Gode ideer efterlyses!
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
Gode ideer efterlyses!
Jeg har slidt mit sidste par waders op på en sæson. Det er stykkerne mellem knæene som er slidt voldsomt, mens resten sagtens kunne klare flere sæsoner. Jeg har aldrig gjort særlig meget ud af at reparere, da jeg synes det virker lidt håbløst. Med nu har jeg købt limen og mangler kun at finde nogle store lapper af et egnet matriale: Hvor finder og køber jeg sådan nogle 'plakater'?

Jeg har vedhæftet en video og vil meget gerne høre om andre har forsøgt en tilsvarende reperation. Dernæst om det var besværet værd?

http://www.youtube.com/watch?v=wOP8PEjWfjI

Indtil videre er filmen ikke søgbar på youtube!

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 08-11-2010 af 21:58 Nikolai R..)
06-11-2010 20:17
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: Gode ideer efterlyses!
Hvor mange ture svarer til en sæson ? Selv om Scierra CC4 ikke er specielt dyre synes jeg det er lidt for hurtigt de er blevet slidt.

Mvh
Esben
06-11-2010 22:22
Daniel Heinrichsen

Besked: #3
mine CC4 har holdt i lang tid nu og de er stadig tætte...
De er købt dec. 2008.

og indtil videre snakker vi 200< ture af som minimum 3 timer per gang.

Men har ingen ide til dit problem
(Denne besked var sidst ændret: 06-11-2010 af 22:40 Daniel Heinrichsen.)
06-11-2010 22:40
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #4
Jeg ved ikke om jeg er en specielt aktiv fisker - måske var det lidt for jysk :-) Er afsted mindst en gang om ugen. Først og sidst på sæsonen er en gennemsnits tur ved åen ca. 6-8 t og jeg går mellen 5 og 15 km afhængigt af fiskeriet. I højsæsonen (august-oktober) er jeg afsted ca 1-3 gange om ugen, fra 2 timer før solopgang til 2 timer efter solopgang eller 2-3 timer før solnedgang til der ikke er flere fisk :-) Det bliver til nogen timer, men aldrig har jeg slidt et par waders så hurtigt. Jeg er ikke kalve knæet :-)

Venligst Nikolai

06-11-2010 23:09
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
Da jeg er noget desperat startede jeg også en tråd på 123nu. Det lader til at blive et par nye waders uden syninger på indersiden af knæene. Nogen gode bud herinde fra?

Jeg tror det skal være enten:

http://www.orvis.co.uk/store/product.asp...at_id=5938

eller

http://capricorn.se/shop/default.asp

Jeg høre gerne andre gode bud :-)

Venligst Nikolai

06-11-2010 23:16
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #6
Hvis du kan slide et par waders til 1500-1800 eller hvad de koster op på en sæson,ville jeg prøve med et par lidt dyere evt. Simms. http://www.simmsfishing.com/site/g3_guid...ible.html#

Jeg er godt klar over at vi har forskellige budgeter.

Har ikke kendskab til Orvis og kan ikke se dem på Capricorn.
07-11-2010 00:10
Daniel Heinrichsen

Besked: #7
(06-11-2010 23:09)NMR Skrev:  Jeg ved ikke om jeg er en specielt aktiv fisker - måske var det lidt for jysk :-) Er afsted mindst en gang om ugen. Først og sidst på sæsonen er en gennemsnits tur ved åen ca. 6-8 t og jeg går mellen 5 og 15 km afhængigt af fiskeriet. I højsæsonen (august-oktober) er jeg afsted ca 1-3 gange om ugen, fra 2 timer før solopgang til 2 timer efter solopgang eller 2-3 timer før solnedgang til der ikke er flere fisk :-) Det bliver til nogen timer, men aldrig har jeg slidt et par waders så hurtigt. Jeg er ikke kalve knæet :-)

Ja, tror du er mere end gennemsnitlig aktiv fisker Tongue

Der er jo nogen der også skal passe skolen Angel

Hvis jeg havde bil ville jeg også fiske væsentlig mere Dodgy
07-11-2010 09:50
Adversering
Saltflyfish

Besked: #8
Hvis sliddet er på indersiden af benene, er problemet sandsynligvis pasformen eller størrelsen. Poser dine waders meget, vil benene slides hurtigt på indersiden - især over knæene.

Mvh
Christian
07-11-2010 17:35
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
De poser stort set ikke. Jeg kan se at alt slid sidder langs kanten på de kantbånd som dækker sømmen på indersiden. Lader til at sømmen bliver for stiv i forhold til det omkringliggende materiale?

Jeg har besluttet at prøve en reperation, hvor jeg sætter nogle kæmpe lapper på indersiden af mine waders. Jeg planlægger at købe noget velholdt pvc regntøj i genbrug og klippe nogle lapper på ca. 40X30 cm, som limes fast med liquisole, så hele det udsatte område pakkes ind. Herefter bruges de kun i åen, hvor jeg kun er i vandet kort tid af gangen :-)

Nogle der har prøvet tilsvarende med gammelt regntøj eller vil dele erfaringer med liquisole på åndbart materiale - ved ikke om limen hæfter ordentligt?

Venligst Nikolai

07-11-2010 21:15
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #10
(07-11-2010 21:15)NMR Skrev:  De poser stort set ikke. Jeg kan se at alt slid sidder langs kanten på de kantbånd som dækker sømmen på indersiden. Lader til at sømmen bliver for stiv i forhold til det omkringliggende materiale?

Jeg har besluttet at prøve en reperation, hvor jeg sætter nogle kæmpe lapper på indersiden af mine waders. Jeg planlægger at købe noget velholdt pvc regntøj i genbrug og klippe nogle lapper på ca. 40X30 cm, som limes fast med liquisole, så hele det udsatte område pakkes ind. Herefter bruges de kun i åen, hvor jeg kun er i vandet kort tid af gangen :-)

Nogle der har prøvet tilsvarende med gammelt regntøj eller vil dele erfaringer med liquisole på åndbart materiale - ved ikke om limen hæfter ordentligt?

Du behøver ikke bruge PVC. Liquisole alene burde gøre jobbet - det er vandtæt. Fantastiskt materiale. Ved ikke om det vil give ekstra slidstyrke at lægge et stykke alm. stof over limen?

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
07-11-2010 22:31
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #11
Det var netop for at øge slidstyrken af limningen jeg ville sætte nogle lapper på. Er ikke sikker limen holder når de lange kanter først er slidt igennem. Tanken er at en lap på bagsiden vil skåne det ydre materiale i overgangen fra kantbånd til det øvrige materiale. Vi får se :-)

Det lader til du har gode erfaringer med limen på åndbart materiale; så er det jo bare at komme igang :-)

Venligst Nikolai

08-11-2010 10:04
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #12
Her er lidt om fremdriften på mit forhavende med udbedringen af slitagen på mine vaders:

Jeg har været i fuld gang med liqiudsole og har nu fået lappet godt 50 pinholes. En blanding af halvt vand og halvt sprit, var helt genial: Uden vand tørrer de markerede huller lynhurtigt ud og du fanger kun halvdelen. Vendte vrangen ud på mine vaders og sprøjtede blandingen på indersiden, ude fra. Kunne derefter markere hullerne efter stjernerne på ydersiden, da jeg havde vendt mine vaders endnu engang. Det var lidt besværligt, men lykkedes fint :-)

Limen ligger nu i fryseren, men tøs hurtigt op i vandbad efter ca. 5 min og er herefter som ny. Er temperaturen på limen under 20 grader er den meget sej og uduelig.

Nu skal jeg igang med de store lapper og kantbånd, som Svendsen Sport har været så venlige at sende kvit og frit. Det er da god service :-)

Til dem der skal igang med pinholes vil jeg stærk anbefale uv lim i stedet, da liquidsole tører meget langsomt og er ret besværlig at arbejde med. Kun til større reperationer vil jeg bruge den noget billigere liquidsole. Tror faktisk det er billigere med UV lim til de små huller, da den er nemmere at dosere korrekt og tørrer lyn hurtigt. Dernæst er UV limen en kær ven ved fiskevandet :-)

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 10-11-2010 af 22:04 Nikolai R..)
10-11-2010 15:11