[split] Stangaktion vs fiskesituation
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #1
[split] Stangaktion vs fiskesituation
(02-11-2010 12:57)NMR Skrev:  Tak for svaret! Hvordan tror du bvk'en vil være ved åen?

Uden at kende noget som helst til stangen så tør jeg godt spå at den ved åen vil bøje sig i kastet med sit eget tempo nøjagtigt som alle andre stænger.

Jeg forstår ikke hvorfor nogle stang-aktioner sku egne sig bedre til en bestemt slags fiskeri end andre?
03-11-2010 15:26
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Tfo BVK #8
(03-11-2010 15:26)Jakob Hansen Skrev:  Jeg forstår ikke hvorfor nogle stang-aktioner sku egne sig bedre til en bestemt slags fiskeri end andre?

Dét forstår jeg ikke at der er nogen, der ikke forstår Cool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
03-11-2010 16:00
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #3
(03-11-2010 16:00)Brandt Skrev:  Dét forstår jeg ikke at der er nogen, der ikke forstår Cool

Jamen vil du så ikke forklare hvilke stangaktioner der hører til hvilket fiskeri og hvorfor? Smile
03-11-2010 17:25
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
(03-11-2010 17:25)Jakob Hansen Skrev:  Jamen vil du så ikke forklare hvilke stangaktioner der hører til hvilket fiskeri og hvorfor? Smile

Uha, den glæder jeg mig til at læse Cool Er lige med på en kigger Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
03-11-2010 18:29
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(03-11-2010 17:25)Jakob Hansen Skrev:  Jamen vil du så ikke forklare hvilke stangaktioner der hører til hvilket fiskeri og hvorfor? Smile

For mig er en Streamdance hls en fornøjelse at kaste med ved åen under de fleste forhold mens en TCX under de fleste forhold giver mig kasteglæde ved kysten. Det modsatte vil ikke være lige så fedt. Hvad aktionerne kaldes må I så selv om, men det er bare hvad jeg har erfaret. På kysten foretrækker jeg ofte en 9-fods og ved åen må den gerne være længere fra #6 og op. Hvorfor det er sådan for mig ??? det har måske noget med at der kastes mere igennem på kysten??? Nå jeg er til møde, og må smutte

(Denne besked var sidst ændret: 03-11-2010 af 20:23 Brandt.)
03-11-2010 19:10
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
Hej Brandt.

Jeg havde håbet du ville begrunde lidt nærmere hvorfor du mener som du gør. "kasteglæde" er jo et abstrakt udtryk som er pokkers svært at debattere.

For mig handler det om at finde en aktion jeg er glad for. Så skal den nok klare det den bliver bedt om Smile

Mht. spørgsmålet om længde så er jeg med med på at der i visse situationer er fordele i det ene fremfor det andet
03-11-2010 19:34
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #7
For mig - og det er jo stærkt subjektivt - er der klar forskel på å- og kyststænger.

På kysten vælger i reglen stangen efter, hvor langt jeg kan kaste med den. Det betyder - med enkelte fornøjelige undtagelser - en stang ala TCR/TCX/flere andre. For mig altså.

I åen kan man give fanden i kastelængden og tage den stang, man totalt set får mest fornøjelse ud af. Og det får jeg personligt af stænger med en dybere aktion.

Claus

http://www.ussingbech.dk
03-11-2010 19:52
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #8
Den er jeg meget enig i :-)

Jeg fisker flere mindre åer med udhængende træer og buske, jeg gerne vil ind under på 3 - 12 m afstand. Det er nogle ikke helt nemme kast, når man står i en blød brink eller 2m høje siv eller på en høj brink 1 - 2 m over vandet. I denne situation er det alt andet lige nemmere at placere fluen rigtigt med en stang med dyb aktion og ikke alt hurtig eller stiv stang. På dage hvor det blæser kraftigt (+8ms), bruger jeg en stiv stang med en hurtig top for at skære gennem vinden, men har klart flere mistede fluer med den, men selvfølgelig kan den bruges :-) Men fortrækker klart en dyb progressiv aktion til åen: Det er alt andet lige at gå med en stang ved åen, hvor man har en rigtig god fornemmelse af hvordan hele setup'et arbejder.

Jeg skal ud og prøve BVK'en - den lyder som en fornuftig mellemting :-)

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 03-11-2010 af 20:38 Nikolai R..)
03-11-2010 20:37
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(03-11-2010 19:34)Jakob Hansen Skrev:  Hej Brandt.

Jeg havde håbet du ville begrunde lidt nærmere hvorfor du mener som du gør. "kasteglæde" er jo et abstrakt udtryk som er pokkers svært at debattere.

For mig handler det om at finde en aktion jeg er glad for. Så skal den nok klare det den bliver bedt om Smile

Mht. spørgsmålet om længde så er jeg med med på at der i visse situationer er fordele i det ene fremfor det andet

For mig er kasteglæden en meget vigtig faktor i fluefiskeriet. Det gælder også for mig om at finde en aktion, som jeg er glad for, men hvilken aktion, der gør mig glad afhænger i høj grad af situationen. Jeg kaster nogenlunde lige langt med mine stænger/liner (der oftest bærer samme #nr) uanset aktion - naturligvis kommer jeg længere ud med kraftigere grej.

Men på kysten har jeg så lang line ude, som jeg magter, for at kaste langt. En bundstiv satan gør så, at mit kast ikke kolapser helt. Det kunne også være, at der blæste en pelikan, (som der oftere gør på kysten end i indre Rold skov) - og så kunne jeg byde den bundstive en kortklumpet line i en klasse over stagen. Så kunne selv jeg opnå lidt fornuftige fiskeri.

Ved åen hyggekaster jeg med kort line ude og bruger minimale kræfter. En bundstiv kyststang ville virke som et kosteskaft og enhver kastefornøjelse ville være borte. Jeg kender indtil flere fiskebuddies, der har samme opfattelse. Bl.a. indenfor stangproducenternes rækker (her er der dog ikke tale om personlige bekendtskaber). Sjovt nok er langt størstedelen af saltvandsmonterede stænger af model kosteskaft sammenlignet med de ferskvandsmonterede. Det er i hvert fald sådan som jeg ser markedet - og som sagt, så virker det for mig. Smile

03-11-2010 20:45
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
(03-11-2010 19:37)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Lasse,

hvad er det iøvrigt for en stang, der er så kult, at den får lov at være en del af din signatur....? Cool

Forfaderen til starwars modellerne og deres chilimødre Cool Den tealgrønne hævner! CCS data er lagt ind Wink

Og så foretrækker jeg de samme stænger og aktioner hele vejen igennem, i den lille overbegroede å hvor jeg skal placere mine kast knivskarpt, der vil jeg helst have små bevægelser, på kysten hvor der skal kastes langt en god del af tiden, der kan jeg hive på de store bevægelser og give den gas. Begge dele opnås for mig med samme type aktion, men vi er jo alle forskellige og det er bare min mening Angel

Mvh
Lasse

03-11-2010 20:46
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
(03-11-2010 21:02)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Cool ! Cool Men jeg troede, du havde knækket dem allesammen...?! Big Grin

Knækket dem?? Bare et par stangtoppe her og der, og så ellers solgt dem til folk der ville fiske med dem :-) Men der gemte sig lige en enkelt bagerst i skabet, og den har så nu fået ny spids, og engang får den også ny hjulholder, men tiden er lige blevet en mangelvare Shy

Mvh
Lasse

(Denne besked var sidst ændret: 03-11-2010 af 21:41 L.K..)
03-11-2010 21:40
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(03-11-2010 20:46)karlsson Skrev:  ............, men vi er jo alle forskellige og det er bare min mening Angel

Mvh
Lasse

Jeg kan ikke være mere enig Smile

03-11-2010 21:49