Stjerner:
  • 2 stemmer - 4 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Grejanmeldelse] G Loomis GLX max line speed
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
[Grejanmeldelse] G Loomis GLX max line speed
Du skal kunne leve med dens særheder - men de er kun kosmetiske!

Særhederne er nemlig følgende:
Dubiøs korkkvalitet af en topserie stang at være.
Spinkel ferskvandshjulholder med kun en låsering og indlæg af ædeltræ ´´california buckeye burl´´.
De små recoil skydeøjer uden indlæg og de spinkle (men meget robuste) etbenede recoil øjer.
Diverse guldstaferinger - både omkring hjulholder og pyntebeviklinger.
Håndtaget er ret lille og half wells.

Men ovenstående er som sagt kun kosmetik, der afspejler, at Loomis har tiltænkt stangen anvendelse i ferskvand. Rent funktionsmæssigt får du en formidabel stang både til Åen og ved kysten. Med hensyn til sidstnævnte anvendelse har jeg nu brugt min ved kysten i et år, og hverken hjulholder eller andre dele bærer det mindste præg af salt!
Det er naturligvis den slanke mørkegrønne klinge - eller rettere sagt dens aktion - der gør, at jeg er meget begejstret for stangen! Uanset linelængde arbejder stangen med stor præcision, dæmpning og fin kontakt til toppen. Aktionen forbliver rolig og harmonisk - også med lang line ude eller når der trækkes igennem med et skydehoved. Navnet kunne antyde en meget hurtig og hysterisk stang - men det er efter min mening ingenlunde tilfældet!
Dens kraftfulde men yderst harmoniske progressive aktion, og dens fine dæmpning med en spids der omgående falder til ro gør stangen omgængelig - det er let at mærke linen under kast.
Også under fight af fisk er den en stor fornøjelse. Den tynde klinge og den progressive aktion gør, at den arbejder dybt - også med en målsfisk på kysten. Dermed udtrætter den fisken hurtigt og skånsomt og til stor fornøjelse for fiskeren!
Jeg tror egentlig ikke, at der er mange der er i tvivl om at max GLX´en kan kaste langt og stabilt - og det er faktisk dens fightegenskaber der har inspireret mig til at skrive denne anmeldelse.
Jeg har indenfor den sidste måned fisket ret intenst med stangen - men også med en 4´er efter horn og med min 8´er i blæst. I den periode er det lykkedes mig at lande 5 havørreder mellem målet og 2,5kg på stangen .. og når jeg sammenligner med de andre (TFO Jim Teeny #4 og T&T Horizon II #8) - så indeholder den faktisk de bedste egenskaber fra begge .. den opleves som en 4´er i hånden og under fight - men den kaster som en 8´er!
Jeg bruger den med skydehoveder fra 10 meter/14g til 17 meter/19g samt med en WF #6 med 15 meter klump- og den kaster det hele med den største selvfølgelighed og stil!

Stangen er udgået - men findes stadig under navnet Max GLX, med samme klinge men med lidt andre fittings.

Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
23-06-2009 21:24
Adversering