tungt skydehovede i vind - eller kaster jeg bare dårligt?
yojonas

Vanløse, København
Besked: #1
tungt skydehovede i vind - eller kaster jeg bare dårligt?
Hej med jer.

Før jeg kommer til sagens kerne, vil jeg gerne påpege, at jeg ikke har i sinde at starte en stor diskussion om AFTA eller CCS som her.

Mit spørgsmål går på, om hvad konsekvenserne er ved at anvende væsentligt tungere skydehovede, end af producenten anbefalet.

Jeg går sommetider rundt på kysten og kaster line med en Hardy Angel 9" #6. Dertil benytter jeg hoveder, der vejer omkring 14-15 gram.

Forleden blæste det urimeligt meget, og jeg fandt det derfor en anelse besværligt at kontrollere mine kast.

Nå, men jeg smed så et gammelt intermediate skydehovede, jeg havde liggende i mappen, på for at undgå for meget bølgehejs på linen. Jeg anede ikke på det tidspunkt, hvor meget hovedet vejede. Mine kast fungerede ganske upåklageligt efter skiftet.

Da jeg så en af de efterfølgende dage var nede hos min lokale grejmand for at købe lidt ind, fik jeg ham til at veje skydehovedet. Og da han fortalte mig, hvor meget det vejede, blev jeg nærmest lidt flov... 18,4 gram!!

Av, for katten. Jeg havde været så ondskabsfuld at anvende kasteskyts, der svarer til to klasser over stangens anbefalede vægt!

Nu til spørgsmålene:
1. Slider man unødigt meget på sin fluestang, når man anvender markant tungere line, end stangens klassification?

2. Skal jeg investere i en ny og højere klassificeret stang, som jeg kan anvende, når det blæser? Eller er det en helt ok løsning bare at smide et tungt skydehovede på?

3. Eller skal jeg bare lære at kaste ordentligt?

Mvh
Jonas

PS. Jeg ved, der er et par kasteguruer herinde - og ja, jeg melder mig ind i CFCC med det samme Cool
20-11-2010 16:35
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #2
RE: tungt skydehovede i vind - eller kaster jeg bare dårligt?
(20-11-2010 16:35)yojonas Skrev:  Nu til spørgsmålene:
1. Slider man unødigt meget på sin fluestang, når man anvender markant tungere line, end stangens klassification?

Næppe, en af mine stænger har ikke vist tegn på slid efter +6 års kastetræning med en line der ifølge de rettroende vejer alt alt for meget (en lang klumpet 5'er line, 9,15 meter= 9,2 gram, klumpen er 21 meter og vejer 18 gram. heftig vægt udenfor topøjet), jeg har kastet mere med skidtet end de fleste kommer til i et helt lystfiskerliv og stangen er stadigvæk tip top i klingen.....

Citér:2. Skal jeg investere i en ny og højere klassificeret stang, som jeg kan anvende, når det blæser? Eller er det en helt ok løsning bare at smide et tungt skydehovede på?

Nu er klassifikation af stænger ret subjektivt, faktisk er det bare en henvisning fra fabrikanten om hvilken lineklasse de synes stangen kører godt med, at nogen så mener der er helt hen i skoven, tja Rolleyes

Citér:3. Eller skal jeg bare l
ære at kaste ordentligt?

Altid, hvorfor ikke?

Citér:Mvh
Jonas

PS. Jeg ved, der er et par kasteguruer herinde

Kasteguruer, er det sådan noget indisk noget??

Mvh
Lasse
[/quote]

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 20-11-2010 af 17:43 L.K..)
20-11-2010 16:57
yojonas

Vanløse, København
Besked: #3
Hej, Lasse.

Begrebet kasteguru er såmænd bare udtryk for, at jeg bliver misundelig (på den gode måde), når jeg betragter den grad af nørderi, der ses, når der snakkes om fejlkast mv. i dette forum.

Men jvf. dig, er det ok, at anvende buksefilosofien*, når det kommer til kastevægt? I så fald, har jeg ingen kastevægtsskrupler Cool

* Buksefilosofien: Det er forskelligt, hvilke bukser der passer bedst til den givne lejlighed.
20-11-2010 17:25
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Jonas

Kan godt li buksefilosofien Big Grin

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
20-11-2010 17:52
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
Citér:Hej med jer.

Mit spørgsmål går på, om hvad konsekvenserne er ved at anvende væsentligt tungere skydehovede, end af producenten anbefalet.

Jeg går sommetider rundt på kysten og kaster line med en Hardy Angel 9" #6. Dertil benytter jeg hoveder, der vejer omkring 14-15 gram.

Forleden blæste det urimeligt meget, og jeg fandt det derfor en anelse besværligt at kontrollere mine kast.

Nå, men jeg smed så et gammelt intermediate skydehoved, jeg havde liggende i mappen, på for at undgå for meget bølgehejs på linen. Jeg anede ikke på det tidspunkt, hvor meget hovedet vejede. Mine kast fungerede ganske upåklageligt efter skiftet.

Hej Jonas

Jeg går også med en sekser og bruger mestendels hoveder på 10-11 meter og 14 gr.. Da jeg i sin tid købte stangen havde jeg ikke råd til nye hoveder og brugte derfor hvad jeg havde. Et intermediate hoved på 10,5 meter og 18 gr. blev brugt i en periode, stangen kunne fint kaste med skidtet sålænge jeg kastede behersket.

Fornyelig købte jeg et grafithjul, som skulle bruges til kastetræning på græs. På det sad en fin DT 7. Den blev klippet til 2 skydehoveder på 14,6 meter og 19 gr. De seneste gange jeg har været på græs, har dette hoved siddet på min sekser og i al beskedenhed kaster det "rockersejt". I moderat vind fra den rigtige side og solskin og alt det der som hjælper, lå fluen ude på 37-38 meter måske mere.

Spørgsmål til dig:

Hvis du fik valget mellem det tunge 18 grams hoved og dine 14-15 grams hoveder hvilket af de 2 ville du foretrække at kaste med?

Venligst

Jan, som både har shorts, løbetights og almindelige jeans. Men skifter helst fodtøj alt efter hvad jeg har på Big Grin

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 21-11-2010 af 14:22 Jan Fensten.)
21-11-2010 04:13
yojonas

Vanløse, København
Besked: #6
Hej, Jan.

Der er fordele og ulemper ved de forskellige vægte - i hvert fald når jeg kaster med dem.

Jeg kan bedst lide at kaste med de "lette" hoveder på 14-15 gram, når forholdene tillader det. Det er nok en mental ting, men jeg får en bedre fornemmelse, når præsentationen af fluen er mere delikat.

Dog kaster jeg noget længere med det tunge hovede. Og af en eller anden grund stiger mit temperament med vindhastigheden. Så når det blæser mere end de 8/9 sekundmeter i middelvind, irriterer jeg mig over, at mine lette hoveder - og dermed præsentationen - bliver påvirket så meget. Dér foretrækker jeg at kaste med tungere hovede, som trods alt kræver lidt mere anstrengelse.

Hvis jeg kan nøjes med at have en #6'er stang med til kysten, og så bare skifte hovedevægt, når vinden er dum, er problemet for mig løst.

Et afledt spørgsmål er vel så, om man opnår så meget mere ved at benytte en #8'er stang, at det kan betale sig at investere i sådan en?

Hvis bukserne nu passer mig, og jeg er glad for dem, er det så pengene værd at købe et par, der på papiret egner sig bedre til begivenheden? Wink

PS. Jeg tror, jeg har fundet min holdning. Så det gør ikke så meget, hvis denne tråd falder tilbage i inaktivitetens mulm og mørke.
23-11-2010 11:01
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #7
(23-11-2010 11:01)yojonas Skrev:  Hvis bukserne nu passer mig, og jeg er glad for dem, er det så pengene værd at købe et par, der på papiret egner sig bedre til begivenheden? Wink

Det er fedt at have et par lækre shorts om sommeren. De selvsamme shorts er bare ikke så pissefede når det sner ..

Dermed sagt, er min klare holdning at man napper en stang der passer til vejret og/eller de liner man gerne vil kaste.
(Denne besked var sidst ændret: 23-11-2010 af 11:46 Jakob Hansen.)
23-11-2010 11:44
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(23-11-2010 11:44)Jakob Hansen Skrev:  Det er fedt at have et par lækre shorts om sommeren. De selvsamme shorts er bare ikke så pissefede når det sner ..

Dermed sagt, er min klare holdning at man napper en "pind fra plankeværket"Big Grin der passer til vejret og/eller de liner man gerne vil kaste.

Rettet af degnen Wink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
23-11-2010 13:58
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #9
Blush
23-11-2010 14:14
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #10
Hej Jonas

Citér:Hej, Jan.

Hvis jeg kan nøjes med at have en #6'er stang med til kysten, og så bare skifte hovedevægt, når vinden er dum, er problemet for mig løst.

Fint. Ingen problemer herfra.
Jeg giver blot mit besyv med om egne positive og negative erfaringer. Disse kan naturligvis godt være i modstrid med andres. Og fred være med det.

Citér:Et afledt spørgsmål er vel så, om man opnår så meget mere ved at benytte en #8'er stang, at det kan betale sig at investere i sådan en?

Jeg er bestemt glad for min. Med den kan jeg kaste med liner i vanskelig vind på kysten. Når lysten til naphans melder sig klarer stangen også snildt at smide 25 cm. Hi-lo eller flashfluer afsted.
Otteren kan jo også stringes op med 14-15 meter lange skydehoveder til kast i modvind og her kommer sekseren altså til kort.

Men dit spørgsmål går jo på om det kan betale sig. For mig "ja" men det spørgsmål må du selv svare på Angel

Citér:PS. Jeg tror, jeg har fundet min holdning. Så det gør ikke så meget, hvis denne tråd falder tilbage i inaktivitetens mulm og mørke.

Allright. Jeg tror, du allerede havde fundet den holdning før du startede denne tråd Wink

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 23-11-2010 af 23:13 Jan Fensten.)
23-11-2010 23:11
yojonas

Vanløse, København
Besked: #11
(23-11-2010 11:44)Jakob Hansen Skrev:  Det er fedt at have et par lækre shorts om sommeren. De selvsamme shorts er bare ikke så pissefede når det sner ..

Dermed sagt, er min klare holdning at man napper en stang der passer til vejret og/eller de liner man gerne vil kaste.

Hehe.. Nej, det er ganske rigtigt. Det er bare svært foreneligt at være studerende og gå i passende benklæder året rundt Wink

Jeg må kigge under juletræet og se, om ikke der kan findes et par af de der BVK-bukser i str. 8. Angel
24-11-2010 00:01
yojonas

Vanløse, København
Besked: #12
(23-11-2010 23:11)janfensten Skrev:  Allright. Jeg tror, du allerede havde fundet den holdning før du startede denne tråd Wink

Venligst

Jan

Du har nok ret, Jan. Men det er rart at høre lidt holdninger.

Tak for dem. Smile
24-11-2010 00:03