Billig skydeline
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Billig skydeline
Jeg har været meget glad for min Lawson, den pinke monofil skydeline, til 99kr,-
Den har dog drillet lidt med krøller og kunne være sjovt måske at prøve noget andet. Den er desuden helt slidt nu og krøller konstant.

Jeg har noget gult bagline, det minder mest om noget murersnor, det er yderst holdbart og nærmest 100% hukommelsesfrit. Kunne det egentligt fungere som skydeline, nogen der har prøvet?
- Det suger nok en del vand, men om det er helt skidt ved jeg ikke, for lidt modstand skal en skydeline vel også yde?

Jeg ved ikke om det er godt for øjerne, her tænker jeg på dobbelttrækket, det har afholdt mig fra at prøve. Jeg har jo smadret et par topøjer på rekordtid allerede og vil nødigt fortsætte trenden Confused

Ellers nogle alternativer? Skal bruges primært kyst til distance kasteri.

Mvh
Stig
24-10-2010 19:38
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #2
RE: Billig skydeline
Hej Stig

Hvad om vi går sammen nogle stykker og køber en stor spole nylon (1000 meter, bliver til ca. 20 skydeliner) tykkelse 0,40 - 0,45. Så har man råd til at skifte om der skulle komme et knæk på linen.

Alternativt kan en Amnesia skydeline skaffes til meget rimelige penge.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 24-10-2010 af 19:47 Jan Fensten.)
24-10-2010 19:43
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
Hej Stig

Denne her: http://el-ge.jetshop.se/climax-torsk-040...-1458.aspx

Alternativt, så prøv at drukne din lawson, min er flere år gammel og bortset fra at den er falmet, så er den som ny?

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
24-10-2010 19:53
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #4
Tak for forslagene. Det betyder at baglinen ikke kan fungere som skydeline?
Det er ikke for at spare de 100kr,- Jeg morer mig bare altid med at gøre tingene lidt anderledes Wink

Nå men hvis murersnor løsning ikke virker alligevel;
Lasse, det ser rigtig fornuftigt ud til prisen. Har det nogle specielle egenskaber, eller kan jeg ligeledes finde noget .40mm nylon fra en dansk butik?

Jeg har prøvet at drukne min Lawson. Problemet virker som om den er snoet (nok mig om min kasteteknik) og den er nærmest umuligt at sno ud ige.

Mvh
Stig
24-10-2010 19:59
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Stig

Nylon er desværre eller heldigvis ike bare nylon Wink Som skydeline vil vi helst have noget der er 1. let at se, 2. har lille hukommelse (nemt at strække og som forbliver strukket hvilket egentlig er god hukommelse men .....) 3. er knap så elastisk (så man kan mærke fisk på distancen Wink) og så kommer personlige præferencer som blød/stiv osv.

Den jeg linker til fik jeg forevist i Göteborg til en konkurrence jeg var til for et par uger siden, den har dybest set ingen hukommelse, den er snorlige når den kommer af spolen Cool Den er nem at se (flou gul) og så er den billig (desværre koster det 150 svenske i fragt og 65 kroner i kreditkort gebyr fra butikken, så måske der skulle købes ind i bulk Wink)

Bagline kan sagtens bruges, men det er som regel for blødt (laver nemt knuder når man trækker den våd ind i linekurv etc.) kan virke som sandpapir pga fletningen, små urenheder samles nemt her og ødelægger ens øjer, og så synker den hurtigt når den er våd Blush

Mvh
Lasse

24-10-2010 20:06
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
Tak for forklaringen Lasse Big Grin Så forstår jeg bedre hvorfor murersnor måske ikke er så godt.

Ang. bulk, nogle der vil have en rulle eller to af http://el-ge.jetshop.se/climax-torsk-040...-1458.aspx - så vi deler porto+gebyr? Jan Fensten?

Det lyder jo spændende Lasse med Climax'en, lader den lige stå et par dage, hvis ingen andre vil prøve ovenstående så bestiller jeg til mig selv.

Har du nogen erfaring med den i koldt vejr? Det er ikke meget Google hoster op med Dodgy

Mvh
Stig
24-10-2010 20:33
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #7
Fåes en rulle Amnesia ikke til 30kr?
24-10-2010 20:34
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #8
(24-10-2010 20:34)Jakob Hansen Skrev:  Fåes en rulle Amnesia ikke til 30kr?

Der er 60 meter til 59kr,- her: http://profish.dk/shop/amnesia-skydeline-410.html

Om det er bedre end den Lasse linker til aner jeg ikke Huh Har læst både godt og skidt om den. Mindes dog at have læst flere gange at den har en del hukommelse.. ?

- Skal jeg have noget monofil igen skal det være så hukommelsesfrit som muligt. Jeg gider simpelthen ikke at bøvle med det Wink

Rettelse: Køber man f.eks to ruller af Climax: 100kr,- + 175kr,- i alt i forsendelse: 275kr,- for 500 meter. (altså cirkus 0,55kr per meter) Amnesia er 1kr,- per meter?

Mvh
Stig
24-10-2010 20:39
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
Hej Stig

Har ingen erfaring med den climax udover hvad jeg har fået vist og fortalt. Der er en del tohåndskonkurrence kastere der bruger den, fordi den er billig og virker. Hvordan den opfører sig i frostvejr kan jeg dog ikke sige, men mon ikke den som monofil liner flest udvikler en stivhed og hukommelse? Hvor meget det har at sige kan vel kun en kommende isvinter svare på Blush

Mvh
Lasse

24-10-2010 20:45
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #10
(24-10-2010 20:45)karlsson Skrev:  Hej Stig

Har ingen erfaring med den climax udover hvad jeg har fået vist og fortalt. Der er en del tohåndskonkurrence kastere der bruger den, fordi den er billig og virker. Hvordan den opfører sig i frostvejr kan jeg dog ikke sige, men mon ikke den som monofil liner flest udvikler en stivhed og hukommelse? Hvor meget det har at sige kan vel kun en kommende isvinter svare på Blush

Mvh
Lasse

Super, tak for svar igen. Jeg er frisk på at prøve den, den er trods alt billig hvis jeg køber en to spoler (endnu billigere hvis andre vil hoppe med på vognen).

Jeg er desværre ikke den helt store vinterbader alligevel, så bare den er dejlig at arbejde med i de varmere måneder, så bliver jeg sikkert godt tilfreds.

Mvh
Stig
24-10-2010 20:50
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #11
Jeg er klar på at splitte en bulk.
Jeg tager til stockholm i morgen og kommer hjem torsdag, måske den kan findes der ?

/Allan

http://www.customflies.dk
24-10-2010 21:08
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #12
Hej Stig & Allan

Den er jeg med på. Da jeg også mangler en skydeline, og gerne vil se hvordan en símpel monofil klarer sig mod andre og dyrere alternativer.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 24-10-2010 af 22:36 Jan Fensten.)
24-10-2010 22:36