Ferskvandsmontering og saltvand
Allan Wermuth

Odense
Besked: #1
Ferskvandsmontering og saltvand
Hej

Jeg vil godt lige høre jeres erfaringer omkring ferskvandsmonterede stænger og brug i saltvand.

Konkret, så overvejer jeg at anskaffe en Sage Z-Axis 690 , idet jeg kan få den til en rimelig fornuftig pris. Håndtaget passer mig fint, da jeg foretrækker reversed halfwells , men kan selve hjulholderen og træindlægget stå for "mosten", hvis den bruges på kysten. Det skal siges, at jeg ALTID skyller og tørrer min stænger efter brug.

mvh
Allan
26-10-2010 09:37
Adversering
JTHL

Aalborg
Besked: #2
RE: Ferskvandsmontering og saltvand
Min fiskemakker bruger en XP 690 på kysten, han købte den brugt hvor den også var blevet brugt i saltvand.

Sidst jeg så den var den stadig i fin stand, så mon ikkke det holder ok, hvis man bare husker at skylle tingene efter brug i saltvand.

Med venlig hilsen
Jan
26-10-2010 10:05
123

Besked: #3
(26-10-2010 09:37)wermuth Skrev:  Hej

Jeg vil godt lige høre jeres erfaringer omkring ferskvandsmonterede stænger og brug i saltvand.

Jeg tror ikke man kan sige noget absolut om de forskellige stængers montering. Jeg har set "Bluewater" stænger montereret med alt i rustfrit bling bling, men som efter kort tids brug rustede og blev slidt ihjel ret hurtigt. Omvendt har jeg set (og har selv) nogle ferskvandsmonterede stænger som holder sig utrolig godt selv efter brug i saltvand. Hvis du skal være 400% sikker på at hardwaren ikke tager skade, hedder det Fuji hjulholder, EVA håndtag og titanium/keramik øjer, men det er ikke nødvendigvis en smuk sammensætning Big Grin

Personlig har jeg dog ingen betænkeligheder ved at bruge "ferskvandsstænger" i saltvand. Det er klart at saltvand kan give fine nikkelsølv hjuldere lidt patina, men det er jo kun kosmetisk. Jeg er ret hysterisk med det grej jeg bruger på kysten så jeg skyller og renser mit gear i hoved og den anden ende efter hver tur, så alt mit grej ser ud som nyt, selv efter mange års brug. Køb du trygt en 690'er Wink
26-10-2010 11:34
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
Jeg har også en brugt SAGE #5, som jeg bruger på kysten uden at den lider under det. Før jeg købte den har den også været brugt på kysten i flere år. Man kan godt se på især nikkelsølvet, at det er blevet brugt i saltvand, men funktionsmæssigt er der intet at komme efter. Af og til kan man give hjulholderen noget Autosol eller WD40, så funkler det igen.Big Grin

Så konklusionen herfra er, at du sagtens kan bruge ferskvandsmonterede stænger (ihvertilfælde de som er monteret med Strubles nikkelssølvhjulholdere?) i saltvand, når blot du er indstillet på at de får noget patina derefter Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
26-10-2010 12:56
Allan Wermuth

Odense
Besked: #5
Tak for alle de fine svar, så er det i hvert fald ikke ferskvandsmonteringen, der står i vejen for anskaffelsen af ny kyststang i den lette kategori Big Grin

mvh
Allan
26-10-2010 13:07
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #6
Hej Allan,

Nysølv kan blive anløbent i saltvand - men det er også det værste. Og det kan forebygges, hvis man skyller. Og så kan man jo altid pudse det op, hvis man en dag får den lyst.

Træindlægget ville jeg nok sørge for at holde godt olieret, men så burde der heller ikke være noget at komme efter der.

Claus

http://www.ussingbech.dk
26-10-2010 13:45
Kim A.

fjenneslev
Besked: #7
(26-10-2010 09:37)wermuth Skrev:  Hej

Konkret, så overvejer jeg at anskaffe en Sage Z-Axis 690 , idet jeg kan få den til en rimelig fornuftig pris. Håndtaget passer mig fint, da jeg foretrækker reversed halfwells , men kan selve hjulholderen og træindlægget stå for "mosten", hvis den bruges på kysten. Det skal siges, at jeg ALTID skyller og tørrer min stænger efter brug.

mvh
Allan

det kan ikke siges nok jeg ELSKER min z-axis #6 på kysten... og indtil videre har den ikke nogle men af det... efter 10-15 ture

Mvh
Kim a.
26-10-2010 14:20
Adversering
123

Besked: #8
Men Allan, tror du at en Z-axis 690 skulle være mere langsom end din STS 906? Jeg tvivler. Du kan jo altid slibe håndtaget ned hvis det er der koen ligger begravet.
26-10-2010 14:24
Allan Wermuth

Odense
Besked: #9
Nej, jeg tror ikke at den er langsommere, men den har en anden aktion.

mvh
Allan
26-10-2010 14:35
123

Besked: #10
Fair nok. STS og S3S minder utrolig meget om hinanden, og jeg har haft S3S fra #6 - #8. Meget lækre stænger som har en meget harmonisk aktion efter min mening. Har du prøvet Z-axis i 690?
26-10-2010 15:27
Sølvræven
Gæst

Besked: #11
Har en gammel (20 år) Daiwa Osprey Proffesional APF 10P - lavet før der var noget der decideret hed SW stænger - brugt utallige gange i saltvand uden at ire, ruste eller på anden måde blive anløben . vedligehold og rengøring har der ikke været meget af Big Grin

Så er der min samling af deciderede SW stænger - hver og én har spor af brug i saltvandConfused

Men hvis ellers grejet skylles i lunkent vand efter HVER tur burde det nok gå.

Venligst

Claus
26-10-2010 17:02
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #12
Som Claus Bech er inde på, er det en fordel at holde træværk der udsættes for saltvand olieret - hvilket jeg er sikker på, at enhver træbåds ejer vil skrive under påCool
Lidt lin- eller møbelolie på hjulholderen (træ OG nysølv!)efter brug .. så sker der ingentingSmile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
26-10-2010 22:00