Gudenåens fremtid?
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
Gudenåens fremtid?
Så ser det ud til at der kommer en mere samlet strategi for Gudenåen

http://dknyt.dk/sider/artikel.php?id=52453

Jeg håber bare, at den også tager hensyn til laks og andre vandrefisk, og at det hele ikke kommer til at handle om øget vandafledning?

Men måske kan man her håbe, at Tangeværket og søen kommer til at stå som en prop - også i forbindelse med det stigende behov/ønske fra kommunerne om at kunne få afledt noget vand?

Vi får se

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
26-11-2010 13:30
Adversering
Swebbe

Besked: #2
RE: Gudenåens fremtid?
Ja den er jo god nok - Men i skal ikke forledes til at tro, at dette har noget som helst at gøre med hvad der lever i den store flod. Nah sagen er nok nærmere den, at samtlige grund og lodsejere langs åen og mange af Silkeborgsøerne for den sags skyld er ved at svømme væk i vand og det har været tilfældet de seneste par år nu uden ændring. Status som jeg oplevede den i løbet af årets sommer var, at søerne og dermed også åen aldrig kom nærmere end ½-1 m over gængs vandstand gennem hele sommeren. Alle de steder vi tidligere kunne stå tørskoet og fiske i sommermånederne var under en meter vand med den kraftige nedbør vi havde. Så kan i selv begynde at regne lidt på hvordan der så ser ud nu og i den kommende tid med stadigt stigende efterårs og vinter-nedbør. Folk er simpelthen truet på hus og hjem og mange har halvdelen af deres dyre sø/ågrund under vand det meste af året nu.

Grunden hertil er vist hovedsagligt den invassive vandremuslings effekt på vandkvaliteten, som på få år er gået fra grøn algesuppe til spritklart flot vand med dertilhørende eksplosive mængder rankegrøde i søer og hele vejen i Gudenåens løb. Dette kombineret med stigende nedbør (har jeg på fornemmelsen vi har haft de seneste par år?) giver et enormt øget vandpres, og ja vand har det jo med at søge væk og op i folks haver Smile

Så desværre tror jeg ikke i sådan lige skal regne med, at der sker revolutionære fremskridt hvad angår planer om laksefisk og omløbsstryg. Men man kan jo altid håbe, at afledningen af store mængder ekstra vand får en bonus sideeffekt som også hjælper naturen på vej (selvom historien dikterer, at det sjældent er de løsninger "vi" vælger...).

- Jeppe Lyngsø
26-11-2010 18:05
LCB

Besked: #3
En komité, der skal udarbejde en fælles vision ud fra hvilken forskellige projekter kan sættes i gang..... Jeg forudser en tidsramme på 10 år!!!

Lars
27-11-2010 13:55
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
Hej Swebbe

Jeg er helt enig - jeg håber dog (måske lidt enfoldigt?) at det øgede fokus på vandafledning kan få flere politikeres øjne op for den største prop i Gudenåen, nemlig Tangeværkert.

Det kunn da være fedt med en "afledt" bonuseffekt for laksen Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
28-11-2010 10:47
Jan P

Harlev J.
Besked: #5
Det bedste der kunne ske for Gudenåen var, at Venstres massive tilbagegang medførte at Kristian Pihl Lorentzen blev stemt ud af Folketinget ved næste valg - den mand alene kan sørge for endnu en 10 års periode til Tangeværket Dodgy

Do you want to be happy ?

- for a day ?
- get drunk..

- for a week ?
- get married..

- for life ?
- go fishing..
28-11-2010 11:52
Swebbe

Besked: #6
(28-11-2010 10:47)Nikolai Kaad Skrev:  Hej Swebbe

Jeg er helt enig - jeg håber dog (måske lidt enfoldigt?) at det øgede fokus på vandafledning kan få flere politikeres øjne op for den største prop i Gudenåen, nemlig Tangeværkert.

Det kunn da være fedt med en "afledt" bonuseffekt for laksen Smile

Mvh

Nikolai

Ja man kan bestemt altid gå at håbe lidt i smug Smile Ville jo være dejligt med nogle fremsynede politikere der turde tage fat... Men dem er der desværre ALt for langt imellem for tiden!

- Jeppe Lyngsø
(Denne besked var sidst ændret: 28-11-2010 af 14:17 Swebbe.)
28-11-2010 14:16