Tørfluer/Nymfer
dmj

København
Besked: #1
Tørfluer/Nymfer
Nu er vinteren jo så småt på vej og der bliver tid til at binde lidt fluer og få fyldt boksene op til den kommende sæson. Som altid er det også en tid hvor man kan viderudvikle og reflektere lidt over de foregående sæsoner.

For mit vedkommende byder den kommende sæson på et besøg i Slovenien (Mit første besøg) og de sædvanlige ture til de hjemlige vande.

Er der nogen der har noget inspiration til de hjemlige vande? Og nogle gennemprøvede mønstre til de slovenske vande?

...in a world where most men seem to spend their lives doing things they hate, my fishing is at once an endless source of delight and an act of small rebellion...
24-10-2010 13:21
Adversering
123

Besked: #2
RE: Tørfluer/Nymfer
(24-10-2010 13:21)dmj Skrev:  Nu er vinteren jo så småt på vej og der bliver tid til at binde lidt fluer og få fyldt boksene op til den kommende sæson. Som altid er det også en tid hvor man kan viderudvikle og reflektere lidt over de foregående sæsoner.

For mit vedkommende byder den kommende sæson på et besøg i Slovenien (Mit første besøg) og de sædvanlige ture til de hjemlige vande.

Er der nogen der har noget inspiration til de hjemlige vande? Og nogle gennemprøvede mønstre til de slovenske vande?

Læs Evt. http://mayfly.dk/blog/2010/24/07/slovenien-dagen-derpa/

Ole Bjørn Hansen har været dernede mange gange og ved mere om lokaliteterne end jeg gør i SLO. Skriv evt. til ham.

Hvis du ikke allerede har købt filmene, så køb The Fish & The Fly 1 og 2. Bind de fluer (så strl og farve passer de insekter der klækker i dine vande) der i filmene, og så er du dækket ind. Jeg er doven og ville satse alt på, at mine Klinkhåmer vil udfiske hvad som helst andet af jern og fjer, så jeg fisker med klinks i alle størrelser og farver det meste af tiden. De virker ALTID uanset hvad der er i luften, og der er få andre fluer der rejser fisk fra tre meter på dage hvor der intet sker! Naturligvis fisker jeg også med alm. simple faldskærms duns og cdc klækkere. Har du nogle simple fluer i str. 14, 18 og 22 er du dækket ind. Det er min tilgang til fiskeriet, og andre vil måske mene noget andet, men det virker for mig (og for fiskene ikke mindst) Big Grin
25-10-2010 20:45
Allan Wermuth

Odense
Besked: #3
Udover Klinkhåmer og diverse faldskærmsfluer, så bind nogle CDC & Elk Hair Caddis.

CDC emergere er også fine, men prøv også nogle emergere bundet med Snowshoe Rabbit, de er ikke så ømfindtlige som CDC fluerne. Bliver CDC fluen først våd (regnvejr) eller taget af en fisk, så er du som regel tvungen til og skifte flue.

Desuden er det rart med nogle French Partridge, hvis du skal afsted i maj/juni måned. Skal du først derned i august/september/oktober, så husk nogle fluer der kan imitere græshopper. Tit skal der en ordentlig "godbid" til for at lokke de større fisk til overfladen Big Grin

mvh
Allan
25-10-2010 20:59
Sølvræven
Gæst

Besked: #4
Her er lidt historie og mønstre på velfangne fluer -

http://www.lilleaaen.dk/Default.asp?content=fakta&ID=38

Venligst

Claus,
25-10-2010 21:23
dmj

København
Besked: #5
Jeg har læst indlægget omkring Slovenien på din blog og med den in mente har vi faktisk valgt at bo i Soca dalen og forsøge os med nogle vande der (ifølge rygterne) holder færre opdrættede fisk. Dog er vi også nødt til at prøve Radovna og det ender da sikkert også med at vi prøver Sava Bohinjka.

Jeg har skrevet lidt med Ole omkring Slovenien og fået lidt guldkorn derfra også Smile

Alle de gængse mønstre er på plads og er blevet bundet de sidste mange år, men var måske mere ude efter nogle spændende nye tekniker man kan lege lidt med ved stikket her i de mørke måneder.

...in a world where most men seem to spend their lives doing things they hate, my fishing is at once an endless source of delight and an act of small rebellion...
26-10-2010 18:10