Kasteinstruktører?
123

Besked: #1
Kasteinstruktører?
Er der nogen regler eller retningslinier for hvornår man må kalde sig selv for kasteinstruktør? Jeg synes jeg ser flere og flere hjemmesider hvor der udbydes kurser af mere eller mindre suspekte personer som ingen tilknytning har til hverken FFFD, CFCC eller lignende anerkendte institutioner hvis formål er "at fremme fluekastet".

Noget andet jeg tænkte på var, om man kunne være certificeret FFFD kasteinstruktør uden at være med i FFFD eller FFF i det hele taget? Og hvad er forskellen på en certificering gennem FFF og AAPGAI? Hvor mange uddannede instruktører er der egentlig på fiskevand.dk? Huh Alt for mange spørgsmål i en tråd, beklager Undecided
(Denne besked var sidst ændret: 25-10-2010 af 21:33 123.)
25-10-2010 21:32
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Kasteinstruktører?
Enhver kan gå ud og kalde sig instruktør i et eller andet. Det er op til kursisten at tjekke om papirerne er i orden. Der er intet til hinder for at jeg går ud og kalder mig for fluebindings-instruktør til trods for at jeg aldrig har bundet en flue.
25-10-2010 21:39
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #3
Du er nok mere en kvalitets tester af stænger Big Grin
25-10-2010 21:42
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
Hej Thomas

Lasse og Lars er instruktører - hvis der er andre færdes de herinde i stilhedSmile

Private foreninger som FFFD kan selvfølgelig ikke autorisere instruktører med større gyldighed end den vi selv tillægger den, fordi vi ved, at de pågældende instruktører er blevet bedømt af kompetente personer - de er jo ikke en myndighedHuh

Der findes sikkert mange gode instruktører som ikke er certificeret af FFFD. Jeg ved da, at f.eks. Erik Kyrping havde instrueret i mange år før han fik mulighed for at tage certificeringen, Loop uddanner så vidt jeg ved deres egne instruktører og Scierra har, i hvert fald tidligere, udnævnt instruktører selv.

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
25-10-2010 21:50
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Thomas

Enhver kan frit og frejdigt kalde sig instruktør, og rigtig rigtig mange gør det, desværre også en del uden at have noget at have det i Dodgy

Pga af ovenstående der ikke bare er et dansk problem er der nogle organisationer der har valgt at lave en form for standardisering af det at være en instruktør i fluekast. Af de mest kendte er der :

Federation of Fly Fishers, i daglig tale FFF, en Amerikansk organisation der siden 93 har haft et certificeringsprogram af kasteinstruktører.

Association of Advanced Professionel Game Angling Instructors, AAPGAI i daglig tale, en Engelsk organisation der siden 2003 har certificeret instruktører, de har eksisteret længere, men som APGAI, og der skete en intern splittelse i 2005, pga af den engelske regerings program for instruktører.

European Fly Fishing Association, EFFA i daglig tale, eksiteret siden 2006, før det hed de Federation of Fly Fishers Europe, FFF-E, men da de havde en anden tilgang til tests og standarder end FFF så bad man dem om enten at bruge samme tests og procedure eller stoppe med at bruge navnet FFF, de valgte det sidste.

Disse er de mest kendte her i Europa, der er flere, men de er stort set alle nationale.

FFF er den mest udbredte med instruktører over det meste af verden, mener vi har i 29 lande PT, omkring 2000 certificerede instruktører og 250+ Master ceritficerede instruktører, og vores nye tiltag, tohånds med knap 50 certificerede.
Testene kan ses på http://www.fedflyfishers.org/Default.aspx?tabid=5089

AAPGAI er mest udbredt i England med en håndfuld instruktøre spredt rundt omkring i verden, deres test kan findes her:
http://www.aapgai.co.uk/
Læg mærke til at de som den eneste organisation i verden også certificere instruktører i fluebinding Cool

EFFA er mest udbredt i midtEuropa, deres tests kan findes her:
http://www.effa.info/startseite.html

Nej man kan ikke være certificeret FFF instruktør (eller nogen af de andre for den sags skyld) uden at være medlem af FFF (eller de andre Big Grin)
Det er værd at observere at FFF-Danmark ikke certificere kaste instruktører, det er udelukkende eksaminatorer under FFF's casting instructor certification program (CICP) der gør det. Der er et par af de Master certificerede instruktører hos FFFD der er eksaminatorer, men det er hos FFF man bliver certificeret.

Mvh
Lasse Karlsson
Medlem i FFF's kaste programs bestyrelse
Certificeret hos FFF og AAPGAI, og tidligere hos EFFA

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 25-10-2010 af 22:27 L.K..)
25-10-2010 22:26
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #6
Citér:AAPGAI er mest udbredt i England med en håndfuld instruktøre spredt rundt omkring i verden, deres test kan findes her:
http://www.aapgai.co.uk/
Læg mærke til at de som den eneste organisation i verden også certificere instruktører i fluebinding Cool

Tak Lasse for at forklare sammenhængen og tak til Thomas for at stille spørgsmålet.

Undskyld sidesporet, men jeg syntes da ellers at Niels Verner og en anden som jeg ikke kan huske navnet på blev Certificeret under FFF i fluebinding for ikke så længe siden?

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 25-10-2010 af 22:42 Jan Fensten.)
25-10-2010 22:37
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Hej Jan

Niels Verner oa. blev certificeret af FFFD, den danske klub har lavet deres egen instruktør certificering i fluebinding Cool

Mvh
Lasse

25-10-2010 22:40
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
(25-10-2010 22:40)karlsson Skrev:  Hej Jan

Niels Verner oa. blev certificeret af FFFD, den danske klub har lavet deres egen instruktør certificering i fluebinding Cool

Mvh
Lasse

Hej Lasse

Undskyld forvirringen. Jeg troede at FFF dikterede retningslinierne for instruktør uddannelserne.
Hvorfor en FFFD certificering ville være godkendt af FFF?

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 25-10-2010 af 22:59 Jan Fensten.)
25-10-2010 22:47
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
Hej Jan

Helt ok, FFF har ingen fluebindings instruktør certificering, så det står frit for for FFFD at lave en. Kasteinstruktør er en anden sag Wink

Mvh
Lasse

25-10-2010 23:04
123

Besked: #10
Lasse,

Tak for de udførlige svar. Det opklarer en del. Jeg synes at have læst, at der er 80 instruktører i AAPGAI, men lad nu det ligge. Hvad er GAIA så i forhold til de andre foreninger? Igen en søsterorganiastion eller hvordan?

Uddannelse eller ej, så skader det vel ikke at være certificeret Wink Jeg ved ikke om Mortensen, Kreh, Rajeff og Krieger er/var certificerede?
26-10-2010 08:35
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #11
Har Danmarks Sportsfiskerforbund ikke også en instruktøruddannelse?

Jeg mener bestemt at f.eks. HM er uddannet/certificeret herfra

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
26-10-2010 10:56
123

Besked: #12
(26-10-2010 10:56)Nikolai Kaad Skrev:  Har Danmarks Sportsfiskerforbund ikke også en instruktøruddannelse?

Jeg mener bestemt at f.eks. HM er uddannet/certificeret herfra

Mvh

Nikolai

Jeg tror ikke det har noget med kasteinstruktør a gøre. Der er f.eks. mange junior ledere i DSF, og de har (ikke nødvendigvis) noget med fluekast at gøre.
26-10-2010 11:22