Flueline rammer vandet - for og bag
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Flueline rammer vandet - for og bag
De få gange jeg har været ude, hen over sommeren, har det kun været til frustration end fornøjelse.
Jeg er blevet enormt rusten i fluekastet Angel

Efter stop i forkastet, hvor jeg begynder på bagkastet, så plasker linen lige spidsen ned i vandet foran mig - hvorfor det?

Ligeledes fra bagkast til forkast - dog ikke så slemt.

Jeg vader kun lige ud til 'de ædle dele' Blush - så det er ikke for dyb vadning der er problemet.

Tror jeg skal "back to basics" næste gang jeg skal ud.. Confused

Mvh
Stig
20-10-2010 14:31
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #2
RE: Flueline rammer vandet - for og bag
Hej Stig

Der kan være flere årsager, men den mest almindelige er at din timing er gået fløjten.

Du starter med andre ord dit kast for tidligt, inden linen har nået at rette sig nok ud, derved mister du 1. kastebevægelse, 2. sætter fart i overslaget af linen, og 3. får en flappende line der ikke har nok fart på. Set fra siden af, vil man se din flue slå ned i enden af kastet, dernæst stige op og så slå ned lige ved siden/bag/foran dig.
Problemet har det med at forværres kraftigt, når man læige giver den en tand mere overarm for at rette problemet (typisk testosteron løsning, brug en større hammer ;-))

Løsning, vent en smule længere inden du starter dit næste kast i cyklusen :-) Altså hvis det er ovenstående der er årsagen ;-)

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
20-10-2010 16:18
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #3
Det lyder ikke helt ved siden af, Lasse.

Jeg blev nemlig frustreret og endte med at bruge biceps'en mere end dobbelttrækket. Confused

Når jeg kommer til et stop - og så efterfølgende lader armen følge lidt med - er det at pendle?
Jeg forsøgte at indføre dette, i håb om at holde linen længere i luften - selvom det virkede omvendt i min verden. Jeg havde dog ingen succes med det Dodgy

Jeg hopper ned på plænen her een af dagene og starter stille og roligt ud igen, og vil forsøge at vente i mine stop til næste bevægelse.

Mvh
Stig
20-10-2010 17:37
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Ja, det er "at pendle". Jeg prøver at gøre det, især når jeg har lang line i luften, for at undgå tailing loops. Det er lissom kastevinklen kun kan øges til et vist punkt, hvid der skal være et markant "stop". For at undgå, at stangtoppen "dykker" midt i fremkastet, så pendler jeg - især i bagkastet. Men det skal der arbejdes mere med Blush

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
20-10-2010 18:32
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Stig

Normalt kaldes det at drifte, men hvis man vil være nymodens kan man også kalde det at pendle selvom det ikke har meget med at køre frem og tilbage til arbejde Big Grin Og så skal man lige huske at kaste som en svensker foreskriver Wink

Jørgen, drop det der markante stop, det giver alligevel kun problemer, uden det kan du øge din kastevinkel ligeså meget som du har plads til Cool

Mvh
Lasse

20-10-2010 22:44
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(20-10-2010 22:44)karlsson Skrev:  Hej Stig

Normalt kaldes det at drifte, men hvis man vil være nymodens kan man også kalde det at pendle selvom det ikke har meget med at køre frem og tilbage til arbejde Big Grin Og så skal man lige huske at kaste som en svensker foreskriver Wink

Jørgen, drop det der markante stop, det giver alligevel kun problemer, uden det kan du øge din kastevinkel ligeså meget som du har plads til Cool

Mvh
Lasse

Det ser sgu næsten ud som om stoppet kommer, når din stagnspids rammer græssetCool Jeg vil prøve at følge dit råd - har ellers altid troet, at stoppet var et af kastets vigtige ingredienser Huh

20-10-2010 22:58
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
(20-10-2010 22:58)Brandt Skrev:  Det ser sgu næsten ud som om stoppet kommer, når din stagnspids rammer græssetCool Jeg vil prøve at følge dit råd - har ellers altid troet, at stoppet var et af kastets vigtige ingredienser Huh

Det er det stadig ved mere beherskede kastevinkler, hvor du ønsker at arbejde med hurtigt afvilkede kast, kortere line i luften og med at skyde noget mere lineAngel
.. så har du stadig brug for, at stangen gør noget af det arbejde, som Lasse gør på filmen med hans vildt imponerende træk...
Jeg har aldrig set Lasse fiske - men jeg tvivler på, at han stopper stangen ved at dyppe spidsen i vandet Cool

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
(Denne besked var sidst ændret: 20-10-2010 af 23:13 Martin Brøndum.)
20-10-2010 23:12
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Martin

Nope Cool Jeg kan skyde lige meget line, muligvis mere uden markant stop, men har ikke målt præcist, har dog mine længste kast der såe..... Og jeg bruger ikke et specielt markant stop for at kaste hurtigt, faktisk kaster jeg hurtigere uden Angel

Nej jeg dypper ikke min stangspids så tit i vandet (sker dog når et skidt kast skal reddes) men jeg skrev også noget med plads ik Wink Og ja, jeg rammer jorden i bagkastet, det var en del af meningen med den video Angel

Mvh
Lasse

20-10-2010 23:25
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(20-10-2010 23:12)Martin Brøndum Skrev:  Det er det stadig ved mere beherskede kastevinkler, hvor du ønsker at arbejde med hurtigt afvilkede kast, kortere line i luften og med at skyde noget mere lineAngel
.. så har du stadig brug for, at stangen gør noget af det arbejde, som Lasse gør på filmen med hans vildt imponerende træk...
Jeg har aldrig set Lasse fiske - men jeg tvivler på, at han stopper stangen ved at dyppe spidsen i vandet Cool

Nu er det også ret sjældent, at jeg har så meget line i luften under kastet. Normalt fisker jeg med kortklumpede WF'ere, hvor der er en naturlig grænse for, hvor meget overhang jeg kan styre. Når jeg går i åen, så kører kastet fint - så her bliver stoppet bestemt ikke droppet - lækkert at mærke stangens reaktion på netop stoppet.
Jeg har heller aldrig set den kære Lasse in action - men det han laver på video ser ret sygt ud! (På der fede måde, altså). Den gik ikke ved Lindenborg, så skulle der lige arbejdes et kvarter med en grønthøster i området først Big Grin

20-10-2010 23:27
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Jørgen

Kan du godt lide overslag?

Mvh
Lasse

20-10-2010 23:40
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
Hej Jørgen & Lasse

.. Jørgen skrev:

(20-10-2010 22:58)Brandt Skrev:  - har ellers altid troet, at stoppet var et af kastets vigtige ingredienser Huh

.. og det er det sgu - uden at det af den grund behøver at være markant!
Den fede rytme er den, hvor stangen vender lige inden linen strækker ... stoppet er der - ikke markant som en pause i rytmen - men det er der!

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
20-10-2010 23:47
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #12
Tja, det var nok også min fejl så. For jeg stoppede så brat som muligt.

Vil prøve at bløde op for stoppet.

Mvh
Stig
20-10-2010 23:48