Linevægt kontra kastestil.
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #1
Linevægt kontra kastestil.
Som tidligere skrevet var jeg på jagt efter et 16grams hoved til min #6 stang. Jeg endte med et Rio Seatrout.

Jeg var her til aften ude for at teste lidt på det. Tidligere har jeg brugt WF liner eller et Scierra Mwf hoved på stangen hvor vægten passer nogenlunde med klassificeringen dvs. ca. 14g.

Med mit nye hoved oplever jeg at stangen bliver meget slatten i spidsen. Det føles næsten som om den "sprøde" spids kollapser når jeg ændrer kasteretningen. Dvs fra bagkast til fremkast og omvendt.

Mit fluekasteri er affødt af film og bøger fra Hr. Mortensen og som sådan vil jeg gerne at mit kast er elegant og ubesværet. Længde er jeg mere ligeglad med. Derfor er min kastebevægelse også mere afdæmpet med armen ned langs siden og sjældent hånden over skulderhøjde.

Det virker som om at med denne bevægelse er 16g for meget da stangen er mere lodret i kastet end når man kaster med længde for øje. Dette kast ser jeg ofte afsluttet med stangen i meget mere vandret position og derfor er stangen ikke belastet nær så meget på tværs af sin egen akse. Når jeg selv forsøger denne "teknik" eller mangel på samme, så føles stangen ikke overbelastet på samme måde men al elegance i kastet forsvinder.

Er der nogen af jer kastenørder der kan forklare min oplevelse? .. Er det min teknik der er dårlig eller er moderne kystflue bare ikke stedet for elegant fluekasteri ? ...

PS: Rio Seatrout hoved sælges billigt Dodgy
12-11-2009 18:39
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Linevægt kontra kastestil.
Hej Jakob

Jeg tror, at du skal beholde dit skydehoved og træne noget mere med det. Der findes ingen stang, som kaster fint med 14g og kollapser med 16Tongue
Når du træner/kaster Göran Andersson/ Henrik Mortensen stil - så anvender du en relativt kort kastebevægelse .. det du selv beskriver som at "forsøge at holde armen nede langs kroppen". Men prøv at finde Henrik Mortensens beskrivelse af det begreb der hedder pendling. Det består, kort fortalt, i at du løfter albuen og følger stangen bagud (hvorved hånden kommer over skulderhøjde!). Det er den kastestils måde at opnå en større stangvandring på, når du har en dybere bøjning i stangen .. hvad enten det skyldes en længere eller tungere lineCool
Det lyder nemlig som om du forsøger at kaste en større vægt med den samme bevægelse, som du bruger ved en lavere - og det går ikke!
Det er faktisk ligemeget hvad du kaster med .. sten, bolde eller flueline - en større vægt kræver mere kraft - og i den kastestil du efterstræber opnås den med pendlingen..
Håber det giver mening .. det bliver sikkert udbygget af andre - og ellers må vi tage en snak om det på søndagSmile

Jeg kender nogen der kaster nydelige distancer på kysten med en meget harmonisk og rolig stilCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
12-11-2009 22:44
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #3
Et lille indspark.

Mathias Drügge har lavet en fantastisk kaste DVD med 1 & 2 hånds,virkelig en stor hjælp omkring pendling.

/Esben
12-11-2009 23:00
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Jakob

Er rimeligt enig med Martin her Blush

Hvad er årsagen til at du mener den ene kastestil er mere elegant end den anden?

Hvilken kastestil er mest elegant?

Mvh
Lasse

Ps. Prøv at teste skydehovedet en gang til 2gram er ikke en stor ændring i vægt. Og når du så kaster, så prøv at holde så løst som overhovedet muligt om din stang, lige indtil du laver dit stop. Her skal der smides et klem ind, bare et lille et Wink

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
12-11-2009 23:16
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #5
(12-11-2009 23:16)karlsson Skrev:  Hvilken kastestil er mest elegant?

Mvh
Lasse

Hej Lasse
Fedt, at du bringer lige det klip i spil her. Jeg har set det mange gange uden at finde et svar på det oprindelige spørgsmål:
Hvilket kast er mest energibesparende?
Er der et?Huh

For mig er det mest energibesparende kast det, der lægger mest line tilbage i vandet - og det er i hvert fald ikke klassisk AnderssonCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
12-11-2009 23:23
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
(12-11-2009 22:44)Martin Brøndum Skrev:  Hej Jakob

Jeg tror, at du skal beholde dit skydehoved og træne noget mere med det. Der findes ingen stang, som kaster fint med 14g og kollapser med 16Tongue
Når du træner/kaster Göran Andersson/ Henrik Mortensen stil - så anvender du en relativt kort kastebevægelse .. det du selv beskriver som at "forsøge at holde armen nede langs kroppen". Men prøv at finde Henrik Mortensens beskrivelse af det begreb der hedder pendling. Det består, kort fortalt, i at du løfter albuen og følger stangen bagud (hvorved hånden kommer over skulderhøjde!). Det er den kastestils måde at opnå en større stangvandring på, når du har en dybere bøjning i stangen .. hvad enten det skyldes en længere eller tungere lineCool
Det lyder nemlig som om du forsøger at kaste en større vægt med den samme bevægelse, som du bruger ved en lavere - og det går ikke!
Det er faktisk ligemeget hvad du kaster med .. sten, bolde eller flueline - en større vægt kræver mere kraft - og i den kastestil du efterstræber opnås den med pendlingen..
Håber det giver mening .. det bliver sikkert udbygget af andre - og ellers må vi tage en snak om det på søndagSmile

Jeg kender nogen der kaster nydelige distancer på kysten med en meget harmonisk og rolig stilCool

venligst
Martin

Hej Martin.

Jeg er bekendt med pendlingen og bruger den også når der skal lidt mere distance på kastene og når ret skal være ret så kommer min bevægelse nok også op i hovedhøjde der.

Jeg forsøgte bare at forklare at jeg ikke er typen der svinger hele armen for at kaste Wink
13-11-2009 10:26
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #7
Hej Lasse.

I forhold til den video du linker til, er det første kast.

Grunden til det, er min helt egen subjektive mening om hvad fluefiskeri og fluekast er for en størrelse. For mig at se skal det gerne være let og ubesværet og med nydelige linebuer. Hvis vejret ikke tillader dette, går jeg op i lineklasse eller hvis det er helt slemt, så et tungt bombardaflåd eller sofaen istedet. Jeg er ikke typen der insisterer på en #6 til al slags vejr.
13-11-2009 10:31
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
(13-11-2009 10:26)Jakob Hansen Skrev:  Hej Martin.

Jeg er bekendt med pendlingen og bruger den også når der skal lidt mere distance på kastene og når ret skal være ret så kommer min bevægelse nok også op i hovedhøjde der.

Jeg forsøgte bare at forklare at jeg ikke er typen der svinger hele armen for at kaste Wink

Hej Jakob

De problemer du har med stangspidsen kunne bare godt lyde som om, at du bruger en for lille kastebevægelse til en dybere bøjning i stangen. Så vil der jo netop ske det, at du begynder din kastebevægelse inden spidsen er færdig med at aflade sin energi i den anden retning - derfor mit budCool

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
13-11-2009 12:50
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #9
Hej Martin:

Kanske du har ret. Jeg ville teste lidt på det hvis ikke det var fordi vejret er skidt her i viborg lige pt. Måske du gider spotte mig lidt på søndag ?
13-11-2009 14:44
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
(13-11-2009 10:31)Jakob Hansen Skrev:  Hej Lasse.

I forhold til den video du linker til, er det første kast.

Grunden til det, er min helt egen subjektive mening om hvad fluefiskeri og fluekast er for en størrelse. For mig at se skal det gerne være let og ubesværet og med nydelige linebuer. Hvis vejret ikke tillader dette, går jeg op i lineklasse eller hvis det er helt slemt, så et tungt bombardaflåd eller sofaen istedet. Jeg er ikke typen der insisterer på en #6 til al slags vejr.

Hej Jakob

Jeg finder det interessant at du vælger den mest mekanisk udførte kastestil som den mest elegante! Ja det er udført sådan med vilje, og normalt ser det mere flydende ud, i stil med de andre. Linebuerne er af samme facon i alle kastene, stangtoppens bane er jo stort set uændret i alle kastene Smile

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
13-11-2009 15:55