Er Andersson salgsgas?
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
Er Andersson salgsgas?
.. et lidt kontroversielt emneCool

Mange beskylder Henrik Mortensen for at have en meget kommerciel tilgang til fluefiskeri - jeg er enig!
Det sjove er, at mange af de samme ser Göran Andersson som en ukommerciel guru .. der nærmest har opfundet den skandinaviske måde at kaste på - jeg er uenig!
Aldrig har nogen grejhandler været mere uniformeret, end da Loop lancerede Color koncept .. aldrig har nogen plæderet mere for, at alt fra undertøj til kastestil skulle købes hos samme firmaCool

Jeg opfatter Andersson/Mortensen kaste skolen som en del af det kommercielle koncept!

Man forenkler fluekastet voldsomt, idet man fikserer to af armens tre bøjelige led (albue og håndled) .. og så overlader man det til skulderen at variere i kraft af pendlingConfused
Resultatet er et kast, hvor grundbevægelsen kan læres af en hvilken som helst flok normalbegavede nybegyndere på 10 minutter (..eller på næste kursus, hvis motorikken drillerCool ).
Det er for mig klart, at hvis man involverer albue, håndled, tommelfinger og armvinkler i fluekastet opstår der flere fejlkilder - men også betydeligt flere variations muligheder for den erfarne kaster?Cool

For mig at se er Göran skolens kastestil et begavet forsøg på at involvere flere i fluefiskeriet .. og dermed som potentielle købere af skolens grej - men det kan godt være, at jeg er helt galt på denHuh

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
13-11-2009 01:29
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: Er Andersson salgsgas?
Hej Martin.

Det er vidst godt det her ikke blev bragt på bane på 123nu.ARTO så var der startet en hetz i mod dig Dodgy

Jeg er meget enig i det kommercielle,men må dog indrømme at jeg har en af hans film "The Scandinavian Speycasting" Det eneste jeg bruger fra ham er underhånds kastet,blandet med min egen stil Blush

Alt det andet med fikseret håndled og andet vil jeg lader jer semi proffer om Big Grin

/Esben
(Denne besked var sidst ændret: 14-11-2009 af 10:19 Esben Ludvigsen.)
13-11-2009 10:20
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
Jeg må give dig helt ret Martin og deller samme syns punkt hvad det angår .. Smile

Geoff Andersson har lavet noget godt, og har forstået at få det ud i verden til de mange fluefiskere .. Han giver en retningslinie til hvordan han ser kastene mindst besværet, men det er dog ikke forbudt at blande det med sin egen stil så det kører for en selv .. Cool

Personligt er jeg oplært af Henrik Mortensen ved at have deltaget i adskillige kurser, Erik Kyping og så ved at studere for mange film hvor de fleste har brugt den stil.. Men har nu gennem tiden tilpasset den så den falder i min egen smag

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
13-11-2009 10:31
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Hej Martin.

Nu går du jo i kødet på min guru så derfor ser jeg mig nødsaget til at samle handsken op og forsvare hans ære Big Grin

Først og fremmest fordrer Andersson/Mortensen skolen kun at du låser håndleddet. Både skulder og albue bruges i bevægelsen.

Nu er jeg ikke så gammel i gårde at jeg fiskede da Loop lancerede deres colorconcept. Jeg er dog med på hvad det er, så derfor vil jeg holde mine kommentarer til Hr. Mortensen og hans tilgang til fluefiskeriet.

Jeg er helt enig i at hans vinkel er kommerciel og det er vel ikke noget dybt underligt i. Han har fået mulighed for at tjene penge på noget han brænder for og hvem kan undsige sig, at ville gribe muligheden hvis den kom ?

Om kastestilen er udledt af en mission om at få så mange som muligt til at lære at kaste med flue, vil jeg lade være usagt. For mit eget vedkommende er det dog denne stil der fascinerer mig mest.
13-11-2009 10:43
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
Hov .. lige et tillæg. Jeg synes forresten at Hr. Mortensen er utroligt usnobbet når man render ind i ham rundt omkring. Han vil altid gerne snakke om fluekast.
13-11-2009 10:45
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #6
(13-11-2009 10:31)kjgizmo Skrev:  Geoff Andersson

Nu snakker du vidst om tøj... Big Grin Undskyld den lå lige til højrebenet Big Grin
13-11-2009 11:02
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #7
(13-11-2009 01:29)Martin Brøndum Skrev:  Mange beskylder Henrik Mortensen for at have en meget kommerciel tilgang til fluefiskeri - jeg er enig!
Det sjove er, at mange af de samme ser Göran Andersson som en ukommerciel guru .. der nærmest har opfundet den skandinaviske måde at kaste på - jeg er uenig!
Aldrig har nogen grejhandler været mere uniformeret, end da Loop lancerede Color koncept .. aldrig har nogen plæderet mere for, at alt fra undertøj til kastestil skulle købes hos samme firmaCool

Ret beset så har alle grejproducenter, kasteinstruktører og forhandlere vel en meget kommerciel tilgang til fluefiskeri. På samme måde som de fleste andre erhvervsdrivende har.

Det kan jeg egentlig ikke se problemet i - ej heller se, at HM eller GA er ene om.
Jerry Siem, Jim Teeny, Mikael Frödin, Hywel Morgan og Leif Stävmo mfl. er nok også ganske interesseret i den kommercielle del af fluefiskeriet Wink

Men du har da ganske ret i, at der nogle gange breder sig en nærmest religiøs stemning omkring visse mærker i perioder - og som med andre religioner har nogle mere gennemslagskraft end andre i en given periode.

Loop var/er efter min mening utroligt dygtige til at sætte dagsordenen med deres grejserier f.eks. Color Concept, hvilket også skyldtes, at det var/er gode stænger de lancerede - især sammen med Danielssons super gode hjul. Scierra formåede så at lave samme nummer et par år efter Loop (her virkede conceptet dog en smule kopieret og uden samme bund, som hos Loop - jeg købte dog alligevel et par Scierra HMS stænger, som kastede rigtigt godt Smile). De to mærker formåede (måske især i kraft af HM´s sideskift + den traditionelle dansk/svenske rivalisering) virkelig at dele vandene blandt en stor del af de danske fluefiskere. Det komiske var jo, at begge sider mente at have fundet "the one and only way of flyfishing" på trods af at de til forveksling lignede hinanden utroligt meget Smile - og måske egentlig ligner alle de andre??!?!

Jeg har også mødt fluefiskere på kysten, som har været klædt ud i Loop eller Scierra fra top til tå, men er det egentlig så meget værre end en ren Simms/SAGE mundering.

Om man tilbeder Loop, Scierra, G.Loomis eller SAGE TCR kan vel komme ud på etWink

Mht kastestil, så er det da rigtigt at Loops/Scierras kurser var meget dominerende i en periode. Dette tror jeg dels hang sammen med den ovenfor nævnte dygtighed til at markedsføre sit eget mærke, men også, at deres kastefilosofi (religion) rent faktisk baserede sig på en nytænkning af måden man lader stangen/udnytter stangens kræfter(?). Det er vel ikke uden grund at Simon Gawesworth henviser til HM og "the underhand cast" i sin ganske udemærkede film "Spey Casting".

Jeg har selv været en del af dette cirkus, idet mine første og eneste kastekurser har været med Loop/Scierra folk. Derfor kan det være svært for mig at skelne skarpt mellem den undervisnings stil og teori kontra f.eks. Kyrping eller andre? Jeg må dog indrømme, at det var igennem disse kastekurser, at jeg fik øjnene op for hvilket potentiale der ligger i en moderne kulfiberstang, når man sørger for at spænde den rigtigt op i kastet. Måske havde en anden instruktør givet mig det klarsyn på samme måde - det får jeg aldrig at vide Smile

I en periode havde jeg den fornøjelse at stå for en række fluefiskekurser på en højskole i midtjylland. Her brugte vi Loop/Scierras instruktører og deres sammenkædning af teori og kasteøvelser virkede rigtigt godt for både begyndere og øvede kastere. Det var også første gang jeg oplevede en målrettet fokusering på grejtilpasning som en vigtigt del af at få kastet til at fungere. (jeg ved godt at der i denne fokusering også ligger et potentielt mersalg, men det er dog alligevel vigtigt at grejet fungerer sammen)

Selv kan jeg dog godt undre mig over, at HM´s tidlige insisteren på, at fluekast baserer sig på en dynamisk kastevægt (hvilket giver god mening med tanke på, at mængden af line udenfor topøjet kan variere med flere meter) er blevet erstattet af en meget smal fokusering på den nøjagtige vægt som passer til den enkelte stang??

Mvh

Nikolai
13-11-2009 11:27
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
Hej Nikolai

Hvor er det herligt at kunne diskutere den slags tingSmile

Jeg undrer mig ikke over, at grejhandlere gerne vil sælge grej - og derfor finder jeg også der tilgang og deres anbefalinger helt logiske..

Jeg vedgår også gerne, at jeg godt kan lide grej (.. du nævner min stang Big Grin )
Men der er dog ikke noget af mit grej der afspejler en bestemt uniformering. Hvis du deltog på søndag (... hvad du jo desværre ikke gør) - så ville du møde mig i ca.:

Et par Simms støvler som jeg bruger fordi de er så brede, at jeg kan have alle mine vintersokker i dem.
Et par Scierra waders fordi de har været tætte i årevis.
Enten en Loop eller en Simms Frestone jakke. Den første er mest magelig den anden er mest vandtæt - derfor valgetCool
Dertil adskillige no name fleece beklædningsstykker på denne årstid.

Det er rigtigt, at min stang er fra Sage og mit hjul fra Danielsson - men intet af ovennævnte er knyttet til en bestemt kastestil .. den er min egen - påvirket af de dygtige kastere, som jeg har været så heldig at få lov til at lære afSmile

Det er det sidste der er pointen!
Jeg har ikke det ringeste imod, at folk stiller op i fuld mundering fra Loop, Scierra eller Simms - der er modedyr alle vegne Big Grin
Det er det med kastestilen jeg er efter!
Jeg synes, at Andersson/Mortensen stilen indeholder mange gode ting .. men som nævnt også nogle begrænsninger, som man måske ender med at blive fastlåst i, hvis man fra start og efterfølgende i en lind strøm af film og bøger får at vide, er det eneste der du'rConfused

Gerejsammensætning er vi helt enige om er vigtig. Men det er der vist ikke nogen der har patent på at mene. Enhver kvalificeret instruktør vil have fokus på det. Fordi forkert ditto giver en masse umiddelbare problemer, som det er svært at rette på anden visCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
13-11-2009 13:10
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(13-11-2009 10:20)EsbenL Skrev:  Hej Martin.

Det er vidst godt det her ikke blev bragt på bane på 123nu.ARTO så var der startet en hetz i mod dig Dodgy

Det er ikke nogen tilfældighed, at det er her den bliver startet, og at den aldrig er blevet det på 123Big Grin

Citér:Jeg er meget enig det kommercielle,men må dog indrømme at jeg har en af hans film "The Scandinavian Speycasting" Det eneste jeg bruger fra ham er underhånds kastet,blandet med min egen stil Blush

enig! .. det har jeg også!
Det er fremragende materiale - det kan bare ikke nødvendigvis stå aleneCool

Citér:Alt det andet med fikseret håndled og andet vil jeg lader jer semi proffer om Big Grin

/Esben

.. tror, at vi alle beklageligvis er nødt til at have et arbejde ved siden af - vi er bare nysgerrigeCool

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
13-11-2009 13:18
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
(13-11-2009 10:45)Jakob Hansen Skrev:  Hov .. lige et tillæg. Jeg synes forresten at Hr. Mortensen er utroligt usnobbet når man render ind i ham rundt omkring. Han vil altid gerne snakke om fluekast.

Jeg er enig!
Jeg synes også, at han virker som en flink fyr!
Jeg ville også sige ja, hvis nogen spurgte mig, om de måtte betale mig godt for at rejse verden rundt og fiske og demonstrere grejCool
Jeg har intet at sige nogle af de herrer på!

Derfor kan det godt være et emne på et ukommercielt forum - at man anfægter, at en bestemt kastestil er bedst til alt .. og at påstanden om at det er sådan fra ovennævnte erfarne herrer godt kan have side motiverCool
De tjener sgu da PENGE på alle de film og bøger (.. hvor mange volumes er det, at HM's smukt fotograferede kaste DVD'ere efterhånden er udkommet i? :coolSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
13-11-2009 13:25
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(13-11-2009 10:31)kjgizmo Skrev:  .... har lavet noget godt, og har forstået at få det ud i verden til de mange fluefiskere .. Han giver en retningslinie til hvordan han ser kastene mindst besværet, men det er dog ikke forbudt at blande det med sin egen stil så det kører for en selv .. Cool

De grejpushere der - efter min mening - gør klart mest for at udbrede fiskeriet .. det er ABU, Ron T, Rapala og de andre nede i bilka der gør, at alle dem der ikke er nørder som os, alligevel køber et sæt til ferien eller sommerhuset .. det kommer der nye fiskere ud afSmile

Sage gør ikke en meter for udbredelsen - når man første gang prøver at vippe med sådan en .. så er man som regel uhelbredeligt inficeret for længstTongue

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
13-11-2009 13:30
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
(13-11-2009 13:10)Martin Brøndum Skrev:  ...som man måske ender med at blive fastlåst i, hvis man fra start og efterfølgende i en lind strøm af film og bøger får at vide, er det eneste der du'rConfused

Jeg tror det var Piet Hein som sagde "følg dem, som siger, at de søger sandheden, men flygt fra dem som siger da har fundet den" Et ganske godt princip som jeg prøver at praktisere - også mht fluegrej og valg af mærker Wink

[/quote]
Gerejsammensætning er vi helt enige om er vigtig. Men det er der vist ikke nogen der har patent på at mene. Enhver kvalificeret instruktør vil have fokus på det. Fordi forkert ditto giver en masse umiddelbare problemer, som det er svært at rette på anden visCool

venligst
Martin
[/quote]

Helt enig. Min pointe var blot, at der inden Loop-bølgen kom over landet, var en del førstegangskøbere som blev prakket noget grej på, som ikke nødvendigvis var synderligt godt afstemt. Det er der nok fortsat, men Loop mfl. fik sat ekstra fokus på den del af fluekasteriet/fiskeriet. De kunne jo blot have fulgt strømmen og leveret salgsgas-talen om at alle kaste problemer ville blive løst hvis man blot købte deres stænger Smile - den tale ser man nok til evig tidSmile

God weekend - og god tur til Djursland på søndag - jeg er slet ikke misundeligConfused

Iøvrigt havde jeg ikke set dig som en SIMMS/SAGE freak da du tidligere har vist at andre stænger også har din preference inkl. Loop Greyline Tongue

Nikolai
13-11-2009 14:28