010 17:49)Janus H. Skrev:  Jeg tager som udgangspunkt alle større fisk med hjem så længe der er plads i min lille fryser.
Jeg elsker at spise fisk, og nyder også at kunne have en ørred med ud til mine forældre engang imellem.

De små omkring 40-45cm plejer jeg at genudsætte, jeg synes simpelthen de er for bøvlede at filetere og udbene. Så hellere spise en lidt større letfarvet fisk, de smager nøjagtig ligeså godt som de blanke.

Det er jo nemt for dig, at skrive, med de pæne fisk du har hævet op på det seneste ;o)

Med venlige hilsner
Stig
18-10-2010 18:01
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(18-10-2010 13:43)fiskefidusen.dk Skrev:  Den proffe er nogle af de fiskere vi har mødt, som der fisker vildt meget og mener alt skal sættes ud, da vi ellers ikke har flere Fisk i Fremtiden.

Jeg kender også kun problemet fra 123, og har aldrig oplevet det i virkeligheden?
Hvis man møder en uerfaren fisker ved kysten der er glad for en (for) lille fisk - så snakker man stille og roligt med ham om det, hvis man ellers falder i snak. Og ellers er der intet forgjort - han skal nok få besked, når han glad og stolt oploader et billede af dyret på blinkende lygter ;-)
Jeg gider i hvert fald ikke hidse mig op over en fisk - jeg farer heller ikke efter alle dem der kører over for gult for at skælde dem ud!
Sagen er anderledes med garn og folk der fisker i fredningsbælter - de får altid besked .. og så har jeg da heller aldrig oplevet andet, end at de daffer afSmile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
18-10-2010 18:20