TCX
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
TCX
Hej
Efter at have set Lasse's underhåndskast med denne stang, har jeg ikke kunne slippe den af mine tanker. Som kyst stang behøver den ingen nærmere præsentation, men er der nogen å fiskere som tør vove en anmeldelse af denne stang, som å stang? Overvejer en 9' i klasse 5 eller 6. Jeg er et højt rør på næsten 2m, så det er underordnet for mig om stangen er 10 eller 11 fod :-)

Venligst Nikolai

27-11-2010 22:32
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: TCX
Hej

Det giver vel ikke rigtig mening at anmelde en stang - det vil aldrig blive andet end en opremsning af subjektive præferencer - men jeg vil da gerne berette om mine personlige ditto:

Jeg var på en dedikeret Norge-tur i sommers med store ørreder i stort vand som mål. Jeg havde alle mine stænger med, men da ugen var gået viste det sig, at jeg i alle tilfælde foretrak enten min Loomis Max Line speed i #4 til tørflue eller min TCR #6 til synkeliner.
Det gjorde op med min sidste rest af forstilling om, at "blødere stænger egner sig bedst til Åen". Jeg har taget konsekvensen og anskaffet mig en TCR 7100 til et lignende eventyr til sommerAngel

Men som sagt - andre vil opleve noget helt andetBlush

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
27-11-2010 22:45
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #3
(27-11-2010 22:32)NMR Skrev:  Hej
Efter at have set Lasse's underhåndskast med denne stang, har jeg ikke kunne slippe den af mine tanker. Som kyst stang behøver den ingen nærmere præsentation, men er der nogen å fiskere som tør vove en anmeldelse af denne stang, som å stang? Overvejer en 9' i klasse 5 eller 6. Jeg er et højt rør på næsten 2m, så det er underordnet for mig om stangen er 10 eller 11 fod :-)

Hej NMR

Jeg bruger TCX 590 til mit fiskeri i Lilleåen. Fiskeriet i Lilleåen er kendetegnet ved meget svære forhold på meget kort afstand.

Stangen blev i sin tid købt til brug på kysten i magsvejr og som træningsstang. Sidenhen har den vist sit værd som tørfluestang i kraftig vind, P & T pind og som havørred dræber i åen (omend den ikke har slået ihjel endnu, men det er vel ikke dens skyld. Snarere at opgangen kom meget sent, hvor jeg var travlt beskæftiget på arbejde).

Venligst

Jan, som gerne så en TCX 6100 i skabet.

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
27-11-2010 22:56
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4

Har den i 9 fod #7 og bryder mig ikke om den i åen. I vores største åer - og i gedigent blæsevejr måske - men ellers foretrækker jeg stænger som XP, Z-Axis, Streamdance HLS ol. I #5 vil den sikkert være ganske anvendelig, men i tungere vægtklasser bliver den for voldsom for os, der mangler meget i at måle 2 meter!!

Det gælder jo om at prøve fiskeriet med stangen - der er meget forskellige meninger - også her på forum.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
27-11-2010 23:14
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #5
Bruger min 9" #5
Med et MEGET kort skydehoved i åen og det setup virker fint for mig.
Dog tror jeg at en 10" kunne give mig det længere rækkevidde ud over åen, så man kommer væk fra brinken.
det skal siges at "min" å er meget smal og ikke at sammenligne med en normal jydsk å.

/Allan

http://www.customflies.dk
27-11-2010 23:19
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #6
Jeg vil nok ikke kunne give en konkret andmeldelse af den til å-fiskeri endnu da jeg får den brugt for lidt i strømvande siden jeg måtte flytte til Sjælland.. Næste år tager jeg dog min store revance Big Grin

Men jeg har dog brugt min tcx 6'er og 7'er i åen og været super glad for dem til det. Jeg går lige så gerne med dem som en med lidt dybere aktion Smile Den hurtige respons kan godt være lidt voldsom til nogen kast, men i bund og grund tror jeg på det blot handler om teknik.. Jeg har ingen problemer med pæne og præcise presentationer med mine tcx'er Big Grin

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
28-11-2010 14:31
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #7
Tak for de mange svar .. tror det bliver en ny stang inden længe. Og højstsandsynligt en tcx. Har også haft kig på NRX modellen, men har svært ved at se nogen egentlig forskel på den og hellios modellen. Så valgtet kommer nok til at stå mellem en hellios og tcx'en. Skal ud og finde en stor gave til konen, så er den hjemme :-)

Ved godt at Hellios er en orvis og ikke en loomis :-)

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 28-11-2010 af 15:37 Nikolai R..)
28-11-2010 15:27
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #8

TCX i ni fod fungerer ganske udemærket til åfiskeri. Mht. din højde så er det jo ikke den der skal afgøre din stanglængde. Jeg planlægger selv at indlemme en 7100 i samlingen til den kommende sæson i åen, tiltænkt underhåndskast og korte overhåndskast. og til trods for at jeg fremstår forholdsvis robust, ville jeg nødigt medbringe den til kystfiskeri. Der gør en ni-fods det langt bedre.
28-11-2010 19:40
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
Er ret lun på en tcx klasse 5, men skal ud og prøve den først :-) Den vil også være fin i Mariager Fjord :-)

Venligst Nikolai

28-11-2010 20:52
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
Tråden er delt - eventuelle indlæg vedrørende hurtige stængers egenethed som tippet-protectors vil kunne læses i selvstændig trådSmile

http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=1482

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
29-11-2010 01:43
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #11
Det lader til at man kan få en tcx klinge 9,6'. Nogen der har stiftet bekendtskab med den?

696-4 TCXB

http://www.sageflyfish.com/dyn_prodlist.php?k=242753

Venligst Nikolai

01-12-2010 21:41