Fastspole vedligeholdelse
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
Fastspole vedligeholdelse
Som det vist er de fleste bekendt fisker jeg mest med flue. Men jeg har et let spins sæt som jeg bruger om sommeren .. og så låner jeg det regelmæssigt ud til nye fiskere (.. der er et par stykker der har fået en AHA oplevelse ved at fighte en forårsørred på en 5,6 fods spinnestang med CW 2-8gBig Grin ).

Netop den lejlighedsvise brug af hjulet gør vedligeholdelse påkrævet - det havner let i bunden af tasken i våd tilstand - og ligger der til næste gang!

Der kører mange tråde rundt omkring, hvor folk brokker sig over moderne hjuls dårlige holdbarhed. Jeg synes faktisk, at den er imponerende god .. når man tager i betragtning, hvad det er for en finmekanik i våde omgivelser vi har at gøre med!
Til gengæld tror jeg det er stort set ligegyldigt om der står ABU på hjulet og Bilka på prisskiltet eller om der står Stella et eller andet sted på vidunderet!
Hvis man vil have glæde af et fastspolehjul over tid - så er der ikke nogen vej uden om at skaffe sig tilstrækkelig finmekanisk snilde til at skille hjulet ad, rense det og smøre det omhyggeligt!
Det er ikke spor svært .. hvis ens værktøj er i god stand og man har øvelsen - så tager det under et kvarter!
Jeg vil mene, at næsten alle kan lære det, hvis de gør sig umage!
Og så er der penge at spare!
En anden egenskab ved moderne hjul er nemlig, at selv de billige kører rigtig godt - og de er ofte enklere at udføre ovenstående operation på!
... men jeg ved selvfølge godt, at det er lige så hype at have et hjul der står Stella som et der står Abel på - respekt for detCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
13-11-2009 14:24
Adversering
Frederik

København N
Besked: #2
RE: Fastspole vedligeholdelse
Hej Martin
Jeg tror at jeg deltager i nærmest samtlige af de diskussioner der kører på diverse fora ang. holdbarhed af fastspolehjulAngel

Jeg synes ikke du er helt fair mod mange af de folk der brokker sig over holdbarheden, mig selv inclusiv. Selfølgelig er der hype omkring hjul og mærker, men netop de mærker har jo fået skabt en hype fordi de har leveret en vare som var værd at bruge, men at der så senere måske er sparet lidt i produktionsomkostninger har bare ikke flyttet kunderne til andre mærker, desværre. Jeg har skilt flere hjul ad og ja de billige er oftest de mest simple at samle igen, men de kører generelt heller ikke godt. Jeg tror at der en verden til forskel fra et hjul der skal trække et lille 8 grams blink og så et der trækker 30 gram i alt slags vejr. Jeg går ikke ud fra at du bruger dit letspins setup i 10 sek.m. pålandsvind, men det afholder normalt ikke mig fra at give kysten et skud alligevel. Jeg har selv et lille no-name hjul til UL og det kører upåklageligt, men som sagt så er det heller ikke meget at forlange at det skal trække en fims gennem vandet, men har brugt 1 hjul op hver halve år på trods af smøring og vedligeholdelse. Men det værste er egentlig at de ofte sætter ud under en fisketur, altså når det får lidt vand fra bølger eller regn begynder det at køre trægt og så er det at det ikke er sjovt, når man lige har brugt 2 timer på at køre og gå til en plads for så at stå med noget der næsten er uudholdeligt.

Jeg savner lidt at have en teardown abc til alle de mest solgte hjul på det danske markede så man turde at skille sine dyre hjul ad selv uden at være fortabt hvis der er noget man ikke lige synes kan sidde hvor man troede det sad.
13-11-2009 16:47
Morten H

Besked: #3
Hej Martin og Frederik.
Jeg har selv et UL sæt fra ABU, som mig bekendt har et godt ry, som hjulproducenter.
Under den første fight mærker jeg tydeligt, at hjulet overhovedet ikke lever op til sit navn. Det kører, som var det firkantet.
Det syns jeg er ærgeligt.
Det kan jo godt være, at det kun skal kaste et micro blink, men det skal stadig kunne fighte en ordentlig fiskWink
Mvh BBHede

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
(Denne besked var sidst ændret: 13-11-2009 af 17:07 Morten H.)
13-11-2009 17:06
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
(13-11-2009 16:47)Frederik Skrev:  Jeg savner lidt at have en teardown abc til alle de mest solgte hjul på det danske markede så man turde at skille sine dyre hjul ad selv uden at være fortabt hvis der er noget man ikke lige synes kan sidde hvor man troede det sad.

Hej Frederik

det var ikke for ikke at være fair ..jeg forstår godt irritationen og frustrationerneBlush
Men jeg skrev netop indlægget af hensyn til det forbehold du kommer med ovenstående sætning.
Frustrationen og irritationen må blive allerstørst når det netop er et hjul i flere tusinde kroners klassen der begynder at skramle efter et ½ årAngry

Hvis man ikke føler sig meget hjemme i den slags - så kan jeg også godt forstå forbeholdet ved at gå i gang med en skruetrækker..
Men jeg mener altså .. og alle indlægene i "brok" trådene giver mig jo ret Blush .. at der ikke er nogen vej udenom at lære sig kunsten!
Jeg smører stort set alting, der ikke kræver vegetabilsk olie, i 5 W 40 fuldsyntetisk motorolie. Det er den bedste olie der der kan produceres og literprisen er yderst rimelig til den slags formålCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
14-11-2009 00:03
Janus H.

Djursland
Besked: #5
Jeg har aldrig gjort noget som helst ud af vedligeholdelsen på mine hjul, de har også mest været i den billige ende, så jeg har bare tænkt at det holder så længe det nu holder Rolleyes

Mit næste kysthjul bliver et Shimano Twinpover 2500fc, og så har jeg tænkt mig at begynde at gøre lidt ud af det. Jeg regner med at skille det ad og smøre 1-2 gange om året. Det med at skylde det under vandhanen efter hver tur har jeg også tænkt på.

En anden ting der spiller tungt ind under holdbarheden er (som nævnt tidligere) at hjulet har den rigtige størrelse til de agn man fisker med.
Jeg har et rigtig lækkert lille shimano 1000 ul hjul jeg har brugt i put & take længe. Da mit viva kysthjul ikke ku mere begyndte jeg at bruge shimanoen på kysten med lidt tungere agn og bombarda, allerede efter et par ture begyndte det at brokke sigUndecided
14-11-2009 13:53